Paranøtter til gravide

someeone

Gift med forumet
Ja, altså for de som ikke vet va det er så er det slike "trekant" nøtter som man spiser til jul[:-]
Min mor og far var veldig strenge med meg idag og sa at jeg ikke kunne spise det, får jo litt
sjokk da ingen har nevnt noe om det til meg. Er det slik at vi ikke burde spise slike nøtter ?
Tror det hadde noe med sopp og gjøre osv.
Håper noen vet svare altså fordi hvis jeg ikke kan spise det skal jeg hive restene av nøttene mine.
Har liksom fått dilla på nøtter og frukt i det siste så jeg får jo litt dårlig samvittighet ovenfor
lillegutt om det er farlig[>:]

Fant dette kjapt, men har aldri hørt om det før, denne artikkelen er 1 år gasmmel:

Anbefalt daglig tilførsel av selen er 40 mikrogram for kvinner (55 for gravide og ammende) og 50 mikrogram for menn. For barn varierer anbefalingen fra 25 til 40 mikrogram avhengig av alder.

100 gram paranøtter inneholder hele 1921 mikrogram selen. Én paranøtt om dagen er nok for å dekke selenbehovet. Å spise mer enn to nøtter kan bli for mye.

Hæ...???
Hørtes rart ut...

Hvis det Arika fant på nettet vil jo det sia at INGEN kan spise paranøtter da..???

Jeg spiste myyyye nøtter sist svangerskap. Brukte det som snacks da jeg verken kunne spise søtt (svangerskapsdiabetes) eller salt (store mengder vann i kroppen).
Ser ut som at det blir den samme situasjonen på meg denne gangen og... Hva skal jeg spise da.....?

Må google litt jeg også, tror jeg......

Stod ingenting på matportalen om det.
Har spist endel paranøtter jeg og.

Har som sagt aldri hørt om det før, men fant 3 sider der nøyaktig det samme er gjentatt[&:]

ORIGINAL: arika

Stod ingenting på matportalen om det.
Har spist endel paranøtter jeg og.

Har som sagt aldri hørt om det før, men fant 3 sider der nøyaktig det samme er gjentatt[&:]

Gjorde det jeg og...
Jaja, får skrinlegge de større inntakene av paranøtter da...
Men det er jo mange andre nøttevarianter der ute! [:D]

Fant dette og om selen:

Bivirkninger og overdosering
Tilskudd av selen i høye doser bør gis under kontroll av lege og følges opp med målinger av selen-nivået i blod og vev. Høyt inntak av selen kan føre til hårtap, skjøre negler, utmattelse, irritabilitet og dårlig ånde. Maks anbefalt inntak er på 300 µg per dag.

Back
Topp