pappaperm når mamma er student. HJELP!

Skolelys

Flørter med forumet
Juli13-jentene
Hvordan er reglene for dette? Jeg skal ha permisjon fra studiet. Får ikke far permisjon?? Er det noen som helst måte han kan få sine uker på når jeg har vært student?? Ble VELDIG STRESSA her nå:-/

For at far skal ha rett på permisjon når du er student må du ha hatt inntekt de siste 6mnd før fødsel, (om jeg har skjønt det rett) skal gjennom dette selv. Men er du usikker hør med NAV.

-mobil taster-

Far kan absolutt få permisjon, det er avhengig av mye - hør med NAV på chat - de har hjulpet oss mye. Jeg fortsetter som student, mens far overtar all min permisjon, så vi kommer ganske gunstig ut av det...

Tror chatten er vel så bra som å ringe. De jeg har truffet der har virkelig hatt kontroll på reglene, og i tillegg har jeg lagra loggen i tilfelle det er noe jeg lurer på senere.Anbefales!

Pappaen kan få permisjon dersom du går tilbake på studiet ditt. Dette tas da av eventuelle uker du får fra lånekassen (tror det er 44 uker). Jeg anbefaler også chat'en til Nav. Mye greiere!

Det er ikke krav til at mor må være i arbeid/studier mens far tar fedrekvote!
Så vidt jeg har forstått faller fedrekvoten bort om mor ikke har rett på foreldrepenger og har fått engangsstønad. Men om mor har jobbet ved siden av studiene og får foreldrepenger av dette, kan far få fedrekvote.

*sniker*
Har du jobbet deg opp permisjon? Skal far ta pappapermen eller hele den felles delen?

Hun jeg snakket med igår sa at hvis mor hadde opparbeidet seg rett på permisjon, men far velger å ta hele felles delen må mor enten gå tilbake til å være fulltids student eller en kombo med jobb og studier.

-mobil taster-

Et par venninner av meg har i hvert fall fortsatt studiene ca seks uker etter fødselen mens pappaen var hjemme med foreldrepenger, så det skal være mulig. Men hvordan reglene er for dette må du nesten høre med NAV om, slik at du er sikker på at det blir riktig. :)

Back
Topp