Pappaperm som selvstendig næringsdrivende

marno95

Betatt av forumet
Noen som har erfaring med pappaperm når far er selvstenindig næringsdrivende?
hvordan fungerer dette i praksis?

Har forhørt meg med NAV i foreldrepenge chatten, men svarene er så vage og generelle at jeg håper noen har erfaring med hvordan det ble gjort i praksis.

Situasjonen vår vil bli litt tricky, jeg er i arbeid i full stilling, mens sambo driver gård som sitt fulltidsarbeid, som selvstendig næringsdrivende.

vi vil få ett problem med pappaperm, da han ikke har tilgang på avløsere som kan overta for ham.
Det er spesielt perioden mellom min permisjon går ut og barnet får barnehageplass som blir problematisk.

Jeg må da tilbake i jobb, mens barnet har ikke barnehageplass, og far er nødt til å gjøre det som trengs for å drive gården og "holde liv i dyra".

Han kan jo da ikke være hjemme med barnet, og det er jo ikke akkuratt praktisk å basere hele planen på at barnet skal være rolig nok til å sitte fint i en bæresele i fjøset og traktoren i de 9-9,5 timene jeg er borte?
For all del, supert hvis det går, men vi kan jo ikke basere alt på at det skal gå?

Den eneste måten jeg kan overta fars permisjon på er dersom han ikke har "pensjonsgivende inntekt" de siste 10mnd. Men hvordan regnes denne ut? Jeg gikk følgende svar av NAV:

Far svarer på spørsmål om virksomheten i søknaden og behandlende enhet vil vurdere om det er behov for dokumentasjon for å dokumentere at det har vært yrkesaktivitet de siste månedene, for eksempel kan behandlende enhet be om resultatregnskap eller kvitteringer på innbetalt forskuddsskatt for å vise at man har hatt inntektsgivende yrkesaktivitet. Dersom mor er i tvil om far kan ha rett, kan mor søke om overføring av fedrekvoten for å få det vurdert.
Noen som vet hvordan dette fungerer i praksis? er det pengene han har tatt ut til privat forbruk som teller? eller er det årsresultat på driften?

Noen som har vert borti dette og kan gi meg deres erfaringer?

Samma greiene her,
Så her jobber far på kveldene istede for dagtid, og vi har måtte hatt barnevakt i pappapermen, for dyr og åker tar ikke hensyn til at jeg jobbet.
Du får ikke overført noe perm til deg. Han er ansvarlig for å ha avløser, noe avløserlaget gladelig fikser (sier nav).
Pengene er beregnet ut fra inntekten de siste 3 årene. Start tidlig med papirmølla er dere lure, så er pengene på konto når permisjonen hans starter.
Hvordan de regnet det ut kan jeg ikke svare på, men mannen kom veldig godt ut av det.
Dere kan jo evt løse det med at du tar ut ulønnet perm, pappapermlønna fra nav dekker din tapte arbeidsfortjeneste, han jobbet som normalt men du står som ansvarlig for driften og kjører regnskapet. Totalt ulovlig, men en måte å løse det på for å få kabalen for oss bønder til å gå opp!

Samma greiene her,
Så her jobber far på kveldene istede for dagtid, og vi har måtte hatt barnevakt i pappapermen, for dyr og åker tar ikke hensyn til at jeg jobbet.
Du får ikke overført noe perm til deg. Han er ansvarlig for å ha avløser, noe avløserlaget gladelig fikser (sier nav).
Pengene er beregnet ut fra inntekten de siste 3 årene. Start tidlig med papirmølla er dere lure, så er pengene på konto når permisjonen hans starter.
Hvordan de regnet det ut kan jeg ikke svare på, men mannen kom veldig godt ut av det.
Dere kan jo evt løse det med at du tar ut ulønnet perm, pappapermlønna fra nav dekker din tapte arbeidsfortjeneste, han jobbet som normalt men du står som ansvarlig for driften og kjører regnskapet. Totalt ulovlig, men en måte å løse det på for å få kabalen for oss bønder til å gå opp!
Ja det er slik vi også har vurdert det, eneste løsning blir at jeg tar ulønnet permisjon som "avløser".
avløserlaget har ikke sjangs til å finne noen på ett så lite sted som har mulighet til å ta overrhele driften over så lang tid. alle avløserne her omkring er jo bønder som hjelper hverandre, så de skal jo drive for selg selv samtidig.

"håpet" va jo at dersom de kun regnet det han tok ut til privat bruk som inntekt, så kunne det bli lavt nok til at han ikke kvalifiserte til foreldrepenger og jeg kunen få det over på meg...

Men det blir nok ulønnet permisjon ja, veldig synd at det ikke skal være mer fleksibelt, mor mister jo pensjonsopptjening i ulønnet permisjon så det blir jo "ekstra" ille økonomisk sett

Permisjonsordningen er dessverre lite tilrettelagt for folk som ikke har A4-liv, de fleste jeg kjenner som er bønder hvor en har jobb utenom gården har endt med ulønnet permisjon i en eller annen variant dessverre :( Håper dere får en god løsning!

Ja det er slik vi også har vurdert det, eneste løsning blir at jeg tar ulønnet permisjon som "avløser".
avløserlaget har ikke sjangs til å finne noen på ett så lite sted som har mulighet til å ta overrhele driften over så lang tid. alle avløserne her omkring er jo bønder som hjelper hverandre, så de skal jo drive for selg selv samtidig.

"håpet" va jo at dersom de kun regnet det han tok ut til privat bruk som inntekt, så kunne det bli lavt nok til at han ikke kvalifiserte til foreldrepenger og jeg kunen få det over på meg...

Men det blir nok ulønnet permisjon ja, veldig synd at det ikke skal være mer fleksibelt, mor mister jo pensjonsopptjening i ulønnet permisjon så det blir jo "ekstra" ille økonomisk sett

Vi gadd aldri søke nav hverken sist eller nå, for vi fikk så tydelig svar... men jeg ville jaggu meg søkt for evt å få avslag uansett, eller kanskje komme gjennom med søknaden! Kan kanskje begrunne d med dyrevelferd? Dere har vel og en regnskapsfører dere kan spørre dere til råds hos eller bondelaget? Bruke andre argumenter enn de vi har? Her var igrunn ikke avløser problemet, mer om alarmen gikk hos dyrene, mannen får ikke lov til å ta med en unge inn dit uten verneutstyr som feks støvmaske, og da er d vanskelig for driften! Vi løste d med en fleksiavtale med min arbeidsgiver, om alarmen gikk måtte jeg hjem asap!
Jeg håper mannen faktisk ikke kvalifiserer til foreldrepenger denne gangen, for jeg er ikke moden for å la han få ha 19 uker med mini og samtidig drifte gården..... *skrekk og gru*

Back
Topp