Parkett eller laminat?

Bambusmamma

Glad i forumet
Skal pusse opp stua og må legge nytt gulv. Men dere som har laminatgulv, synes dere det er ok? Har regnet litt på det, og er ikke få tusen jeg vil spare. Er laminat mye hardere og kaldere enn parkett?

Ja eg syns laminat er kaldare än parkett.
Hade hellre gitt ett par tusen extra å satt parkett

Smak og behag. Jobber i bransjen så kan gi deg noen forskjeller :)

Parkett:
Normalt sett 14mm tykk
Øverste sjiktet består av 4-5mm treverk, gjerne eik.
Varmere å gå på enn laminat, isolerer bedre.
Kan behandles, slipes, beises, males, lakkes, oljes osv. ( kommer ferdig behandlet, men kan slipes ned og behandles på nytt ved slitasje)
Lettere å få hakk og merker sammenliknet med laminat, fordi parkett er treverk i øverste sjikt.
Koster vesentlig mer enn laminat pr. m2

Laminat:
8-9mm tykk
Kommer i flere forskjellige kvalitetsklasser
Kaldere å gå på enn parkett fordi det ikke består av treverk, men laminat på toppen
Ekstremt slitesterkt i forhold til parkett ( spesielt om man velger en god kvalitet)
Kan ikke etterbehandles, da det er dødt materiale
Lett å legge
Billigere enn parkett pr. m2

Vi har parkett. Har bodd her i 8 år nå. Og helt ærlig ikke tatt overdreven hensyn. Har passet på hunder som har løpt rundt her med vann på poter og masse klør. Har to barn. Var dagmamma i 1 år. Barna leker som dem vil på gulvet. Hanken på ei 10 liter bøtte vann røyk og vann utover hele gulvet. Vi har også ommøblert en del. Men gulvet ser ikke brukt ut omtrent. Gulvet er matt og ruglete. Svigers sitt gulv er nyere og dyrere men ser verre ut. Deres er blankt og glatt. Begge gulvene er dyre. Men svigerfar jobber I Moelven, så akkurat pris aner jeg ikke.

Vi har lagt laminatgulv i hele 1.etg (kjøkken, spisestue og tvstue) av den enkle grunn at det er slitesterkt. Vi hadde et dyrt parkettgulv i forrige bolig, og bare med 2 voksne boende der tok det ikke lang tid før gulvet var fullt av hakk og riper.. Så vi har valgt et dyrt laminatgulv nå, med sånne ekstraplater under for å isolere lyd og varme, og angrer ikke et sekund. Hadde hørt før vi kjøpte det at det var mye kaldere, men det er ikke min eller min manns opplevelse i etterkant hvertfall :-) Med hund, 2 voksne og snart en liten gutt som skal ha leker og div.på gulvet, så er vi veldig fornøyd med valget av laminat. Men vi har som sagt valgt et laminat som er like dyrt som parkett, så vi har lagt en del penger i det likevel, ikke for å spare penger, men for å få et slitesterkt gulv som holder seg fint lenger :-)

Vi fikk nytt gulv i stua for et år siden etter vannskade. Hadde parkett fra før, men valgte laminat for å få den fargen vi ville ha, ikke orange parkett liksom, og de hadde ikke så mange valg tilgjengelig. Laminatet ble dyrere, men det har allerede kommet flere skikkelige hakk i gulvet etter at ting har blitt mistet, det ene hadde seksåringen laget i løpet av første uka, midt på gulvet. Så jeg hadde valgt parkett eller noe av god kvalitet. For vi ble mildt sagt overrasket over hvor lite dette gulvet tåler når det var dyrere enn parketten!

Her har vi parkett nå. Skulle jeg valgt på nytt ville jeg gått for klikkvinyl ;) legges som perkett, ser ut som parkett men mye lunere å gå på :)

Vi flyttet for 4,5 år siden, og her var et kjempefint dyrt parkettgulv med tilnærmet 0 slitasje. Nå, med 2 barn, ser det ut som et h*****. Hater gulvet [emoji20]

Vi har lagt laminat oppå parkettgulv i stua. Ikke fordi gulvet var veldig slitt eller noe, bare for mørkt og for mye arbeid å fjerne lakk og slipe og male eller beise. Mye enklere å bare legge laminat.. Med alle de valgmulighetene og billige laminatgulvene så føles det nesten bortkastet å bruke så mye penger på parkett. De færreste av oss orker vel den drittjobben med å fikse gulvet når det begynner å bli slitt...

Vi er veldig fornøyde med vårt laminatgulv. Hadde aldri valgt parkett og det er mest pga pris og at det er lett å då skader/riper/hakk i gulvet :woot:

Back
Topp