Heisann, alle sammen. :)
Jeg lurer på om det er noen her som vet noe om de to ukene far har rett på i forbindelse med selve fødselen, også kalt 'omsorgspermisjon ved fødsel'.
På Barne- og familiedepartementets nettsider (http://odin.dep.no/bfd/norsk/tema/familieokonomi/fodselsogadopsjonspenger/004051-990427/dok-bn.html)
står det følgende:
Noe det ikke opplyses om er hvordan disse skal tas ut...[8|] Er det slik at man kan ta seg umiddelbart fri når telefonen kommer om at barnet er på vei? Eller er det vanligst å ta én uke fri før termin, og én uke etter termin? Jeg kan jo tenke meg at det er litt vanskelig å vite nøyaktig når disse ungene har lyst til å komme til verden, og at det er temmelig vanskelig å skulle vite når man "bør" ta seg fri. :)
Er det noen som kunne fortalt meg om sine erfaringer med dette? :)
Jeg setter kjempepris på alle svar jeg får, altså! :)
Med ønsker om en kjempefin jul til alle!
Eirin - nesten hysterisk førstegangsfødende [;)]
Jeg lurer på om det er noen her som vet noe om de to ukene far har rett på i forbindelse med selve fødselen, også kalt 'omsorgspermisjon ved fødsel'.
På Barne- og familiedepartementets nettsider (http://odin.dep.no/bfd/norsk/tema/familieokonomi/fodselsogadopsjonspenger/004051-990427/dok-bn.html)
står det følgende:
Omsorgspermisjon ved fødsel
Arbeidsmiljøloven § 31 gir fedre rett til to uker fri fra arbeidet i forbindelse med fødselen. Det ytes ikke fødselspenger i dette tidsrommet. En del fedre har individuelle eller kollektive arbeidsavtaler som bestemmer at arbeidsgiver skal betale lønn i disse to ukene.
Noe det ikke opplyses om er hvordan disse skal tas ut...[8|] Er det slik at man kan ta seg umiddelbart fri når telefonen kommer om at barnet er på vei? Eller er det vanligst å ta én uke fri før termin, og én uke etter termin? Jeg kan jo tenke meg at det er litt vanskelig å vite nøyaktig når disse ungene har lyst til å komme til verden, og at det er temmelig vanskelig å skulle vite når man "bør" ta seg fri. :)
Er det noen som kunne fortalt meg om sine erfaringer med dette? :)
Jeg setter kjempepris på alle svar jeg får, altså! :)
Med ønsker om en kjempefin jul til alle!
Eirin - nesten hysterisk førstegangsfødende [;)]