pappaperm når mor er syk?

BflyW

Elsker forumet
Jeg har søknad om uføretrygd inne, så jeg vet ikke helt utfallet, men la oss anta noen mulige scenarioer;

La oss si jeg har 50% uføretrygt: da er det forventet at jeg skal jobbe 50% ved siden av. (hjemmekontor)
Jeg har migrene 2 - 4 dager i uken og er på de dagene avhengig av hjelp til det barnet som kommer.....

Om jeg får 100% uføretrygd, trenger jeg ikke jobbefult så mye ved siden av, men må prøve å jobeb det jeg kan, for å tjene litt (Kan tjene 1G ved siden av, og det er mer enn jeg klarer å tjene pr. i dag når jeg jobber det jeg har arbeidskapasitet til)
Det blir det samme med migrenen, 2 - 4 dager er jeg AVHENGIG av hjelp!

Jeg ringte trygdekontoret i dag, og de sa at siden jeg går hjemme 50% eller 100% (avhengig av uførhetsgrad jeg får) så kan jeg ikke overføre permisjon til far. Jeg har ikke opptjent rettigheter selv, så om jeg bare må 'ta fri' uten å kunne jobbe får vi kun engangsstønaden.
De 2 - 4 dagene i uka jeg trenger hjelp vet jeg ikke hva vi skal gjøre med.....
De sier at krav for at far kan overta permisjonen (han har fulle rettigheter) er at jeg:
ENTEN er i 100% jobb eller i 100% studie
ELLER en kombinasjon av studie eller jobb som utgjør 100%.

På søknadsskjema står det og nevnt at mor er syk(innlagt på intitusjon) men sånn jeg forsto det på telefon gjelder ikke dette om man bare er 50% syk.... (eller 100% syk npr man går hjemme...)

Er det noen som har peiling?
Skal det virkelig være sånn?
Skal jeg tvinges til å ikke kunne jobbe 50% fordi mannen min ikke kan ta 50% permisjon?
Kan ikke mannen min ta permisjon for å hjelpe til med barnet de dagene jeg er syk?

Jeg trodde ærlig talt far hadde rett, for DETTE står på trygdeetaten.no:
"Hvis mor ikke har rett til stønad kan far ta permisjon i enten opptil 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 % lønn."

Det er vel ikke noe i veien for at far kan ta ut mer en sine 5 uker. (korriger meg hvis jeg tar feil)

Har klippet ut et avsitt fra trygdeetatens hjemmeside

Stønadsperioden for fødselspenger er i utgangpunktet enten 43 uker med full lønn eller 53 med 80 % av full lønn. Når både mor og far har rett til fødselspenger, kan far ta permisjon i enten opptil 34 uker med full lønn eller 44 uker med 80 % lønn. Hvis mor ikke har rett til stønad kan far ta permisjon i enten opptil 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 % lønn.

Hadde jeg vert deg så tror jeg at jeg hadde kontaktet rettshjelper som jusbussen eller noe sånt. For etter min erfaring så har trygdekontoret en tendens til å slurve og ha minimalt med kunnskaper når det kommer til unormale spm.
Lykke til!

Stønadsperioden for fødselspenger er i utgangpunktet enten 43 uker med full lønn eller 53 med 80 % av full lønn. Når både mor og far har rett til fødselspenger, kan far ta permisjon i enten opptil 34 uker med full lønn eller 44 uker med 80 % lønn. Hvis mor ikke har rett til stønad kan far ta permisjon i enten opptil 29 uker med full lønn eller 39 uker med 80 % lønn.

Tusen takk for svar begge to - jeg skal uansett ikke gi meg!

Jo da, hjemmesiden sier dette! MEN det sier mer (men ikke akuratt på den siden - det var den jeg leste først), den sier dette:

"Når begge foreldre har opptjent rett til fødselspenger, kan faren ta ut fødselspermisjon i opptil 33 uker med full lønn eller 43 uker med 80 prosent lønn. Dersom moren ikke har opptjent rett til fødselspenger, kan faren ta ut fødselspenger i opptil 29 uker med full lønn, eller 39 uker med 80 prosent lønn.

Faren må ha overtatt omsorgen fordi:

moren arbeider helt eller delvis
moren tar offentlig utdanning på heltid
moren studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen utgjør heltid
moren på grunn av sykdom eller skade ikke kan ta seg av barnet
moren er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet."

Jeg må jo i så fall argumentere med en kombinasjon av "moren arbeider helt eller delvis" og "moren på grunn av sykdom eller skade ikke kan ta seg av barnet ".

Glad jeg har begyndt å se på dette nå, så jeg har tid til å sette meg inn i det og finne ut av mine rettigheter i god tid før trygdekontoret skal gi sin avgjørelse!

har akuratt snakket med trygdekontoret nå, deres svar er:
"Far har ikke krav på noe annet enn de 2 ukene rett etter fødsel (som han ikke ¨får lønn for). Han har ikke krav på NOE permisjon (Selv ikke de 5 ukene)"

Tja, hva skal jeg si.... Heia Norge. Da Michael var en uke gammel ble jeg veldig syk,og kunne ikke løfte ham opp,men siden jeg ikke hadde krav på noe fikk ikke far permisjon.
Jeg lå jo ikke på sykehus... Det jeg kunne få var en husmorvikar-det hadde jeg krav på.Problemet var bare at komunen ikke hadde husmorvikarer. Vi hadde ikke råd til å la far gå hjemme uten lønn ,men jeg kunne jo nesten ikke røre meg. Løsningen ble at mammaen min kom og bodde hos oss i nesten ti uker, hun bor i Spania,men tok første fly til oss.(Det er ingen ønskesituasjon å bo sammen med mamma når du og mannen prøver dere som småbarnsforeldre..,mammaer kan jo alt myyye bedre enn deg.MEN er evig takknemmelig,hadde ikke gått uten mamma!!)
Denne gangen kommer mamma til Norge før jeg føder, for helsenorge tørr vi ikke satse på.....[:(]
Lykke til.

HURRA Norge sier jeg!
Har akuratt hatt en utblåsning om dette i Svangerskap forumet! Ganske sliten akuratt nå, men skal nok finne krefter til å sloss mot systemet! Har gjordt det i 5 år allerede! Gir meg ikke nå!

Back
Topp