Parmesan ost i saus

Snuppeluppe

Gift med forumet
Noen mener at man ikke bør spise parmesan når man er gravid, og noen mener at det er helt ufarlig.
Parmesan er jo en hardost, og listeria trives ikke i harde oster. De formerer seg i myke oster.

Så til mitt spørsmål: I går hadde vi pasta med kjøttsaus til middag. Kjøttsausen inneholdt parmesan. Men den ble jo kokt, så da er det vel hvertfall ikke noe fare å spise det? Og den inneholdt vel ikke all verden av parmesan heller, siden det er en saus.. Så da var det vel ikke farlig?

ORIGINAL: AnineT

Om du er usikker så sjekk om det står at osten du skal spise er pasteurisert eller ikke. Om den er det så er det hvertfall ingen fare å spise den.

Sto ikke noe på glasset om den er pasteurisert. Men uansett, sausen ble jo kokt sammen med kjøttdeigen, så da burde det vel ikke være noen fare?

parmesanost lagres såpass lenge at evt bakterier dør underveis. snakket med legen min i dag (som er en streng mann i forhold til hva jeg bør og ikke bør gjøre og spise som gravid) og han sa at listeria så godt som ikke er å oppdrive her til lands uansett[:)]

så lenge det ikke står noe på ostene er de stort sett pasteurisert, varmebehandlet, her i Norge. Det skal stå på pakningen om det er upasteurisert.......

Back
Topp