Parkdress, vårdress, høstdress, skalldress?

Kakaoo

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
❤️Mailykke 2022❤️
Pumpkin Bumps 2025
♡Novemberhjerter 2025♡
Hei erfarne utstyrsfolk :D
Lille skal starte i barnehagen i høst så jeg tenker på utedress for høsten og er veldig forvirret ang. forskjellen på dressene og bruksområder så håper noen kan hjelpe:confused: Er vårdress og høstdress det samme? Enn parkdress? Hva er forskjellen/fordelene og hva er best å bruke i barnehagen til høsten?

Alle er det samme, bare at det blir brukt forskjellige navn :)

Vår/høst/park/skalldress er tynne dresser som man tar utenpå vanlige klær hvis det er for vått/kaldt til å ikke ha på yttertøy.

Det aller beste er å gå for en dress med høy vannsøyle, altså at den tåler vann godt. Minimum 10 000 synes jeg.
Jeg synes reima tec er gode til de minste. Den er ikke veldig tynn, men ikke for tykk heller.

Softshell er en annen type dress. Den er litt tykkere, men ikke som vinterdress. Litt usikker på vannsøyle på de. De er ofte litt fleeceaktige på innsiden.

Så du trenger egentlig bare å se etter en tynn dress med høy vannsøyle :)

Håper du ble litt klokere nå :)

Det er alle de samme. Som klatremus skriver er høy vannsøyle greit å se etter. Softshell dress er også en type parkdress. Noen synes den puster litt dårlig, mens andre er veldig glad i de. De fåes også med høy vannsøyle.
Vi har brukt reima tec og didriksson i barnehagen og softshell dress fra name it hjemme. Vært veldig fornøyd med de. Nr 3 kommer til å arve dressene som både nr 1 og 2 har brukt så de er slitesterke

Alle er det samme, bare at det blir brukt forskjellige navn :)

Vår/høst/park/skalldress er tynne dresser som man tar utenpå vanlige klær hvis det er for vått/kaldt til å ikke ha på yttertøy.

Det aller beste er å gå for en dress med høy vannsøyle, altså at den tåler vann godt. Minimum 10 000 synes jeg.
Jeg synes reima tec er gode til de minste. Den er ikke veldig tynn, men ikke for tykk heller.

Softshell er en annen type dress. Den er litt tykkere, men ikke som vinterdress. Litt usikker på vannsøyle på de. De er ofte litt fleeceaktige på innsiden.

Så du trenger egentlig bare å se etter en tynn dress med høy vannsøyle :)

Håper du ble litt klokere nå :)
Takk :D da slipper jeg å ende opp med å kjøpe 4 forskjellige tynne dresser :p

Det er alle de samme. Som klatremus skriver er høy vannsøyle greit å se etter. Softshell dress er også en type parkdress. Noen synes den puster litt dårlig, mens andre er veldig glad i de. De fåes også med høy vannsøyle.
Vi har brukt reima tec og didriksson i barnehagen og softshell dress fra name it hjemme. Vært veldig fornøyd med de. Nr 3 kommer til å arve dressene som både nr 1 og 2 har brukt så de er slitesterke
Godt å vite om dressene :D takk

Min lille er 1,5 år og vi har endt opp med disse dressene:

2 x wheat vårdress (1 hjemme og 1 i barnehagen, slik at vi slipper å ta den med hjem hver dag og har alltid en ren og tørr).
1 x reima vinterdress
1 x katnakken regndress (foret) (kjøpte den pga det var dressen med høyest vannsøyle som jeg kunne finne, bor på vestlandet).

Ser mest på vannsøyle og passform når jeg kjøper dresser. Har testet reflex vårdress, memini regndress og en annen vinterdress, men likte bedre de andre. Har kjøpt alle dressene brukt så langt, med unntak av regndressen (salg 50%).
Vi fikk aldri en liste fra barnehagen om hva vi trengte (selv om vi etterlyste det), så vi har kjøpt litt og litt etter vi har sett hvilke behov det har vært.

Er som flere skriver det samme, og se etter høy vannsøyle. Men se også på passformen på dressen! Noen dresser blir fort korte i ryggen, men veldig lange i ben og armer. Og er ikke noe godt for en liten en å nesten ikke kunne bøye seg fordi den er for kort i ryggen.
Det er også greit med plass til at man kan ha fleece som mellomlag i dressen. Det er dager hvor vinterdress er for varmt, men parkdresser alene er for kaldt, hvertfall på morgenen. Da er det fint å kunne ha en fleece jakke mellom man kan ta av hvis det blir varmere.

Back
Topp