Paracet & Otrivin

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
De siste tre dagene har jeg vært sause forkjøla og hatt feber. Jeg får nærmest panikk når det er så varmt overalt og hele huet er tett. Jeg har derfor syndet og brukt Otrivin flere ganger daglig for å få puste, i tillegg har jeg tatt noen Paracet for å holde feberen nede. Legen min var veldig streng ift Otrivin, men saltvann fungerer ikke når man blir skikkelig forkjøla... Flere med erfaring rundt dette? Sannheta er at jeg fortsatt er potte tett og drømmer om å åpne neseborene!!!!

Last edited:
Her har både lege, jordmor og apotektekniker sagt til meg at det er _ingen_ problem å bruke otrivin når man er gravid, men at man ikke burde bruke det mer enn i ti dager i strekk :) jeg har brukt det ved behov flere ganger, men mest for tette slimhinner som har ført til øresus :p

Her har både lege, jordmor og apotektekniker sagt til meg at det er _ingen_ problem å bruke otrivin når man er gravid, men at man ikke burde bruke det mer enn i ti dager i strekk :) jeg har brukt det ved behov flere ganger, men mest for tette slimhinner som har ført til øresus :p

Det var godt å høre! Jeg fikk totalforbud da jeg spurte, men det skal sies at hun generelt er ei veldig sær dame som er ekstremt bestemt og lite medmenneskelig, så da satser jeg på at det går fint med noen spruter til. Veldig glad jeg har verdens triveligste jordmor når legen er sånn!!

Det var godt å høre! Jeg fikk totalforbud da jeg spurte, men det skal sies at hun generelt er ei veldig sær dame som er ekstremt bestemt og lite medmenneskelig, så da satser jeg på at det går fint med noen spruter til. Veldig glad jeg har verdens triveligste jordmor når legen er sånn!!

Det går nok helt fint :) god bedring! :)

Jeg hadde 1 mnd i januar/februar med influensa. Jeg fikk 100% totalforbud mot otrivin og fikk streng beskjed om kun å bruke saltvann. Hadde visst noe med slimhinner osv å gjøre. Vet ikke om det har noe med hvor langt en har kommet i svangerskapet å gjøre. Paracet er visst helt ok, men ville hørt på legen om otrivin. Tett nese går over til slutt:p

Legen min sa at otrivin og zymelin trygt kan brukes i såkalte terapeutiske doser. Tryggmammamedisin.no sier det samme.

Fikk også beskjed av legen at Otrivin var ingen problem. Men ikke lenger enn 10 dager i strekk.

Har slitt med veldig hovne slimhinner hele svangerskapet, så jeg hadde ikke overlevd uten innimellom :)
Men , du kom deg gjennom da :D
Hehe...vel, kan ikke sove med munnen lukket (:o), har konstant tett nese, whiskey stemme og ganske ofte neseblod. Vært sånn hele svangerskapet. Men, har jeg klart meg så langt så skal jeg klare meg den lille tiden jeg har igjen:p

Hehe...vel, kan ikke sove med munnen lukket :)o), har konstant tett nese, whiskey stemme og ganske ofte neseblod. Vært sånn hele svangerskapet. Men, har jeg klart meg så langt så skal jeg klare meg den lille tiden jeg har igjen:p

Uff neseblod ja. Jeg våknet flere ganger med neseblod over hele ansiktet når jeg var gravid med 1.mann. Skikkelig inntørket og herlig i håret også :o

Åh...skulle ønske jeg visste det i januar/februar!!! Jiiizes det var en laaaang, tett og snåttete mnd:o

Du fikk nok riktig beskjed! Jordmor sa til meg i går at jeg kunne bruke litt otrivin fordi jeg var kommet så langt i sv.skap. Han er jo nærmest ferdig (34+4). I januar var vi jo knapt over 12-ukern :-) det har nok endel å si!!

Jeg har tatt otrivin 2-3 ggr daglig siden uke 6. Er helt tett med hovne slimhinner og var det hele forrige svangerskap også. Det er legene på Ullevål kjent med og sa at jeg ikke hadde noe valg. Tok det hele forrige svangerskap også. Tettheten ble borte dag 2 etter jeg fødte og har ikke hatt problemer med noe slik før jeg ble gravid igjen. Tett nese var faktisk første symptom, selv om jeg ikke skjønte det da..

Jeg hadde feber i uke 17 og var midt i påska. Jeg brukte Otrivin i et par døgn, men merket mye kramper i magen. Ringte legevakten, og de sjekket med føden. De sa da at Otrivin kunne gi falske rier, men at Zymelin er OK for gravide. Paracet kan brukes, men ikke Ibux. Vet ikke om det var mer strengt da så tidlig i svangerskapet enn nå når vi har kommet så langt.

Back
Topp