Paracet etter Tilbakesetting

Malala

Elsker forumet
Januar 2017
Sommerfuglene
Jeg fikk tilbakesette i går. Og var ganske hoven og trøtt .
I dag har jeg sovet 3 timer og har smerter i Underlivet og øm. Forsatt hoven magen . Har noen av dere Opplevd og ? Tror dere det er trygt å ta paracet ?

Det er helt trygt å ta paracet. Man kan ta paracet om man er gravid så lenge man ikke overstiger normal dose :)

Jeg fikk beskjed fra ivf legen på ahus at jeg burde avstå så mye som mulig. Fordi hvis det er en gutte baby, vil ikke testiklene falle ned i pungen. Da må man operere etter fødsel (liten prosedyre men). Men det er jo ved maksdose da, hver dag. Men han sa jeg kunne ta paralgin forte fordi det gikk ikke over til foster og har mye mindre paracetamol.

Jeg fikk beskjed fra ivf legen på ahus at jeg burde avstå så mye som mulig. Fordi hvis det er en gutte baby, vil ikke testiklene falle ned i pungen. Da må man operere etter fødsel (liten prosedyre men). Men det er jo ved maksdose da, hver dag. Men han sa jeg kunne ta paralgin forte fordi det gikk ikke over til foster og har mye mindre paracetamol.

Paralgin Forte går over til fosteret, og inneholder enten 400 mg eller 800 mg paracetamol, så om det blir mer eller mindre enn Paracet kommer jo an på hvilken dose man bruker av paracet. Paralgin Forte inneholder også kodein i tillegg, så da tar man jo et virkestoff til.

Det står i pakningsvedlegget til Paralgin Forte at det kan gi abstinens hos fosteret dersom man bruker høy dose over tid, det er pga kodein. Så jeg ser ingen grunn til å foretrekke det fremfor tilsvarende dose Paracet. ("Ved langvarig behandling av moren ved graviditet er det sett neonatal abstinens.")

Den studien som viste påvirkning på testiklene til fosteret var en muse-studie. Det er gjort veldig mye forskning på mennesker og forskerne mener fortsatt at paracet burde være førstevalget for gravide, selv om man selvfølgelig helst skal begrense all bruk av medisiner i svangerskapet. http://www.lommelegen.no/artikkel/fortsatt-trygt-å-bruke-paracet-under-graviditet

Back
Topp