Paracet?

susy123

Betatt av forumet
Jeg føler meg konstant febersjuk og varm.. slapp, uggen og hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd jeg var sjuk men antar det er graviditeten..

Men kan jeg ta noe? Eller må det bare gå over..

Paracet skal vel fremdeles være førstevalget når det gjelder smertelindring under graviditet etter det jeg har hørt. De første graviditetene ble det mye Paracet i perioder med migrene etter samråd med lege. Og har måttet ta et par denne runden for å begrense smerter i bekkenet.
Men holder det på et minimum og tar feks en istedenfor to.
Mulig andre har andre meninger om dette.

Fra relis:)

Paracetamol anses som førstevalg ved smertebehandling hos gravide. Når dette ikke gir tilstrekkelig smertelindring kan en vurdere om behandling med andre smertestillende er nødvendig. Anbefalt dosering, både for gravide og ikke-gravide, er paracetamol 500-1000 mg inntil tre ganger daglig.

Gravide kan i noen tilfeller også bruke NSAIDs, som blant annet ibuprofen, diklofenak og naproksen. Enkelte studier, men ikke alle, har vist en mulig økt risiko for spontanabort og misdannelser hos barnet ved bruk av NSAIDs, tidlig i graviditeten. Det er da ikke snakk om enkeltinntak over en kort periode. Det er ikke sikre holdepunkter for uheldige effekter ved bruk av NSAIDs i andre trimester, og slik behandling kan forsøkes dersom behovet er vurdert av lege. NSAIDs skal ikke brukes i tredje trimester på grunn av risiko for redusert fostervann med påfølgende føtal nyreskade, riehemming og blødningsfare for mor, samt prematur lukking av ductus arteriosus som kan medføre pulmonal hypertensjon hos den nyfødte.

Reseptfri bruk av paracetamol er begrenset til kortvarig bruk (inntil en uke). Ettersom hun tidligere har hatt behov for langvarig behandling med smertestillende under svangerskap, vil jeg anbefale at en lege vurderer videre bruk av smertestillende.

Du kan ta paracet selv om du er gravid :-)

Paracet kan fint brukes, men skulle det bli et langvarig behov så ville jeg snakket med legen om det :-)

Kan fint ta paracet :) men med måte selvsagt!

Back
Topp