Hvorfor kan man ikke bruke nesespray??
Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg klipper og limer inn et greit jordmorsvar
"Hei du!
Bakgrunnen for at man fraråder bruk av nesespray i graviditetn er at disse preparatene inneholder et virkestoff som gjør at blodårene trekker seg sammen, og man tenker seg at de også vil kunne påvirke blodgjennomstrømningen i morkaken. Imidlertid har man ingen holdepunkter for at slimhinneavsvellende nesedråper/spray i vanlige doser medfører noen risiko for fosteret.
Min mening om bruk av nesespray i svangerskapet, er at man må bruke sunn fornuft når man skal gi råd om bruk/ikke bruk.
Om man som deg har bihulebetennelse, er helt tett og samtidig har hodepine, tett hals og bryst + en følelse av at man ikke får nok luft - skal du ikke være engstelig for å bruke nesespray i noen dager om ikke saltvannsspray kan hjelpe deg.
Ved terapeutisk bruk (dvs brukes etter bruksanvisningen) skal det være trygt å bruke lokalvirkende reseptfri nesespray.Ikke bruk nesespray mer enn 10 dager, da du kan gjøre problemet verre ved at slimhinnene i nesen blir mer hovne i stedet for å virke avsvellende. Utover i svangerskapet er også en del kvinner plaget med tett nese, spesielt mot slutten av svangerskapet. Det er en ufarlig, men ubehaglig svangerskapsplage.
Hvis du må bruke nesespray vil jeg anbefale deg å bruke så lite som mulig, f.eks bare bruke om kvelden når du skal legge deg når gjerne ubehaget med tett nese er verst. Hev gjerne hodeenden din litt også, eller ligg med en ekstra pute så du får hodet litt høyere. Det kan også lette ubehaget om natten.
Ellers vil jeg anbefale deg å prøve neseskylling, man får kjøpt noe som heter "nesehorn" på apoteket. Enkelte kan også ha god hjelp av akupunktur.
God bedring og gode ønsker for resten av svangerskapet!"
Sent from my iPad using BV Forum