Pappas 2 uker i forbindelse med nedkomst

Kanel832

Andre møte med forumet
Heisann, alle sammen. :)

Jeg lurer på om det er noen her som vet noe om de to ukene far har rett på i forbindelse med selve fødselen, også kalt 'omsorgspermisjon ved fødsel'.

På Barne- og familiedepartementets nettsider (http://odin.dep.no/bfd/norsk/tema/familieokonomi/fodselsogadopsjonspenger/004051-990427/dok-bn.html)
står det følgende:

Omsorgspermisjon ved fødsel
Arbeidsmiljøloven § 31 gir fedre rett til to uker fri fra arbeidet i forbindelse med fødselen. Det ytes ikke fødselspenger i dette tidsrommet. En del fedre har individuelle eller kollektive arbeidsavtaler som bestemmer at arbeidsgiver skal betale lønn i disse to ukene.

Noe det ikke opplyses om er hvordan disse skal tas ut...[8|] Er det slik at man kan ta seg umiddelbart fri når telefonen kommer om at barnet er på vei? Eller er det vanligst å ta én uke fri før termin, og én uke etter termin? Jeg kan jo tenke meg at det er litt vanskelig å vite nøyaktig når disse ungene har lyst til å komme til verden, og at det er temmelig vanskelig å skulle vite når man "bør" ta seg fri. :)

Er det noen som kunne fortalt meg om sine erfaringer med dette? :)
Jeg setter kjempepris på alle svar jeg får, altså! :)

Med ønsker om en kjempefin jul til alle!

Eirin - nesten hysterisk førstegangsfødende [;)]

Her drøyde Kim det med å ta ut di to ukene til vi var hjemme fra sykehuset.. Det var egntlig like så greit siden vi var på sykehuset i 3 dager,så hadde vi mye bedre nytte av å ha di 3 dagene hjemme[:D]

Jeg skjønner. [:)]
Tusen hjertelig takk for hjelpen, det var klargjørende! [:D]

Håper dere får en flott Lille Julaften begge to!

Eirin

Her vet jeg ikke helt hvordan det blir for samboeren min er ikke organisert og da er det liten sjans for at han får lønn de 2 ukene og vi klarer oss ikke på det jeg får i perm.peng.
Har bedt ham om å sjekke det for jeg hadde virkelig satt pris på å ha ham hjemme de 2 ukene..

Min mann har full lønn i de to ukene, og han tar de fra og med dagen etter at jeg kommer hjem fra sykehuset. Da blir jo arbeidsgiver forberedt i noen dager. De vet jo uansett hvilken måned det er snakk om.

Hei, vi gjorde det sli at far var fri den dagen barnet ble født, dette var ikke en del av permisjonen. Så var far på jobb de dagene mor og barn lå på sykehuset.
Hentet meg etter jobb på sykehuset siste dag, men vi fant ut i ettertid at han hadde rett på fri den dagen også.
Etter det var far fri i 2 uker sammenhengende uten lønn!

Er disse to ukene i tillegg til pappapermisjonen i 5 uker? Synes dette er så vanskelig. Kanskje man bør dra ned en tur på Trygdekontoret gitt???

Ja, de to ukene er i tillegg til fedrekvoten på fem uker.
Min samboer er også heldig å får de med full lønn, (det er dessverre endel som ikke får lønn,-men alle har krav på fri...men det blir jo da ganske kostbart...)

Når vi fikk førstemann begynte han fra jenta vår ble født,-men denne gangen begynner han permisjonen når vi kommer hjem fra sykehuset. Vi føler at det er mere behov da, siden vi har ei på halvannet fra før.

FAr har rett på inntil 2 uker fri, med eller uten lønn,det avhenger av arb.giver.
Ukene er meint å skulle takast ut etter at mor og barn er komt ut.
Far har krav på fri med lønn på nedkomst-dagen,sa mitt trygdekontor og arbgiver!!

Back
Topp