Partner på barsel eller ikke?

A-40673442

Flørter med forumet
Hei! Jeg skal føde til våren, men er usikker på hvordan den første natten blir. Vi bor rett ved sykehuset (maks 2 min at kjøre), og jeg har i utgangspunktet tenkt at mannen min kan sove hjemme og jeg på barsel, slik at vi ikke trenger å betale for opphold. Men jeg vet ikke om det er dumt. Hvordan opplevde dere det? Var det viktig å ha partneren deres der om natten? Klarer man å sove selv, eller er man så urolig for at noe skal skje med babyen at man må «sitte på vakt»?

Jeg hadde mannen på barsel da vi fikk eldste. Vi bodde lenger unna sykehuset da, men det var uansett en selvfølge for meg. Babye ble født på natta og vi før flyttet til et rom hvor vi sov noen timer frem til det var morgen. Å være sammen om disse første dagene var viktig for meg (om han ikke sover der, får han være der utenom visittid da?)

Når en får småsøsken er det fort annerledes når også de eldre må følges opp, men barn nr 2 og 3 har jeg først hjemme og hatt barselstiden hjemme der så derved har vi vært sammen hele familien. Det er ikke et valg som passer for alle.

Bor så veldig langt unna sykehuset vi heller, men her var det en selvfølge å være sammen fra jeg ble lagt inn og til vi reiste hjem med baby. Ble 5 dager på familierom. Andre gangen var jeg alene etter babyen var født. Det var vondt.

For meg var det godt og trygt å ha mannen min der ❤️ man vet jo ikke hva slags form man er i etterpå, og har nettopp delt noe utrolig stort sammen. For meg ville det blitt helt feil å gå hvert til vårt så stort og hudløst som det hele er, men man er jo forskjellige!

Min baby skrek flere timer sammenhengende om natta hele barseloppholdet.. Hadde absolutt ikke klart meg uten at samboeren min fikk være der på natten.. Babyen min var rolig på dagen/ettermiddagen så da var samboeren min hjemme og passet på katten, dusjet og slappet av osv og kom tilbake mot kvelden..

Mannen min var på barsel da førstemann ble født. Det var veldig fint å få hjelp av ham f.eks. til å finne mat, kaffe, osv. og holde babyen da jeg fikk etterrier. Sykepleierne er ofte veldig opptatte.

Det var ikke mulig med andremann fordi da måtte han passe på storebror. Men han var sammen med meg mens barnet var på skolen.

Hvis det er et opphold du skal unne deg / dere og ikke tenke spare kr så er det dette :Heartred Det er godt å ha mannen sin der. 100% verdt det. Kanskje baby er urolig, du er usikker, fortvilet, lei, hormoner tuller litt med deg.. du vet aldri.. det er godt å ha noen der sammen med seg, synes jeg, og spesielt om natten, som du nevner. Selv dupper jeg av og får litt søvn uansett, ligger ikke på vakt hele natten, men når du er våken midt på natten med mating og bleieskift, det er mørkt og stille rundt deg, så er det fint å slippe være alene, spesielt når det er første baby og alt nytt :Heartred

Det er verdt de få hundre kronene det koster. Det er en helt unik opplevelse, som handler om så mye mer enn kjøreavstand eller pragmatikk der og da. Syns jeg.

Enig med alle som sier at det er fint å ha med partner på barsel. Når det er sagt så endte min fødsel i keisersnitt, og da fikk jeg ikke overføring til barselhotellet før dag 3 (fordi jeg måtte være under oppsyn), så mannen min ble sendt hjem fra sykehuset klokka 21, og kunne ikke komme tilbake før klokka 8 om morgenen. Det gikk fint, men det var helt klart et savn (selv om jordmødre og hjelpesykepleiere ga masse bistand), og derfor veldig fint når vi fikk familierom på barselhotellet siste natta

Min skal være med, det er jo veldig spesielt de aller første døgnene av babyens liv. :Heartred

Som første gangs var det veldig trygt og veldig kjipt når han dro hjem for å sove litt (sov ikke godt på sykehuset)
Men med nr 2 og 3 ser jeg jo nå at det er utrolig langtekkelig for en mann å sitte å glane på føden . De fleste vil sove , hvile , amme , hud mot hud «, spise osv og da er det kjedelig for far å sitte der . Han kan jo bistå et bleieskift eller to , men jeg har full forståelse for at mange ikke er der alle dagene .

Med først var han der hele perioden, med andre mann så var han der to netter før fødsel og første natten etter ungen ble født. Ble satt i gang med andre mann. Nå med tredje blir han kun en natt, planlagt keisersnitt. Det som følge av at vi får ikke barnpass mer en en natt og at han hater å være på sykehuset. Tror han fikk litt nok med først, da han sov på en madrass på gulvet i 6 netter...

Med først var han der hele perioden, med andre mann så var han der to netter før fødsel og første natten etter ungen ble født. Ble satt i gang med andre mann. Nå med tredje blir han kun en natt, planlagt keisersnitt. Det som følge av at vi får ikke barnpass mer en en natt og at han hater å være på sykehuset. Tror han fikk litt nok med først, da han sov på en madrass på gulvet i 6 netter..
Med først var han der hele perioden, med andre mann så var han der to netter før fødsel og første natten etter ungen ble født. Ble satt i gang med andre mann. Nå med tredje blir han kun en natt, planlagt keisersnitt. Det som følge av at vi får ikke barnpass mer en en natt og at han hater å være på sykehuset. Tror han fikk litt nok med først, da han sov på en madrass på gulvet i 6 netter...
Skjønner, tror vi også må få til at han sover på sykehuset første natten og så kan man se om han trenger å være dere flere netter. Men veldig god hjelp at få deres erfaringer :)

Hei! Jeg skal føde til våren, men er usikker på hvordan den første natten blir. Vi bor rett ved sykehuset (maks 2 min at kjøre), og jeg har i utgangspunktet tenkt at mannen min kan sove hjemme og jeg på barsel, slik at vi ikke trenger å betale for opphold. Men jeg vet ikke om det er dumt. Hvordan opplevde dere det? Var det viktig å ha partneren deres der om natten? Klarer man å sove selv, eller er man så urolig for at noe skal skje med babyen at man må «sitte på vakt»?
Hvor jeg har født, har det aldri vært lov å ha med partner på barsel. Det har gått fint, men synes så klart det er kjipt.

Back
Topp