Parmesan?

RosaGull

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei. Jeg leser litt forskjellig
Kan vi spise parmesan? Og evt hvilken ?
♥️♥️

All parmesan kan spises. Jeg hørte fra ei venninne som er sykepleier at den er lagret så lenge så du fint kan spise parmesan som ikke er varmebehandlet. Men hadde vært mer skeptisk utenfor Norge.

All parmesan kan spises. Jeg hørte fra ei venninne som er sykepleier at den er lagret så lenge så du fint kan spise parmesan som ikke er varmebehandlet. Men hadde vært mer skeptisk utenfor Norge.
Ja for det stod den er hard ost og sannsynligheten er lite for at den inneholder listeria

Det har ikke med lagringstid å gjøre, men at den er så tørr. Det betyr at det blir vanskeligere for mikroorganismer å leve der. Det som er viktig å sjekke er at melka er pasteurisert. Det vil si varmebehandlet for å drepe mikroorganismer. Andre muggoster som er bløte kan inneholde listeria nettopp fordi de har stått så lenge. Selv om melka har vært pasteurisert.

Har lest at om man varmebehandler ost som ikke er pasteurisert så kan man egentlig spise all ost. Flere som mener det?
Jeg kommer uansett ikke til å tørre å spise slike oster... Spesielt samboer er veldig på at jeg ikke skal gjøre det:p Han følger veldig med på hva jeg spiser, veldig søtt egentlig:happy:

Har lest at om man varmebehandler ost som ikke er pasteurisert så kan man egentlig spise all ost. Flere som mener det?
Jeg kommer uansett ikke til å tørre å spise slike oster... Spesielt samboer er veldig på at jeg ikke skal gjøre det:p Han følger veldig med på hva jeg spiser, veldig søtt egentlig:happy:

Ja hvis du lager pizza f. Eks så kan du ha på muggost, spekeskinke, salami osv, så lenge det er med inn i ovnen og blir stekt med pizzaen. Det dreper bakterier og parasitter

Ja det er sant. Har lest at hvis man varmer i 200 i ca 15 sekunder så går det greit. Jeg varmet min igår ihvertfall i 200 grader i 5 minutter :D

Back
Topp