Pappaperm i utlandet!

Aqvalie

Child of the Universe
Noen som har vært på eller skal ta pappapermen i utlandet?

Jeg begynte å leke med tanken her for en stund siden og begynte å søke på nettet - og det viser seg at det er tydeligvis ikke bare vi som har tenkt på dette. Tenker at dette er en gylden mulighet til å reise til utlandet over en lengre periode, som vi ikke får igjen senere.

Nå venter vi barn i mars, så pappapermen vil bli tatt ut om ca 1 år - altså på nyåret 2016. Og med at han kan ta ut ferie i 5 uker etter pappapermperioden på 10 uker gjør jo at vi strengt tatt har mulighet til å være på reisefot i hele 15 uker.

Det er bare 1 ting som seriøst stikker litt kjeppen i hjulet og det er at vi eier en leilighet som vi betaler på hver mnd.
Det blir veldig dyrt og ha dobble boutgifter. Har tenkt tanken om å leie ut, men hvor stor sannsynlighet er det for at noen ønsker å leie en leilighet i kun 15 uker? I tillegg må jo alle møblene våre stå igjen (noen som også gjør at jeg ikke er veeldig gira på å ha fremmede boende i min leilighet blant mine ting, så lenge).

Så .. is that it?
Er drømmen om pappaperm i utlandet dermed over pga leiligheten?

Så, derfor jeg spør om det er noen her inne som har gjort dette eller vurderer å bruke pappapermen på denne måten.
Hvordan løste/løser dere slike "problemer"?

Noen som har vært på eller skal ta pappapermen i utlandet?

Jeg begynte å leke med tanken her for en stund siden og begynte å søke på nettet - og det viser seg at det er tydeligvis ikke bare vi som har tenkt på dette. Tenker at dette er en gylden mulighet til å reise til utlandet over en lengre periode, som vi ikke får igjen senere.

Nå venter vi barn i mars, så pappapermen vil bli tatt ut om ca 1 år - altså på nyåret 2016. Og med at han kan ta ut ferie i 5 uker etter pappapermperioden på 10 uker gjør jo at vi strengt tatt har mulighet til å være på reisefot i hele 15 uker.

Det er bare 1 ting som seriøst stikker litt kjeppen i hjulet og det er at vi eier en leilighet som vi betaler på hver mnd.
Det blir veldig dyrt og ha dobble boutgifter. Har tenkt tanken om å leie ut, men hvor stor sannsynlighet er det for at noen ønsker å leie en leilighet i kun 15 uker? I tillegg må jo alle møblene våre stå igjen (noen som også gjør at jeg ikke er veeldig gira på å ha fremmede boende i min leilighet blant mine ting, så lenge).

Så .. is that it?
Er drømmen om pappaperm i utlandet dermed over pga leiligheten?

Så, derfor jeg spør om det er noen her inne som har gjort dette eller vurderer å bruke pappapermen på denne måten.
Hvordan løste/løser dere slike "problemer"?
Altså, min mann bodde ikke her, men jeg hadde perm. Leiligheten ble leid ut til en nær venn av min far.
Jeg ryddet ut private ting, men klær etc lå igjen da han hadde lite ting.

Evt, kan dere forsøke å spare nå, så vil det ikke føles så dyrt ut.
Bodde i Afrika i 8 mnd og det var helt fantastisk. Laaaaangt borte fra.regninger og mas. Og bare bade og nyte livet :-D
Hafdet lett gjort det igjen! :-D

Altså, min mann bodde ikke her, men jeg hadde perm. Leiligheten ble leid ut til en nær venn av min far.
Jeg ryddet ut private ting, men klær etc lå igjen da han hadde lite ting.

Evt, kan dere forsøke å spare nå, så vil det ikke føles så dyrt ut.
Bodde i Afrika i 8 mnd og det var helt fantastisk. Laaaaangt borte fra.regninger og mas. Og bare bade og nyte livet :-D
Hafdet lett gjort det igjen! :-D

Ja, vi har tenkt å starte sparinga allerede nå, for selv om mannen får penger inn i den perioden, så er det kun èn inntekt. Vi trenger all den bufferen vi kan klare å få. :)

Vi har vurdert Italia, USA eller et eller annet tropisk sted :)
Jeg har sååå lyst :D Det hadde vært så rått!

Tenker at det ikkje er så mange som her denne muligheten da dei fleste mammaene begynner i jobb igjen når pappaen går ut i permisjon.
Men hadde me hatt ein slik mulighet hadde me nok hoppa på det:)
Det einaste eg tenker er at babyen enda er såpass liten at det er ikkje alle tropiske plassar eg ville reist ift vaksiner osv av eit så lite barn.
Og så er det heller ikkje sikkert reiselysten er like stor etter at baby er komme til verden;)
Men eg seier go for it:):)

Vi gjorde det, jeg tok ut ferie i en del av pappapermen og vi alle fikk en lang sommerferie (Tok ikke ut ferie det året barnet ble født, så jeg hadde totalt 8 uker).

Vi bodde gratis, fordi foreldrene mine har en leilighet der, og de ikke krever leie av oss når vi låner den, slik betalte vi husleien for tom leilighet i Norge, men bodde gratis der nede, men det løser jo ikke ditt problem.

Kommer an på hvordan boligmarkedet er der dere bor. Sikkert noen som er midt mellom leiligheter og ønsker en kort leieperiode, hvis de ikke har funnet en annen som passer feks. Eller noen som selger hus før de har fått kjøpt enda. Evnt kan man leie ut billig. Prisen på å leie leilighet er gjerne mye dyrere enn hva det koster å ha en leilighet.

Det finner jo mulighet for å få avdragsfrihet på lånet om dere eier leiligheten. Da kan dere jo evt søke om avdragsfrihet allerede nå og sette til side de pengene dere skulle ha betalt i avdrag fra nå ig frem til avreise. Jeg angrer litt på at vi ikke reiste lengre i permen vår. Vi reiste på flere kortere og 2 ukers ferier riktignok:)

Har snakket litt med mannen og tenker at om det er vanskelig å få løst dette med å leie ut leiligheten i så lang tid, så trenger vi jo ikke å være borte i hele 3 mnd. Ca. 6 uker er jo og ganske lang tid og en stor opplevelse, men da koster det oss ikke så dyrt - og (om jeg er heldig og får meg jobb ganske kjapt etterpå) så taper vi mindre penger også.

Det er evt et kompromiss jeg er villig til å godta :)

Back
Topp