Parlodel (langt)

*Svartengel*

Forumet er livet
VIP
Er det nokon som har brukt dette??

Det koster søren meg 280kr jo [:'(][:'(][:'(]

Se også Parlodel på www.felleskatalogen.no
Les pakningsvedlegg
Les avsnitt

PAKNINGSVEDLEGG: INFORMASJON TIL BRUKEREN.

Parlodel 2,5 mg tabletter.
Bromokriptin.

I dette pakningsvedlegget finner du informasjon om:

• 1: Hva Parlodel er, og hva det brukes mot.
  • 2: Hva du må ta hensyn til før du bruker Parlodel.
  • 3: Hvordan du bruker Parlodel.
  • 4: Mulige bivirkninger.
  • 5: Hvordan du oppbevarer Parlodel.
  • 6: Ytterligere informasjon.

• Les avsnitt
    1.        HVA PARLODEL ER, OG HVA DET BRUKES MOT.

Vær oppmerksom på at legen kan ha forskrevet legemidlet til en annen bruk og/eller med en annen dosering enn angitt i pakningsvedlegget. Følg alltid legens forskrivning som er angitt på apoteketiketten.

Parlodel demper bevegelsesforstyrrelsene ved parkinsonisme ved å etterligne signalstoffet dopamin og dermed stimulere enkelte nervebaner i hjernen. Parlodel forhindrer eller undertrykker melkeproduksjon ved at dopamin hemmer utskillelse av hormonet prolaktin i hjernen (hypofysen). Parlodel reduserer også veksthormonmengden i blodet hos pasienter med kjempevekst (akromegali).

Hemming eller undertrykkelse av melkeproduksjon av medisinske grunner etter fødsel og abort og ved uønsket melkeproduksjon forårsaket av sykdom eller legemidler. Menstruasjonsforstyrrelser, infertilitet (ufruktbarhet) og impotens som skyldes for mye prolaktin. Prolaktinproduserende, godartede svulster (mikro- og makroadenomer). Kjempevekst (akromegali) (forsøksvis). Parkinsonisme, enten i kombinasjon med legemidler som inneholder levodopa eller alene hos pasienter hvor behandling med levodopa ikke kan gjennomføres.

Les avsnitt
    2.        Hva du må ta hensyn til FØR DU BRUKER PARLODEL.

Bruk ikke Parlodel.
  • dersom du er allergisk (overfølsom) overfor bromokriptin, et av de andre innholdsstoffene i Parlodel eller overfor andre ergotalkaloider.
  • dersom du har ukontrollert høyt blodtrykk.
  • dersom du har høyt blodtrykk under graviditet og etter fødsel.
  • dersom du har hjerte-karsykdom.
  • dersom du har symptomer på og/eller har hatt tidligere alvorlige psykiske lidelser.
  • hvis du har eller har hatt fibrotiske reaksjoner (arrvev) som påvirker hjerte, lunger eller mage.

Vis forsiktighet ved bruk av Parlodel.
  • dersom du ikke ønsker å bli gravid, siden behandling med Parlodel kan gjenopprette fruktbarheten. Bruk av sikker prevensjon anbefales.
  • dersom du har, eller har hatt, symptomer på magesår. Hvis symptomer på magesår oppstår, bør behandlingen med Parlodel avsluttes.
  • dersom du har høyt blodtrykk, økende eller langvarig hodepine, eller tegn på alvorlige bivirkninger på sentralnervesystemet, bør behandlingen med Parlodel avsluttes. Blodtrykket bør kontrolleres hos kvinner som blir behandlet med Parlodel etter fødselen.
  • dersom du reiser deg brått opp, siden Parlodel i sjeldne tilfeller kan gi blodtrykksfall med svimmelhet. Kontroll av blodtrykket anbefales derfor de første behandlingsdagene.
  • dersom du behandles med legemidler som kan påvirke blodtrykket.
  • dersom du har Parkinsons sykdom og er blitt behandlet med høye doser Parlodel over lang tid. Det er i slike tilfeller sett væskeansamling i lungesekken (pleuraeffusjon) og økt dannelse av bindevev i lungene (pleural- og pulmonar fibrose). For å oppdage dette på et tidlig tidspunkt, skal man være spesielt oppmerksom på symptomer som ryggsmerter, væskeansamling (ødem) i bena og svekket nyrefunksjon. Kontakt legen din hvis slike symptomer oppstår.
  • dersom du ved bruk av Parlodel opplever unormal søvnighet eller tilfeller av plutselig innsovning. Kontakt legen din i slike tilfeller.
  • dersom du ved bruk av Parlodel opplever at synsfeltet reduseres. Kontakt legen din hvis slike symptomer oppstår.
  • dersom du ved bruk av Parlodel opplever rennende væske fra nesen. Kontakt legen din i slike tilfeller.
  • hvis du har eller har hatt fibrotiske reaksjoner (arrvev) som påvirker hjerte, lunger eller mage. Før behandlingen startes vil legen sjekke om du har god hjerte-, lunge- og nyrefunksjon. Legen vil også sørge for at det blir tatt et ekkokardiogram (ultralyd av hjertet) før behandlingen startes og med jevne mellomrom i løpet av behandlingen. Dersom fibrotiske reaksjoner oppstår må behandlingen stoppes.

Sykelig spilleavhengighet og økt seksuell lyst har vært rapportert hos pasienter som har blitt behandlet med medisiner som Parlodel for parkinsons sykdom. Ta kontakt med legen din om du opplever uheldige effekter av medisinen.

Bruk av andre legemidler sammen med Parlodel.
    Rådfør deg med lege eller apotek dersom du bruker eller nylig har brukt andre legemidler, dette gjelder også reseptfrie legemidler.

Samtidig bruk av visse typer antibiotika som erytromycin og andre makrolider eller hormonet oktreotid, kan øke mengden av virkestoffet bromokriptin i blodet. Forsiktighet bør også utvises ved samtidig bruk av enkelte soppdrepende legemidler, legemidler som brukes i behandlingen av HIV samt visse legemidler som brukes i behandlingen av psykiske lidelser. Virkestoffet bromokriptin er et ergotalkaloid, og samtidig bruk av legemidler som inneholder andre ergotalkaloider bør unngås i tiden etter fødsel.

Ved samtidig inntak av alkohol kan bivirkninger oppstå hyppigere.

Inntak av Parlodel sammen med mat og drikke.
    Parlodel bør alltid tas sammen med mat.

Graviditet og amming.
    Rådfør deg med lege eller apotek før du tar noen form for medisin. Erfaring tyder ikke på at Parlodel har uheldig virkning på svangerskap eller foster. Det anbefales likevel å avslutte behandlingen under graviditet, så sant det ikke er medisinske grunner til å fortsette behandlingen. Hvis du blir gravid og samtidig har hypofyseadenom (hormonproduserende svulst i hjernen) og behandlingen er avbrutt, er det viktig med nøye og hyppig legekontroll i svangerskapet. Rådfør deg alltid med legen før du avbryter behandlingen med Parlodel under graviditet.

Siden Parlodel hemmer melkeproduksjonen, bør ikke legemidlet brukes ved amming.

Kjøring og bruk av maskiner.
    Du må bare kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid når det er trygt for deg. Legemidler kan påvirke din evne til å kjøre bil eller utføre risikofylt arbeid. Les informasjonen i pakningsvedlegget nøye. Er du i tvil må du snakke med lege eller apotek.

Parlodel kan påvirke evnen til å kjøre bil eller bruke maskiner. Blodtrykksfall kan virke forstyrrende hos noen pasienter, særlig de første dagene av behandlingen. Parlodel kan også forårsake unormal søvnighet og tilfeller av plutselig innsovning, og da må du ikke kjøre bil eller delta i aktiviteter der svekket oppmerksomhet kan forårsake personskade (f.eks. betjene maskiner).

Viktige opplysninger om noen av innholdsstoffene i Parlodel.
    Dersom legen din har fortalt deg at du har intoleranse overfor noen sukkertyper bør du kontakte legen din før du tar dette legemidlet.

• Les avsnitt
    3.        HVORDAN DU BRUKER PARLODEL.

Bruk alltid Parlodel slik legen din har fortalt deg. Kontakt lege eller apotek hvis du er usikker.

Dosen økes langsomt: Start med 1,25 mg (½ tablett á 2,5 mg) 1 eller 2 ganger daglig første uke. Senere økning bør ikke være mer enn 2,5 mg hver 3. dag vurdert etter virkning og toleranse.

Den vanlige dosen er 1,25 mg (evt. 2,5 mg) 2-3 ganger daglig ved for høy/uønsket melkeproduksjon, menstruasjonsforstyrrelser, infertilitet, impotens, akromegali og prolaktinproduserende svulster. Behandlingen fortsettes til melkeutskillelsen fra brystet opphører, og ved menstruasjonsforstyrrelser og infertilitet til menstruasjonssyklus er normalisert. For å forebygge tilbakefall kan behandlingen fortsettes over flere menstruasjonssykluser. Ved akromegali og prolaktinproduserende svulster økes dosen gradvis til 10-20 mg daglig.

Ved parkinsonisme er gjennomsnittlig dose 20-40 mg daglig gitt i flere doser. I noen tilfeller kan virkning oppnås med 5-15 mg daglig.

Dosejustering kan være nødvendig hos pasienter med nedsatt leverfunksjon.

Dersom du tar for mye av Parlodel.
    Kontakt lege, sykehus eller Giftinformasjonen (tlf. 22 59 13 00) hvis du har fått i deg for mye legemiddel eller hvis barn har fått i seg legemiddel ved et uhell. For andre spørsmål om legemidlet, kontakt lege eller apotek.

Livstruende reaksjoner etter overdosering med Parlodel er ikke sett. Ved en eventuell overdosering kan en forvente ubehag som kvalme, brekninger, svimmelhet, søvnighet, døsighet, hallusinasjoner, lavt blodtrykk og raske hjerteslag.

Dersom du har glemt å ta Parlodel.
    Ta den glemte dosen så snart du kommer på det, men ikke hvis det er mindre enn 4 timer før du skal ta den neste dosen. Du må ikke ta en dobbelt dose som erstatning for en glemt dose. Husk at Parlodel bør tas sammen med mat.

Les avsnitt
    4.        MULIGE BIVIRKNINGER.

Som alle legemidler kan Parlodel forårsake bivirkninger, men ikke alle får det.

Vanlige bivirkninger (kan opptre hos 1-10 av 100 pasienter) er: Hodepine, søvnighet, svimmelhet, tett nese, kvalme, forstoppelse og brekninger.

Mindre vanlige bivirkninger (kan opptre hos 1-10 av 1000 pasienter) er: Forvirring, uro, hallusinasjoner, ufrivillige bevegelser (dyskinesi), lavt blodtrykk særlig idet du reiser deg opp og som kan føre til at du besvimer, munntørrhet, metallisk smak i munnen, allergiske hudreaksjoner, hårtap, leggkramper og tretthet.

Sjeldne bivirkninger (kan opptre hos 1-10 av 10 000 pasienter) er: Psykotiske sykdommer, søvnløshet, døsighet, prikkende/brennende følelse i huden, synsforstyrrelse, tåkesyn, øresus, væskeansamling i hjerteposen (perikardvæske), hjerteposebetennesle (konstriktiv perikarditt), raske eller langsomme hjerteslag, ujevne hjerteslag, væskeansamling i lungesekken (pleuravæske), økt avleiring av fiberrikt bindevev i lungesekken, bakre del av bukhinnen og lunger, lungehinnebetennelse, åndenød, diaré, magesmerter, sår og/eller blødning fra mage-tarmkanalen samt væskeansamling i armer og ben.

Svært sjeldne bivirkninger (kan opptre hos færre enn 1 av 10 000 pasienter) er: Uttalt søvnighet på dagtid, plutselig innsovning, reversibel blekhet i fingre og tær forårsaket av kulde (særlig hos pasienter som har hatt Raynauds sykdom), neuroleptisk malignt syndromlignenede tilstand (en alvorlig tilstand kjennetegnet ved vedvarende muskelknyting, feber og dehydrering) ved for brå stans i bruk av Parlodel. Bruk av Parlodel for å stanse melkeproduksjon etter fødsel har vært assosiert med sjeldne tilfeller av høyt blodtrykk, hjerteinfarkt, anfall, slag og psykiske forstyrrelser.
    Sykdom i hjerteklaffer og beslektede sykdommer som for eksempel betennelse (perikarditt) eller lekkasje av væske i hjerteposen (perikardial effusjon). Tidlige symptomer kan være en eller flere av følgende: Pustevansker, kortpustethet, brystmerter eller ryggsmerter og hovne ben. Hvis du opplever noen av disse symptomene må du kontakte legen din øyeblikkelig.

Sykelig spilleavhengighet og økt seksuell lyst har vært rapportert hos pasienter som har blitt behandlet med medisiner som Parlodel for parkinsons sykdom.

Dersom du opplever at noen av bivirkningene blir alvorlige, eller du får bivirkninger som ikke er nevnt i dette pakningsvedlegget, vennligst informer lege eller apotek.

Les avsnitt
    5.        HVORDAN DU OPPBEVARER PARLODEL.

Oppbevares ved høyst 25°C.
    Oppbevares utilgjengelig for barn.
    Oppbevares i originalpakningen for å beskytte mot lys.
    Bruk ikke Parlodel etter utløpsdatoen som er angitt på pakningen. Utløpsdatoen henviser til den siste datoen i den måneden.
    Legemidler skal ikke kastes i avløpsvann eller sammen med husholdningsavfall. Spør på apoteket hvordan legemidler som ikke er nødvendig lenger skal kastes. Disse tiltakene bidrar til å beskytte miljøet.

Les avsnitt
    6.        YTTERLIGERE INFORMASJON.

Sammensetning av Parlodel.
    Virkestoff er:        Bromokriptin (som mesilat).
    Hjelpestoffer er:        Vannfri kolloidal silika, natriumedetat, magnesiumstearat, maleinsyre maisstivelse, laktose.

Hvordan Parlodel ser ut og innholdet i pakningen.
    Hvitaktig, rund, flat tablett med avskrådd kant og delestrek. Oppsiden er merket med 2,5 MG.

Pakningen inneholder et gult tablettglass med 100 tabletter.

Innehaver av markedsføringstillatelsen.
    Meda A/S, Askerveien 61, 1384 Asker.

Tilvirker.
    Meda Manufacturing GmbH, Köln, Tyskland.

Dette pakningsvedlegget ble godkjent: 2009-07-27.

hahahaa [8D][8D][8D] Eller det med fruktbarhet ja [8D][8D][8D]  

Men syns det er mykje bivirkninger og det er dyrt, for å få stoppet melka. Eg ammer jo ikkje for at hun skal få mat lengre, men for å sleppe sprengen.. Og eg har prøvd å la vere å amma, handmelke osv men klarer det ikkje. Melka forsvinne ikkje og det gjer vondt [:(][:(]

Men det er alt for dyrt for dei tablettene syns eg..

Det er verdt det! Sprengen min stoppa heller ikke når jeg prøvde å pumpe mindre og og sjeldrene osv, men etter noen dager på de så var det nesten ikke noe igjen [:)]
    Jeg reagerte allergisk på dem da, og fikk røde prikker på hele meg som klødde, men tok zyrtec sammen med dem [8|]

Vet ikke om jeg synes det var så dyrt med 280 båbb for å få bort melka, jeg.....[8|]

Isj Chiapjusk... Eg har samme måte å reagere på medisiner og eg har ellers kronisk elveblest, som er det du forklarer som røde prikker, dei kan også ligne blemmer. Det er fælt. Eg har polarmin på blå resept eg. 

ORIGINAL: sorciere_

kan ta opp til eit år før melka forsvinner helt... 

Er ikkje melka som er problemet, men at det sprenger. Enda til eg ikkje har nok til å fora ungen med, har prøvd å auka, det går ikkje...

ORIGINAL: Snickers

Vet ikke om jeg synes det var så dyrt med 280 båbb for å få bort melka, jeg.....[8|]

Eg er ikkje i jobb, tjener ikkje penger, har 6000kr i mnd, og 4000kr går til husleie.... Da vert 280kr plutselig mykje... Og særlig når det var så mykje negativt med dei.

Kan forstå den. Her brukte vi ikke noe, melka forsvant til slutt av seg selv. Ammet bare sjeldnere og sjeldnere og de få gangene jeg hadde spreng så masserte jeg det ut.

Bettand: Forklare korleis du masserte det ut? Einaste måten eg får spreng vekk, er med at Malin drikker den vekk.... Men hun blir jo ikkje mett og det er ikkje kos lengre heller, hu vrir seg så ein makk hele tida, for det kjem ikkje ut nok... 

280 er ikke mye. Modafinilen min koster ca 2000 kr. i måneden.

ORIGINAL: Escuro

Kva er det??

2000kr i mnd??? Da hadde eg jo ikkje hatt penger til bleier eller mat då..

ORIGINAL: Svartengel

Bettand: Forklare korleis du masserte det ut? Einaste måten eg får spreng vekk, er med at Malin drikker den vekk.... Men hun blir jo ikkje mett og det er ikkje kos lengre heller, hu vrir seg så ein makk hele tida, for det kjem ikkje ut nok... 

Det var jo hardt og vondt og da masserte jeg melka ut over vasken eller i dusjen. For skal unge drikke hele tiden så er det jo klart det ikke vil ta slutt. Kjenner igjen den der vrir seg som en makk. Det gjorde snuppa på slutten og.
    Starter liksom ytterst på brystet og går nedover mot vorta på de sidene man har spreng/eller at det er hardt og gjentar til det verste gir seg. Vil ta litt tid, men jeg synes det gikk fint i hvertfall.

Kva er det??

2000kr i mnd??? Da hadde eg jo ikkje hatt penger til bleier eller mat då..

Det er de jeg tar mot hypersomnien min. Men synes de er såpass svindyre at jeg ikke har kjøpt dem på leeeenge (pluss jeg ikke kunne gå på dem under graviditet og amming). Legen min anbefalte meg å teste ut koffeintabletter istedet ettersom det er mye billigere. Det har heldigvis en viss effekt, så jeg har alltid med koffeinpiller når jeg skal ut og kjøre. Ellers blir det russisk rullett om jeg noensinne kommer frem dit jeg skal... [8D]

Men eg klarer ikkje massere det ut, eller handmelke vekk spreng.. Eg har lært det rett og fått det til tidligere...

Er ganske glad eg ikkje treng ta faste medisiner eg, når eg høyre kva du må betale for det Escuro [:)][:)]

Er ganske glad eg ikkje treng ta faste medisiner eg, når eg høyre kva du må betale for det Escuro [:)][:)]

Ja, det er svindyrt [:'(] Men skjønner jo at 280 er mye for deg også når du kun har 2000 igjen etter leien er betalt...

ORIGINAL: Snickers

Ja, det er svindyrt [:'(] Men skjønner jo at 280 er mye for deg også når du kun har 2000 igjen etter leien er betalt...

Og nå treng Malin nye klær i 80 og leikegrind [&o][&o] Så da får eg fikse det uten tabletter [:)] Trur kje gubben takla høgare sexlyst på meg heller [8D][8D][8D][8D]

Og nå treng Malin nye klær i 80 og leikegrind [&o][&o] Så da får eg fikse det uten tabletter [:)] Trur kje gubben takla høgare sexlyst på meg heller [8D][8D][8D][8D]

Finn.no har sikkert mye bra [:)]

Her er pent brukt lekegrind som kan hentes i Rådal (500 kr):

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24369155

Her er lekegrind til 200 kr:
    http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24350950

Her er masse jenteklær:
    http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23971441

Disse har pakker med jenteklær (ser ut som 80 er solgt, men de har et plagg eller to i 80 og pakker i 86)
    http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24359130

You must log in or register to reply here.
    Back
    Topp