Para Psoriasis?

Drømmeren

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Maiblomstene 2020
Fikk vite i dag at jeg har det.
Flere her som har det?
Har dere blitt bra med krem eller måtte dere ha lys behandling?
Evt hvordan fungerer lys behandling?

jentungen,mannen og jeg har psoriasis men ikke den typen du nevner
Her så bruker jenta valargan pga kløen. Så bruker vi ibaril 0.25% . Ellers så bruker vi fuktighetskremer og bader i klor/saltvann.
Vi merker at når sommeren er så er vi mye bedre en når det er fuktig og kaldt.
Selv om vi bruker kremer og saltvansbading så har vi alle perioder som vi er veldig plaget og andre perioder som en ikke kan se at vi har det i det helle tatt

Ok.. jeg har hatt utslettene konstant siste 1-2 årene... men fikk krem i dag da , så får håpe den hjelper 
Men skulle jeg ikke bli bedre og det skulle bli værre igjen evt så sa han at da vurderer de lysbehandling

Drømmeren skrev:
Ok.. jeg har hatt utslettene konstant siste 1-2 årene... men fikk krem i dag da , så får håpe den hjelper 
Men skulle jeg ikke bli bedre og det skulle bli værre igjen evt så sa han at da vurderer de lysbehandling

vet mange blir bedre av lysbehandling og evnt solarium.
Her så fikk vi spørsmål om sydentur på jentungen siden ho hadde vært så ille nå i vinter. Så vi vurderer en slik tur neste år hvis ho blir like ille

Drømmeren skrev:
Ok, jeg har ikke råd til noe sydentur ihvertfall

kan få det dekt hvis en er veldig plaget
som her så kunne vi få dekt for jenta og en foresatt, siden både mann min og jeg har det så kunne vi få dekt for alle uten om guttungen
Dette kan en søke om via fastlegen eller hudlegen

jeg har 2 forskjellige sorter av psoriasis, og er til tider mye plaget... her har jeg gått til lysbehandling og hatt god effekt, bruker også betnovat salve og masse fuktighetskremer...

Anbefaler dere å lese på psoriasis.no om rettigheter og generelt om oss i foreningen... finnes også en barne og ungdoms forening- psoung.no 

Behandlingsturene arrangeres hele året og fastlegen eller hudlege søker for deg :) 

Takk for svar 
Men kan en bli helt kvitt det? eller vil det alltid komme tilbake?

Drømmeren skrev:
Takk for svar 
Men kan en bli helt kvitt det? eller vil det alltid komme tilbake?

desverre er dette en kronisk sykdom, men jeg har sett i noen tilfeller at folk får det i en periode der det er mye stress eller et traume har skjedd, og da kan det forvinne i flere år.... 

har hatt psoriasis fra jeg var 4. aner ikke hvilken type. da hadde jeg ganske mye i hodebunnen og flekker på hoftene og i lysken. ble mye bedre da jeg kom i puberteten, da hadde jeg kun såvidt litt i hodebunnen. men etter jeg ble voksen og etter jeg ble mamma har det kommet mye mer, men nå er det spredd utover hele kroppen i bittesmå hvite prikker som nesten ikke synes og kjennes såvidt som nupper til tider (kan noen ganger bli til små røde tørre flekker).

jeg gjør ikke noe spesielt med det. bruker gode kremer, spiser sunt og prøver å få så mye sol på kroppen som mulig på sommeren/i ferier. det hjelper litt med vanlig solarium. Det viktigste er faktisk å ikke stresse, være sliten og deprimert eller sinna. om det er noe jeg går å grubler og tenker på så blir det værre med en gang. da jeg var lita kunne mamma se på psoriasisen min dagen etterpå om jeg hadde syntes barnetv var skummelt. 

Back
Topp