pappapermisjon

rosenjenta

Glad i forumet
Hei. Jeg skal få utbetalt 80 % lønn i 53 uker. Når kan min kjære ta pappapermisjon? Kan han ta det like etter fødselen?( samtidig som meg) Hvor mange uker får han og blir jeg trekt i antall uker da?

De 53 ukene innbefatter både din og hans permisjon, dvs at dere har 53 uker tilsammen. De første 6 ukene er forbeholdt mor, og 5 uker er forbeholdt far. Resten må dere selv bli enige om hvordan det skal fordeles. (hvis barnet blir født etter 1.juli 2006 så er det 6 uker som er forbeholdt far) Du og far kan ikke motta permisjonspenger samtidig.... dvs at enten må du gå tilbake i jobb de ukene han har permisjon, eller hvis dere velger og være hjemme begge to samtidig, vil far i disse ukene motta 80% lønn, mens du vil ikke motta noe.... Håper dette ga deg de svarene du ville ha...[:)]

Mener jeg har hørt at pappaen har 2 uker permisjon i forbindelse med fødselen og....

ORIGINAL: Eveline

Mener jeg har hørt at pappaen har 2 uker permisjon i forbindelse med fødselen og....

Pappaen har krav på OMSORGSPERMISJON de 2 ukene etter fødsel, men dette er ev uten lønn (kommer ann på arbeidsgiver - trygdekontoret betaler ikke for dette, for dette er regulert av arb.loven ikke trygde-loven, og arbeidsgiver er ikke forpliktet å i lønn...) Disse 2 uken ekommer altså i tilllegg til de 5 ev 6 ukene, for de har ingen ting med fødselspermisjonen å gjøre.

Må bare si at du må huske på å legge inn ferien din i permisjonen. Du stopper permisjonen - tar ferie og så fortsetter du med permisjon. Du vil da forlenge permisjonen med antall ferieuker[;)]

Back
Topp