Parvovirus i svangerskapet

augustbaby16 <3

Blir kjent med forumet
I dag fortalte jordmor meg at jeg ikke har hatt den femte barnesykdommen, parvovirus. Derfor må jeg visst være forsiktig så jeg ikke blir smittet... Dette er noe hun så ut i fra blodprøvene som ble tatt i starten på februar, så jeg synes det er rart at jeg ikke har fått denne infoen tidligere :/ Jeg jobber jo trossalt i barnehage og blir utsatt for smitte på daglig basis.... Er kanskje noe jeg burde lest meg opp på og funnet ut av selv, men jeg synes det er litt ekkelt at de ikke informerer om noe så viktig....

Har dere fått info om parvovirus, og evt når fikk dere den informasjonen? :)

Hmm. Aldri hørt om? Selv gikk jeg ikke i barnehage grunnet allergier og astma. Vi var mange barn i gata som ikke gikk i barnehage - var koselig og trygt ❤️ MEN ja, poenget; har sikkert ikke hatt det selv?!

Så rart! Kan jo være veldig alvorlig hvis fosteret blir smittet, så synes det er dårlig at det ikke blir mer opplyst om det! :/ De kan jo behandle det hvis det blir oppdaget i rett tid, men da er det jo viktig at mor er obs på symptomene!

Har aldri hatt den femte barnesykdom jeg heller, og ikke har jeg tatt prøver på det, og ikke har jeg hørt noe info om det heller.. Tok prøver på røde hunder som det viste seg at jeg ikke har antistoffer mot, men har ikke hørt om at jeg må ta noen forsiktighetsregler i forhold til det, jobber til vanlig på sykehus så er jo endel smitte rundt og går her også..

Så merkelig... jordmor sa at jeg måtte være obs på smitte, men visste ikke mye om selve viruset, da det nettopp hadde blitt sånn at de skulle sjekke det opp.... Så jeg fikk beskjed om å lese meg opp selv... Står at sjansen er ganske liten for at fosteret blir smittet, og at det kan bli behandlet, men i verste fall så kan det føre til fosterdød :S :/ ble litt skremt jeg... i denne artikkelen står det blandt annet at man bør sykmelde seg hvis man er gravid og ikke immun, og det finnes parvovirus på arbeidsplassen...

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/5barnesykdom.php

Vi fikk informasjon fra barnehagen til datteren min da det var utbrudd der i vinter. Jeg tok blodprøve og hadde visst hatt den i barndommen. De som jobber i barnehagen der sa at de pleide alltid å informere gravide ansatte om viruset. Sykepleieren på legekontoret mente at det burde være standard for alle gravide å teste for dette viruset i rutine blodprøvene. Jeg ble og veldig skremt da jeg fikk skriv om det i barnehagen. Hadde aldri hørt om det før. Mamma visste ikke om jeg hadde hatt viruset da jeg var liten. Tror ikke det var særlig kjent før. Du bør ta dette videre med ledelsen i barnehagen. De burde informert deg om det. Men jeg mener å huske at faren for forsteret var størst før uke 20.

Så bra at du fikk informasjon fra barnehagen... Jeg har aldri hørt om det før. Men hos oss har det blitt sånn at alle testes for det når blodprøvene taes... Men jeg hørte ingenting om det når blodprøvene ble tatt, og heller ikke etterpå... Først nå to måneder senere får jeg høre om viruset og at jeg ikke har antistoffer mot det... å da har det jo vært mange syke barn i barnehagen, så må jo begynne å tenke tilbake om noen av de kunne hatt det viruset... Jordmor hadde foresten ikke sett på blodprøvene mine i mellomtiden heller, da hun måtte ringe å etterlyse svarene på de når jeg var der...

Så bra at du fikk informasjon fra barnehagen... Jeg har aldri hørt om det før. Men hos oss har det blitt sånn at alle testes for det når blodprøvene taes... Men jeg hørte ingenting om det når blodprøvene ble tatt, og heller ikke etterpå... Først nå to måneder senere får jeg høre om viruset og at jeg ikke har antistoffer mot det... å da har det jo vært mange syke barn i barnehagen, så må jo begynne å tenke tilbake om noen av de kunne hatt det viruset... Jordmor hadde foresten ikke sett på blodprøvene mine i mellomtiden heller, da hun måtte ringe å etterlyse svarene på de når jeg var der...
Det er jo ganske dårlig at det er sånn. Det er jo trossalt ganske alvorlig sykdom å bli smittet av som gravid. Men hvis noen av barna har hatt sykdommen så ville nok foreldrene informert barnehagen om det. Tror den er ganske tydelig mtp utslettet de får. Hvis du ikke har vært syk til nå og er over 20 uker på vei så er det nok ikke noe bekymre seg for. Sykdommen er også mest aktiv om vinteren.

Jeg har vært syk, men ikke hatt noe utslett... Kan heller ikke huske at noen av barna har hatt det, så satser på at det går bra... Kanskje jeg tar en blodprøve til for å være sikker.... Merker jeg blir skeptisk til å stole på at jordmor gjør jobben sin skikkelig når det blir sånn :P

Femte barnesykdom kommer gjerne som epidemi, og så fremt det ikke er utbrudd er det ingen stor grunn til bekymring.
Jeg jobber også i barnehage og har ikke hatt viruset, men fikk beskjed om at sjansen var liten og smitten må komme fra en plass, så jeg kan heller være forsiktig om noen av barna i Bhg først får det......

I dag fortalte jordmor meg at jeg ikke har hatt den femte barnesykdommen, parvovirus. Derfor må jeg visst være forsiktig så jeg ikke blir smittet... Dette er noe hun så ut i fra blodprøvene som ble tatt i starten på februar, så jeg synes det er rart at jeg ikke har fått denne infoen tidligere :/ Jeg jobber jo trossalt i barnehage og blir utsatt for smitte på daglig basis.... Er kanskje noe jeg burde lest meg opp på og funnet ut av selv, men jeg synes det er litt ekkelt at de ikke informerer om noe så viktig....

Har dere fått info om parvovirus, og evt når fikk dere den informasjonen? :)
Jeg fikk informasjon om parvovirus i slutten av januar, jm sa relativt lite men tok en blodprøve for å sjekke om jeg hadde antistoffene mot det,noe jeg ikke har hatt.
Fikk beskjed om at det var greit å jobbe videre i barnehage da alle barnehager vet om det er parvovirus gående eller ikke, men dersom noen av barna får det skal jeg ut av barnehagen umiddelbart! Dersom du ikke har fått høre av styrer at det er parvovirus i barnehagen er det ingen grunn til bekymringer :happy:

Jeg fikk ikke beskjed om at jeg måtte passe meg for det - så fikk barn i bhg til jentungen min utbrudd.
Tok noen blodprøver som visste at jeg ikke hadde blitt smittet, men har heller ikke hatt det før så jeg holdt meg unna bhg og var ekstra obs på hygiene frem til det ikke var flere utbrudd.

Ei som jobbet i bhg fikk det, ho går enda til kontroll på Riksen men er nå i siste uke (av 12 uker) der fosteret kan bli smittet. Sjansen er heldigvis liten for at det føres videre om du først får det :)

Jeg snakket en del med legen angående dette og han sa det var veldig sjeldent det ble epidemi av det nå, så det er mange leger som ikke har kunnskap nok om det, han måtte lese seg opp på det etter jeg ringte inn. Hadde det ikke vært for at bhg sa ifra til meg hadde jeg ikke tenkt over det.

Legen tok det heldigvis alvorlig og jeg var på oppfølgingstime etter første blodprøve, jeg hadde vært syk rett før så vi mistenkte det kunne være viruset. Men som han sa; veldig sjeldent det er utbrudd, men om det blir utbrudd i bhg så må du bli sykemeldt frem til det er over :)

okei, godt å høre at det ikke er så vanlig med utbrudd :) vet ikke hvor tydelige symptomene er, og tenkte kanskje det kunne forveksles med vanlig influensa...

okei, godt å høre at det ikke er så vanlig med utbrudd :) vet ikke hvor tydelige symptomene er, og tenkte kanskje det kunne forveksles med vanlig influensa...

Ja. Vanskelig å si. Men på barn blir det ofte VELDIG rød i kinnene. Har ei på snap som sendte meg bilde av jentungen når ho fikk det, og det var uten tvil noe mer enn bare vanlige, røde kinn. Men det er ikke så lett å vite forskjell ellers :confused:

ja, står jo at de får utslett av det også så det er sikkert ikke til å ta feil av

Back
Topp