PappaPermisjon!!!!!

Kvinne2

Blir kjent med forumet
Prøver å finne ut av dette med pappapermisjon.. Uansett hvor jeg leser så er det så innviklet, så håpte på å få en grei forklaring av dere!

Jeg er student og skal få unge i sommer. Jeg blir hjemmeværende de neste årene for å ta meg av ungen som vi venter.
- Barnefaren jobber fulltid og jeg lurte på hvilke rettigheter han har til permisjon?

Tusen takk for svar! 

§ 12-3.  Omsorgspermisjon

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. 

12 + 2 uker da? eller

Det vet jeg faktisk ikke, men mest sannsynlig ja. Håper noen kan svare bedre enn meg her 

snute skrev:
Dersom du ikke har vært i jobb har han vel ikke krav på noe desverre...

Eller er disse reglene endret nå, sånn at far har selvstendig opptjening, ble usikker jeg...

Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote.     

Syntes det er litt rart om de skal forvente at en student skal ha full jobb ved siden av skolen :p ...

Min mann fikk ikke permisjon da jeg var student. Dette var i 2009 da, så kan jo ha endret seg siden da. 

Lois Lane skrev:
Min mann fikk ikke permisjon da jeg var student. Dette var i 2009 da, så kan jo ha endret seg siden da. 

virker som om man kan velge engangsstønad eller pappaperm penger nå.

Fikk dere engangsstønad?

er helt forvirra.. haha :p har det noe å si om jeg søker engangsstønad? 
vil han miste sin rett til permisjon om jeg søker engangsstønad?

Dersom du har studieplass og er oppmeldt som fulltidsstudent, har pappaen rett til å ta ut all foreldrepermisjon, bortsett fra de 6 ukene som er forbeholdt mor. Derfor er det lurt av deg å beholde studieplassen, evt søke på et nytt studie.
Vi har gjort det sånn med begge ungene. Jeg har tatt permisjon fra førskolelærerstudiet, og "studert" psykologi og geografi årsstudium.
Da får jeg engangsstønad (som blir mine "permisjonspenger" for de 6 ukene jeg må ta), jeg får foreldrestipend fra lånekassen (10 mnd - såvidt jeg husker, der alt lån omgjøres til stipend), og mannen får x antall uker med permisjon (klarer ikke å huske nøyaktig hvor mange det er, det spørs jo om man tar 100% eller 80% lønn).
Far mister pappapermisjonen når man gjør det på denne måten (de 12 ukene som er forbeholdt far), men får altså ca 30 uker permisjon i stedet. Dersom permisjonen skal utsettes (den kan fordeles over 3 år), MÅ man søke om dette før utgangen av mors 6 uker.

Håper dette hjalp litt, send meg en pm hvis det var noe som var uklart

Tenkte jeg skulle lage et oppsummerende innlegg om den løsningen jeg vil anbefale for gravide studenter. Denne løsningen fungerer der: mor er fulltisstudent, med ingen eller lav ekstra inntekt. Far kan enten arbeide fullt eller være student med en ekstrajobb. Forslaget går ut på: - Mor tar ut fødselsstipendet fra lånekassen. - Mor tar ut engangsstønad fra NAV. - Mor melder seg opp som student med minst 75% progresjon. (Stilles ikke krav at mor verken møter eller står på eksamen). - Far tar ut de 29 ukene med foreldrepenger familien har rett på. - Mens far har sine uker med foreldrepenger kan han fortsette å studere, dersom han er student, eller kan bare ta helt fri og kose seg med familien. - For at mor skal få fødselsstipend, og ikke vanlig studielån må far ta ut foreldrepengene i gradert stilling. Det stilles ikke krav til hvor mye han må jobbe. Han kan jobbe i feks 20% eller 80%. Virkningen av dette blir: - Mor får engangsstønad. (33854,-) - Mor får to semestre med lån gjort om til stipend. - Mor får også stipend i sommerferien (om de 42 ukene omfatter denne perioden). - Far får utbetalt lønn fra sin arbeidsgiver, etter hvor mye han arbeider. - Far får utbetalt fra NAV, det han ville fått utbetalt ved å ta 29 uker fri basert på sin inntekt. Den store forskjellen på denne modellen og det som vanligvis gjøres er at far får utbetalt foreldrepenger i 29 uker. Dette er rett og slett en bonus i forhold til hva som er vanlig. Dette opplyser selvsagt verken NAV eller Lånekassen om. Årsaken til dette ligger i et smutthull i systemet. Det har vært slik at om en tar ut fødselsstipendet, så kan ikke den andre ta ut foreldrepengene. Dette for at begge ikke skal være hjemme samtidig. Når NAV innførte regler om gradert uttak så måtte en arbeide i minst 50% stilling. Lånekassen åpnet da opp for at en kunne få fødselsstipend om den andre tok ut graderte foreldrepenger. Når så NAV for et år eller to siden åpnet opp for at en kunne ta ut graderte penger i e hvilken som helst stilling, så valgte Lånekassen å ikke endre på regelverket. Derved ble dette smutthullet åpnet enda mere opp.

Noen som vet om dette fortsatt gjelder? Ble skrevet i 2008  Isåfall en genial person

Ta deg en tur på nav, ta med papirene til både deg og pappaen, så får du de svarene du trenger. Ikke fordi damene her ikke vet, men du får liksom så mange forskjellige svar at det er greit å oppsøke de som virkelig vet direkte!

Er det én ting nav ikke kan noe om, er det alternativene man har når mor er student. GURIMALLA så mange møter vi hadde, før vi til slutt gav opp, leste oss frem til beste løsning på nav sine nettsider ved hjelp av malen over, og søkte uten å stille et eneste spørsmål...

Tar ektefellen eller samboeren din ut fulle foreldrepenger fra Nav får du ikke noe foreldrestipend, tar han/hun ut 50 – 99 prosent foreldrepenger får du halvt foreldrestipend, og tar han/hun ut under 50 prosent foreldrepenger får du fullt foreldrestipend.. Hvis du ikke har opparbeidet deg rett på Foreldrepengene har ikke far heller krav på de 12 ukene med Fedrekvoten. Dere kan jo selvfølgelig fordele ukene utenom dette slik som dere vil, men det blir da krav til at mor må studere eller være i arbeid. Jeg skal fortsette på skolen og pappaen skal ta ut 49% Foreldrepenger. Men jeg har tjent nok til å kunne ta ut foreldre penger, så vil få både fra Lånekassen og fra NAV :)

har du jobbet?

far har rett på 2uker etter barnet er født. om det er betalt er det jobben som bestemmer.
ellers har han rett på 12 uker. men om du skal motta foreldrestipend fra lånekassen tror ej ikke han har rett på permisjon lenger. men han kan søke om å foreldrepenger på egnet grunnlag, men dette kun om du studerer fulltid eller jobber.

slik var det hvertfall da jeg fikk mine to. men far var student med nr 1, så det kan være derfor han ikke fikk  de 12 ukene, eller var vel 10 da... med nr 2 gikk var ej fulltidstudent når snuppa var født å hele hennes første år. så da fikk pappaen min permisjon.

Husk at du må stå registrert som student også neste høst...for så å søke permisjon fra studiene...da har far rett til permisjon 2 uker (avhengig av arbeidsgiver om han får de med eller uten lønn) + de 12 ukene.

Du får også da fødselsstipend fra lånekassen + eventuell engangstønad/ permisjonspenger fra nav; hvis du har tjent over gr. beløpet, og far lønnet permisjon i 12 uker. Hvis du slutter som student til våren får du kun engangsstønad og far ingen ting. Det er derfor verdt å betale semesteravgift til høsten og stå registrert som student!

Jeg var student da vi fikk våre to første barn. Da minste ble født måtte jeg tilbake i siste praksis da hun var 8 mnd, og da fikk far ta over 8 uker permisjon i og med at jeg skulle tilbake i 100% studie. Med nummer to var jeg akkurat ferdig med studiet, men ikke jobbet lenge nok før fødselen. Da fikk pappan bare de to ukene like etter fødsel.

Back
Topp