Pappaperm

elisabov

Betatt av forumet
Mailykke <3
Det dukker stadig opp spørsmål rundt permisjoner. Og meningene er delte. 
Men jeg har et lite spørsmål, som jeg ikke har klart å finne svar på.
Pappaen har 12 uker permisjon. Kan disse tas når han vil? Har hørt om at enkelte fedre får permisjon de 2 første ukene etter fødsel. Er dette medregnet i de 12 ukene? eller er dette ubetalt permisjon? 
Vi har lurt på å ta ut 100% dekning, men 2 måneder ubetalt permisjon. Men vi er ikke helt i havn på hvem av oss som skal ha de to månedene med ubetalt permisjon. Samboeren min vil veldig gjerne ha så mye tid som mulig hjemme, mens jeg ikke er helt sikker på om jeg klarer å reise tilbake på jobb etter 8 måneder. Hvis vi lander på at jeg tar disse månedene - vil da utbetalingene bli slik at jeg får utbetalinger de første 8 månedene, så får vi to måneder hvor jeg ikke får noe, og så når pappaen skal være hjemme, så får vi penger igjen? 

De to første ukene betaler jobben (om de er greie), det er utenom de 12 ukene. 

Flere som tar ut de 12 ukene over tid, f.eks hjemme 1-2 dager i uken over lengre periode. 

Kanskje bestille time hos nav og høre litt om forskjellige løsninger? Evt spørre på generelt, der er det vel mange med erfaring :)

Det jeg fikk beskjed av nav sist gang jeg hadde permisjon var at far kan ta ut permisjon når han vil utenom når jeg var i permisjon. Så lenge han tok ut permisjonen sin før det hadde gått 3 år etter fødsel.

Timingen av permisjonen tror jeg ikke NAV legger seg så mye opp i (utover at mor må ta de første 6 etter fødsel etc.). Det vil si at så vidt jeg vet er det ingen hindring fra NAV sin side slik at du først tar dine 8, så 2 ulønnet, før far tar sine 3. Eventuelt kan du ta dine 8, så far sine 3, og du 2 ulønnet. Og det finnes en haug med andre mulige løsninger (at dere begge tar 50% permisjon i de 2 månedene uten lønn for eksempel). I tillegg har du vel også noe ferie som du kan ta ut før du må begynneå ta ut ulønnet permisjon? Jeg har hvertfall 10 uker å ta av når min permisjon er ferdig:)

Det viktigste er vel at det varsles innen en viss tid hvordan man tenker å gjøre det, og at dette fungerer for arbeidsgiverne, slik at de også er enige i at dere gjør det slik

Synes å huske noe om at man må søke om et eller annet ekstra, om man skal utsette den betalte permisjonen.. Altså hvis du skal ha to måneder ubetalt permisjon før pappaen skal ta ut sine uker.. men jeg har ikke vært borti det selv, så helt sikker er jeg ikke.. men nav kan svare deg på slike spørsmål om du spør dem.. 

Vi måtte i allefall søke fordi får først skulle ha perm etter at sommerferien var slutt. Vi er lærere og hadde begge ferie rett etter at jeg var ferdig med min perm sist. Så pappaen begynte permen to mnd senere enn min perm slutta. Men dere trenger jo ikke bestemme alt nå. Mange som gjør om underveis i permisjonen. Og pappapermen kan dere si fra om etterhvert

Bare å huske å sjekke opp litt rundt sykepenger dersom du tar to måneder 100% ulønnet perm. Er noe opplegg der som jeg ikke helt har oversikten på.
Vi tenker også på å ta 100% perm og noen uker ulønnet, men da å dele på det sånn at begge har rett på sykepenger om man blir syk. Nå har vi en super jobb sånn sett, så tror ikke de kommer til å bli vanskelige på det, men greit å sjekke ut om man har en firkantet arbeidsplass! :)
(Og takk for tips med å ta den ulønnede delen litt inni, for selv om jeg ikke vil være borte for lenge fra jobb, så vil jeg ikke begynne fult igjen heller. Blir nok å ta noen dager hver en periode, sånn sett kan man kanskje få utbetalt deler av lønnen også så man ikke står helt uten en lønn en periode? :)

Er visst noe som heter omsorgspermisjon som man kan søke på som ulønnet perm og da har man alle rettigheter med tanke på sykepenger og slikt, det har man ikke med vanlig permisjon.

Back
Topp