PappaPermisjon!!!!!

Pappa tjener opp sin permisjon uavhengig av mor. Jeg feks. er ufør og får engangsstønad. Far er i full jobb og får sine 12 uker (+2 ved fødsel evt.)

Morellskatten skrev:
Dersom du har studieplass og er oppmeldt som fulltidsstudent, har pappaen rett til å ta ut all foreldrepermisjon, bortsett fra de 6 ukene som er forbeholdt mor. Derfor er det lurt av deg å beholde studieplassen, evt søke på et nytt studie.
Vi har gjort det sånn med begge ungene. Jeg har tatt permisjon fra førskolelærerstudiet, og "studert" psykologi og geografi årsstudium.
Da får jeg engangsstønad (som blir mine "permisjonspenger" for de 6 ukene jeg må ta), jeg får foreldrestipend fra lånekassen (10 mnd - såvidt jeg husker, der alt lån omgjøres til stipend), og mannen får x antall uker med permisjon (klarer ikke å huske nøyaktig hvor mange det er, det spørs jo om man tar 100% eller 80% lønn).
Far mister pappapermisjonen når man gjør det på denne måten (de 12 ukene som er forbeholdt far), men får altså ca 30 uker permisjon i stedet. Dersom permisjonen skal utsettes (den kan fordeles over 3 år), MÅ man søke om dette før utgangen av mors 6 uker.

Håper dette hjalp litt, send meg en pm hvis det var noe som var uklart

Men du må vel møte opp i timene på studiet?? Jeg er høgskolestudent og her krever flere lærere at man har 80% oppmøte for å ha rett til å kunne gå opp til eksamen... Du må jo ha rett til å gå opp for å stå som student???

Sjakkruta skrev:
Pappa tjener opp sin permisjon uavhengig av mor. Jeg feks. er ufør og får engangsstønad. Far er i full jobb og får sine 12 uker (+2 ved fødsel evt.)

Det er egne regler for de som er uføre som gjør at pappaen får fedrekvoten på tross av at mammaen ikke har jobbet opp rett til foreldrepenger. For alle andre gjelder det at mor må ha opparbeidet rett til foreldrepenger for at pappaen skal få fedrekvoten.

MEN, det stemmer at pappaen kan ta ut permisjon på egen opptjening men får da ikke de 9 ukene mor skal ha og all tid mor er hjemme "spiser opp" av den tiden pappaen kan være hjemme. Nav krever at mor jobber minst 75% eller studerer på fulltid om pappaen skal ha permisjon, og lånekassen krever samtidig at mammaen ikke kan motta fullt foreldrestipend samtidig som pappaen får foreldrepenger. Om pappaen tar gradert permisjon opp til 50% kan han få foreldrepenger + mammaen kan få foreldrestipend, tar pappaen full permisjon kan ikke mor samtidig få foreldrestipend....

Tusen takk for alle innlegg!! Vi har nå funnet den beste måten, til og med NAV ble imponert over hvor mye vi kunne og hvor mye vi kan dra ut av penger fra de ;);) hehe!!

Back
Topp