Paracet

Crmenssta

Flørter med forumet
Heisann, Jeg sliter veldig med hodepiner som alltid blir til migrene, og å slutte med migrene medisin har vært veldig vanskelig med tanken på at det eneste jeg kan ta pga graviditet er Paracet og det hjelper nesten ingenting. Jeg har det utrolig vondt og blir helt ute i flere timer/dager. Problemet er hver eneste gang jeg tar Paracet jeg får dårlig samvittighet og stresser at jeg skal gjøre noe som skal skade min lille. Jeg tar aldri mer enn det som er anbefalt (3 g per dag), men føler at dette skal bli helt forferdelig resten av graviditet både fysisk og mental.

Noe anbefalinger? Noen som har erfaring med graviditet og smertestillende? :sorry: Vurderer sterk en tur til legen..

Heisann, Jeg sliter veldig med hodepiner som alltid blir til migrene, og å slutte med migrene medisin har vært veldig vanskelig med tanken på at det eneste jeg kan ta pga graviditet er Paracet og det hjelper nesten ingenting. Jeg har det utrolig vondt og blir helt ute i flere timer/dager. Problemet er hver eneste gang jeg tar Paracet jeg får dårlig samvittighet og stresser at jeg skal gjøre noe som skal skade min lille. Jeg tar aldri mer enn det som er anbefalt (3 g per dag), men føler at dette skal bli helt forferdelig resten av graviditet både fysisk og mental.

Noe anbefalinger? Noen som har erfaring med graviditet og smertestillende? :sorry: Vurderer sterk en tur til legen..

Tror jeg ville gått til legen for å svar på dette spørsmålet :) høres veldig slitsomt ut! :(

Paracett er helt trygt å ta i svangerskapet (innenfor anbefalt døgndose), det er ibux man skal avstå fra. Dette er informasjon som er lett tilgjengelig ved et googlesøk, så jeg er komfortabel med å gi den videre selv om jeg ikke er helsepersonell :hilarious: Jeg sliter selv med kroniske smerter i kropp og hodet, så har diskutert dette med lege under prøvingen.

Heisann!
Ikke for å skremme, men yngstesønnen min ble født med kryptorkisme og måtte gjennom to operasjoner i full narkose før han var 1,5 år. Dette kom veldig, og mest sannsynlig pga mitt høye og langtvarende forbruk av paracet i svangerskapet. Jeg tok heller aldri mer en døgndosen, men brukte paracet mange ganger i uken pga blant annet hodepine og bekkenløsning.

Jeg hadde fått klarsignal fra legen om at det var greit. Er som sagt ikke for å skremme deg, men jeg hadde forsøkt andre metoder enn smertestillende hvis dette er noe som vedvarer.

Siden du har en kjent migrene, og har medisiner du vanligvis tar for dette, så tenker jeg at du må snakke med lege om alternativer til medisin som du kan bruke i svangerskapet. Reseptfritt Paracet er ment for å ta i kortvarige perioder (inntil 1 uke), og hvis dette er noe du mest trolig kommer til å ha problemer med lenge så er det lurt å snakke med lege :happy: Men å bruke Paracet 500-1000 mg inntil tre ganger i døgnet i perioder/enkelte dager er helt ufarlig. Men forskning har blant annet vist at langvarig bruk av paracetamol i svangerskapet er assosiert med høyere forekomst av ADHD. Bestill deg time til lege eller i hvert fall send en elektronisk melding hvis det er mulig ❤️

Last edited:

Det finnes migrenemedisiner du kan ta i svangerskapet. Snakk med legen eller nevro om det, og sjekk relis og/eller tryggmammamedisin!

D56FECB6-5864-49D0-9965-33986874031B.jpeg Her fra Relis

Føler med deg! Jeg savner også migrenemedisinen min veldig, og får også dårlig samvittighet når jeg må ta Paracet.. Legen sa at mange blir bedre i løpet av svangerskapet, men jeg har mer migrene nå enn tidligere. Lurer på om det er utløst av stress i grunnen.. Ingen gode råd dessverre, jeg fikk også beskjed av legen at jeg ikke kunne ta noen medisiner (bortsett fra Paracet).

Føler med deg! Jeg savner også migrenemedisinen min veldig, og får også dårlig samvittighet når jeg må ta Paracet.. Legen sa at mange blir bedre i løpet av svangerskapet, men jeg har mer migrene nå enn tidligere. Lurer på om det er utløst av stress i grunnen.. Ingen gode råd dessverre, jeg fikk også beskjed av legen at jeg ikke kunne ta noen medisiner (bortsett fra Paracet).

https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-11795?source=relisdb

:smiley-angelic003Tusen tusen takk alle sammen for svarene! Jeg skal absolutt være enda mer forsiktig og høre med legen min hva han tenker også. Setter pris på at dere tok tid å svare !

Kusinen min har migrene som utløses av hormoner, og ble mye verre i alle 3 svangerskap.
Hun får også migrene av hormonbasert prevensjon, så kobberspiral er det eneste hun kan bruke.

Kusinen min har migrene som utløses av hormoner, og ble mye verre i alle 3 svangerskap.
Hun får også migrene av hormonbasert prevensjon, så kobberspiral er det eneste hun kan bruke.

Kanskje jeg har dette! Jeg får vanligvis bare migrene enkelte dager i måneden + at jeg kan heller ikke bruke hormonprevensjon.. Dette må jeg spørre legen om :)

Jeg har brukt migrene medisin i alle svangerskapa. Jeg går normalt på maxalt men legen skriver ut imigran når jeg er gravid

Måtte nettopp ty til Paracet selv…hatt en så syk hodepine idag, kastet opp til slutt. Så da fant jeg ut at jeg måtte…selv om jeg ikke liker det

Jeg har brukt migrene medisin i alle svangerskapa. Jeg går normalt på maxalt men legen skriver ut imigran når jeg er gravid
Takk for det! Legen min sa i dag at jeg kunne ta Maxalt men skal ikke gjøre det. Har lest mye om det og er ganske skummelt. Men jeg har lest også ang imigran som et alternative så skal høre med en annen lege :happy:

Back
Topp