Paranoid!

Lillenurkmars2015

Betatt av forumet
Sitter å leser på nette osv osv, egentlig ikke smart, begynne bare å lure på om eg he gjort rett valg osv.
Det eg tenker på nå er madrass... Fikk en gratis sprinkel seng på finn.no med madrass, va brukt av en unge, også e d skummadrass. Så holder det at eg lufter madrassen og vasker tøyet som er rundt, eller skal eg kjøpa nye? å "bedre kvalitet" enn skum? 

Ke dåkke he gjort? 
Har kjøpt nye dyna. Og alt av laken og sånt ska vær nytt. 
Tenkte fuste at madrassen ikke var så viktig pga me har jo laken og kansje någe gulekluta osv onna. Så e jo aldri direkte kontakt. Men e vel ikke någe å tenka og stressa øve? 

Vet ikke om du har sett denne, men syntes den var informativ. Blir fort usikker av å google og å lese en masse ulike forumtråder :) http://www.lub.no/madrass-til-spedbarnet Madrassen vi har i sprinkelsenga til storebror vil han ha brukt i to år når det blir aktuelt for babyen å flytte over fra lillesenga, så da kommer jeg til å kjøpe ny madrass. Med lillesenga er jeg litt usikker, for der lå storebror bare i ca 6 mnd. Men g tror vel kanskje ikke jeg ville brukt en bruktmadrass der det har sovet et fremmed barn. Mulig jeg er sær :)

Jeg ville ha kjøpt ny madrass jeg. En madrass kan få hard medfart, og jeg må innrømme at det hadde vært uaktuelt for meg å ta i bruk en madrass jeg hadde fått fra fremmede.

Minstemann her hadde pylorusstenose da han var liten, og kastet følgelig opp i store mengder. Han fortsatte å være en gulper etter operasjonen også, så den madrassen har gått på dynga og sistemann skal få seg en splunkende ny en, helt uten etterlatenskaper. Den første ble brukt av begge, men da visste jeg hva madrassen hadde gjennomgått - og det var fint lite i forhold

Det er vel skummAdass som anbefales for spedbarn tror jeg.. Jeg har fått en brukt seng med madrass og kommer ikke til å kjøpe nytt, blir for hysterisk syns jeg:) herregud forfedrene våre la barna på halm så er nok ikke farlig.. Det er vi bare å vaske trekkene, og rense madrassen?? Har du stor fryser er det jo bare å stappe den inn der noen timer så er alle bakteriene frosset bort:) Vi får nok å bruke penger på i høst så ville ikke kasta bort penger på å kjøpe ny om den ser fin ut den du har:):)

vi kommer til å kjøpe ny madrass, da gammel madrass kan øke sjansene for krybbedød. skumgummimadrass er vel heller ikke abefalt babyer. vi sliter litt med å finne ny madrass som passer til kurven vi skal bruke den første tiden, men det er i alle fall helt uaktelt her i huset og bruke en gammel og brukt madrass :)

Cilen skrev:
Det er vel skummAdass som anbefales for spedbarn tror jeg.. Jeg har fått en brukt seng med madrass og kommer ikke til å kjøpe nytt, blir for hysterisk syns jeg:) herregud forfedrene våre la barna på halm så er nok ikke farlig.. Det er vi bare å vaske trekkene, og rense madrassen?? Har du stor fryser er det jo bare å stappe den inn der noen timer så er alle bakteriene frosset bort:) Vi får nok å bruke penger på i høst så ville ikke kasta bort penger på å kjøpe ny om den ser fin ut den du har:):)

har du sett statestikken på krybbedød nå og da?? det hjelper heller ikke å vaske trekkene hvis det ligger mugg skjult inne i madrassen. muggsopp er ikke bra for små barn og ligge og puste i. 

En ny madrass koster ikke så mye å kjøpe ny. og jeg vil si at det er verd hver en krone med tanke på at dette er en av tiltakene man selv kan gjøre for å forebygge krybbedød.

Ceropegia skrev:
Vet ikke om du har sett denne, men syntes den var informativ. Blir fort usikker av å google og å lese en masse ulike forumtråder :) http://www.lub.no/madrass-til-spedbarnet Madrassen vi har i sprinkelsenga til storebror vil han ha brukt i to år når det blir aktuelt for babyen å flytte over fra lillesenga, så da kommer jeg til å kjøpe ny madrass. Med lillesenga er jeg litt usikker, for der lå storebror bare i ca 6 mnd. Men g tror vel kanskje ikke jeg ville brukt en bruktmadrass der det har sovet et fremmed barn. Mulig jeg er sær :)

Det var en hjelpsom link =) Tusen takk. Trur eg kjøper en ny =) siden det er ukjente barn som har sovet der. :P

nei har ikke sett noen statistikker over krybbedød som følge av at barn har sovet på en madrass som har vært brukt av et annet barn, så skal ikke uttale meg faglig her, kun utfra hva jeg anser som sunn fornuft.. Det er etter min mening helt greit å vurdere madrassen man har fått før man bruker penger på en ny.. :) jeg mener selvfølgelig ikke at man skal bruke en sliten madrass som er muggete.. Og vet man ikke historien om hvor madrassen kommer fra og hva den har vært utsatt for bør man kjøpe ny, selvfølgelig:) meeeen på samme tid tror jeg ikke at en relativt ny madrass som er brukt av kun ett barn (da er den nok ikke veldig mange år gammel) vil føre til økt risiko for barnet mitt når jeg velger å bruke den i stedet for å kjøpe ny :) særlig ikke om den er renset og vasket:) Men det er mitt syn og jeg skjønner om folk tenker anderledes:):) mener ikke skape dårlig stemning men jeg er redd vi vordende mødre kan ha tendens til å bli for hysterisk i forhold til bakterier og sånn..

av, gikk litt fort her, skjønner nå hvilken statistikk du spør om jeg har sett.. Hihi selvfølgelig har jeg det, var jo satt på spissen i innlegget mitt når jeg snakka om halmmadrasser:):)

hehe. skjønte det var satt litt på spissen ja :p men så lenge man vet hvor gammel madrassen er og hvordan "type" folk som har hatt den, så er det selvfølgelig bedre enn om man kjøper en som ligger gjemt i et hjørne på fretex.

Hehe :P 
Eg ane ikke historien bak madrassen, trur det var brukt av et barn. Men faktisk så blei maen mer hysterisk enn det eg blei xP haha. Han er skikkelig overbeskyttende :P 
Trur ikke me komme t å savna pengane :P men hadde jo våre kjekt å hatt dei pengane t någe anart då :P

Back
Topp