PappaPermisjon!!!!!

Kvinne2

Blir kjent med forumet
Prøver å finne ut av dette med pappapermisjon.. Uansett hvor jeg leser så er det så innviklet, så håpte på å få en grei forklaring av dere!

Jeg er student og skal få unge i sommer. Jeg blir hjemmeværende de neste årene for å ta meg av ungen som vi venter.
- Barnefaren jobber fulltid og jeg lurte på hvilke rettigheter han har til permisjon?

Tusen takk for svar! 

§ 12-3.  Omsorgspermisjon

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. 

12 + 2 uker da? eller

Det vet jeg faktisk ikke, men mest sannsynlig ja. Håper noen kan svare bedre enn meg her 

snute skrev:
Dersom du ikke har vært i jobb har han vel ikke krav på noe desverre...

Eller er disse reglene endret nå, sånn at far har selvstendig opptjening, ble usikker jeg...

Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote.     

Syntes det er litt rart om de skal forvente at en student skal ha full jobb ved siden av skolen :p ...

Min mann fikk ikke permisjon da jeg var student. Dette var i 2009 da, så kan jo ha endret seg siden da. 

Lois Lane skrev:
Min mann fikk ikke permisjon da jeg var student. Dette var i 2009 da, så kan jo ha endret seg siden da. 

virker som om man kan velge engangsstønad eller pappaperm penger nå.

Fikk dere engangsstønad?

er helt forvirra.. haha :p har det noe å si om jeg søker engangsstønad? 
vil han miste sin rett til permisjon om jeg søker engangsstønad?

Dersom du har studieplass og er oppmeldt som fulltidsstudent, har pappaen rett til å ta ut all foreldrepermisjon, bortsett fra de 6 ukene som er forbeholdt mor. Derfor er det lurt av deg å beholde studieplassen, evt søke på et nytt studie.
Vi har gjort det sånn med begge ungene. Jeg har tatt permisjon fra førskolelærerstudiet, og "studert" psykologi og geografi årsstudium.