Stemmer det ang. medisin på 60 talet, det var en kvalmestillende som forårsaket store fysiske misdannelser.
Jeg er skeptisk til massevaksinering når det gjelder svineinfluensa osv. En ny influensavaksine til et nytt influensavirus hvert år. Så lenge jeg ikke er i noen faregruppe (gammel, syk, nedsatt immunforsvar...) kommer jeg ikke til å la meg vaksinere.
Til "gamle gode" vaksiner og legemiddel er jeg mer trygg. Det er forferdelige sykdommer vi så godt som har klart å utrydde i den vestlige verden. Det fins enda yrkesaktive folk som lever med varige mén av f.eks Polio. Og de var de "heldige"... Barnesykdommer var dødelig i vesten også før, og i u-land er de det enda.
Og med tanke på at verden blir "mindre og mindre" syns jeg det er viktig med vaksiner vi vet hjelper.
Ang. Paracetamolstudien er det enda mange ubesvarte spm, og det skriver forfatterne selv.
Det er ikke kartlagt genetiske faktorer, psykopatologi, andre påvirkninger av medisiner, evt. rusmisbruk.
Feber og inflammatoriske sykdommer blir nevnt, men det blir sagt at det trenger ikke være grunnen til at paracetamol har blitt tatt under graviditeten.
I tillegg skriver de om "sterkere effekt" hos de som ble utsatt for langvarig bruk (mer enn et trimester) og et større antal uker av graviditeten.
Å ta en paracet for intens hodeverk en dag under svg.skp., rier under åpningfasen, det bekymrer ikke meg

Men den langvarige bruken hadde jeg ikke gått for, gravid eller ei.