Partner som ikke skjønner

mkh86

Andre møte med forumet
Andre som har partnere som ikke skjønner hva humørsvingninger er eller hva en graviditet gjør med oss?

Veldig slitsomt her hjemme for tiden kjenner jeg :(
Bare diskusjoner på diskusjoner føler jeg.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre eller si? Har prøvd å forklare mange ganger, men det ser ikke ut til at han skjønner det eller vil forstå.

Samme her [emoji849] Kan ikke skylde på graviditeten, for det skjønner han ikke er mulig siden jeg ble gravid for 2 minutter siden [emoji23] Her er d småknuffing hele tiden [emoji849]

Ja her ender alltid kvelden i diskusjoner, har iallfall vært sånn hele denne uka [emoji848]

Samme her, og det var slik heeele forrige graviditet.
Tror det kan hjelpe å ta med mannen på kontroller hos jm! De bruker å si i fra hvordan mor forandrer seg osv.
Har iallefall tenkt å prøve å få med han her :)

De vil nok aldri skjønne hva det vil si å være oss generelt [emoji12] Humørsvingningene mine går så fort opp og ned for tiden, det er så vanvittig slitsomt for alle parter. Jeg håper bare det går over snart! [emoji120]

Min har ikke helt satt seg inn i hva som skjer med kroppen og embryoet. Men tar seg tid til å lytte, både på klager og bekymringer selv om han ikke alltid sier de "rette" tingene[emoji14]
Blir ellers behandlet som en dronning. Han gjør mer i huset, tar hunden oftere på morningene, kjøper alt jeg har lyst på av mat. Skulle ønske han kunne være sånn hele tiden jeg, ikke bare nå som jeg ruger på avkommet hans[emoji14] hvert fall når det kommer til å gjøre ting hjemme.
Men til ditt prob; å ta med han til jm, la han få lese ukentlige oppdateringer om utvikling og symptomer kan kanskje hjelpe?:)

Andre som har partnere som ikke skjønner hva humørsvingninger er eller hva en graviditet gjør med oss?

Veldig slitsomt her hjemme for tiden kjenner jeg :(
Bare diskusjoner på diskusjoner føler jeg.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre eller si? Har prøvd å forklare mange ganger, men det ser ikke ut til at han skjønner det eller vil forstå.
Kanskje lese til-far delene i bøker. Der er det endel tydelighet om hormoner og humør. Så kanskje gutta er litt humørsyke de også... eller litt engstelige for graviditet og alt sammen.

Jeg har lært meg å telle fra 10-0... hormonene er helt på styr. Er skikkelig hissig. Når jeg kommer til 0 er jeg ofte mer meg selv igjen [emoji85][emoji28]

Ellers ingen tips dessverre.

Det har også blitt litt krangling/diskusjoner her. Han er veldig følsom og sår og blir derfor fort ille berørt. Hvis jeg sier unnskyld, men det er hormonene mine. Da sier han at han er the bad guy.
Men vi har bare snakket lenge om det, og det virker som at det har løst seg litt :)

Har begynt å prøve å velge kampene verdt å ta, men med hormoner er det vanskelige valg [emoji23] men vi har snakket veldig grundig om hvorfor min ikke har satt seg inn i min situasjon, og kom fram til at han er skikkelig redd for at det skal gå galt nok en gang, hvilket jeg forstår veldig godt iom jeg er dritredd for det samme selv.. men vi har kommet fram til at så lenge han er med på de store tingene (så sant han har mulighet), så er det opp til han hvordan han vil forholde seg til graviditeten. Altså, han hører på meg og snakker ut om ting hvis jeg har noe på hjertet, hjelper litt mer til hjemme, kjører dersom jeg er trøtt osv, men jeg vil ikke tvinge ham til å lese masse greier han ikke vil, jeg tror egentlig han gjør det litt i skjul [emoji4]

Forrige graviditet snakket var det perioder vi nesten ikke pratet sammen, var skikkelig dritt stemning hjemme... Nå er vi mer åpne og snakker mer om ting - han er vel flink til å overse når jeg får en utblåsning. vi var sammen kun 6 mnd før jeg ble gravid sist, så vi kjente i grunn hverandre ikke kjempe godt! Men vi er fortsatt sammen, og kunne ikke tenke meg noe annet. Nå er det mer avslappa og jeg har lært meg å si fra hvis det er noe, istedet for få en utblåsning en gang i mnd :p Så får vi se hvordan det blir i heimen under dette svangerskapet :p

Jordmor anbefalte oss å gå på familie kontoret for å få tips på kommunikasjon :)
Her har vi det fantastisk fint sammen asså som par,han er verdens beste mann, ingen sjangs for at vi skal gå i fra hverandre :p men hun sa det var veldig mange par som kranglet/diskuterte i graviditeten pga at mannen ikke forsto dama godt nok desverre + at dama ikke var flink nok til å telle til ti av og til :rolleyes: å tro meg(er uke 29 nå selv.....det blir desverre ikke bedre jo lengre du kommer ut i svangerskapet) ...... så dette er noe vi skal gjøre kun for å forbedre kommunikasjon og forståelse for hverandre - noe som hvertfall er viktig når babyen er her ;) vi skal ha i november nå og jeg syntes det er betryggende å få litt tips og råd på veien :) forholdet skal jo ikke gå i dørken pga hormoner, frustrasjon og lite søvn (når mini er født) :bag::shy:

Dette var noe jeg fikk beskjed om var gratis også så absolutt verdt å prøve tenker jeg :) !! Skader jo ikke :)

Å som jordmor også la til var at - dette er ikke steget før dere går fra hverandre, se på det som at dere pleier forholdet deres riktig :) noe mange glemmer ;)

Last edited:
Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare [emoji5]

De siste dagene har vært litt bedre, og håper det bare blir enda litt bedre. Ikke alltid like lett når samboer ikke skjønner så mye av hva som skjer merker jeg [emoji85]

Har time hos jordmor om 1,5 uker, så tar han med meg da så hjelper gjerne det også litt [emoji85][emoji5]

Ellers fungerer vi veldig bra sammen og hadde så og si aldri diskusjoner før graviditeten kom, men håper dette bare er en liten fase vi må igjennom før det blir bra igjen [emoji173]️

Back
Topp