Pappaens 14 dager

*Lindus**

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene <3
De som han kan ta når baby kommer. Starter de når fødselen starter, eller når han er født?

Men får de betalt for den stunden som de er på sykehuset?
Plutselig kan jo fødselen ta to arb.dager lissom....
Og man blir jo gjerne på sykehuset i noen dager....

Tror det er slik at pappaen kan ta 14 dager, men bestemmer selv når han vil starte de - så lenge de er avviklet innen 14 dager etter hjemkomst. Altså; begynner han den dagen fødselen starter, og fødselen varer i 2 døgn + 2 dager etterpå innlagt på sykehuset, så har han 10 dager hjemme med mor og barn. Evnt kan han starte dagene den dagen mor og barn blir utskrevet, og ha 14 dager hjemme.
Har tenkt litt på det der selv. Har jo mest bruk for pappaen når vi kommer hjem. På sykehuset er der jo alltids hjelp å få. Men samtidig vil jeg jo ha han hos meg hele tiden etter at jenta har kommet. Og det vil jo selvfølgelig han også. Hvem som vil forlate sitt nyfødte barn for å dra på jobb?
Skulle ønske permisjonen starta i det fødselen starter og varte i 14 dager etter hjemkomst. Med lønn! Forbanna kjipe arbeidsgivere som ikke betaler mannen for dette.

Men får han ikke fri med betalt for å være med på fødselen engang?

14 dagene starter etter fødsel/hjemkomst. Når det gjelder arbeidsdag med fødsel så mener jeg de fleste har rett på fri med lønn - i allefall sier min arb.givers personalhåndbok dette.

Aner ikke...
Min mann spurte på sin jobb og de kunne ikke hjelpe han. Det måtte han finne ut av selv...(???!)
Uansett greit å vite, føler ikke helt jeg kan stole på arb.giverene der.

ORIGINAL: EEM

De må vel få fri med betalt for å være med på fødselen..?
Jeg var i en bilulykke i sommer og da fikk gubben fri med betalt for å dra på sykehuset og passe på meg. Nå sier ikke jeg at det er det samme, hehe... Men syns jo at de 14dagene bør regnes fra man kommer hjem fra sykehuset.

Husker du hva det het det han fikk da?

Min sambo får betalt for 2 dager. Har jo rett på permisjon i 14 dager, men ikke med betaling.

Han sier at han bare skal ta de to dagene. Jeg må si jeg ble veldig skuffa da han sa det. Skal han bare dra på jobb da og la meg være alene [:(]
Han jobber skift, annenhver uke med kveld og dag, så han er enten hjemme på formiddagen eller ettermiddagen. Så han kommer jo til å være hjemme utenom jobb allikevel, naturlig nok. Men jeg hadde liksom trodd han skulle bli hjemme med meg EN uke hveretfall. *skuffa, og litt lei seg*

ORIGINAL: Lindus82

ORIGINAL: EEM

De må vel få fri med betalt for å være med på fødselen..?
Jeg var i en bilulykke i sommer og da fikk gubben fri med betalt for å dra på sykehuset og passe på meg. Nå sier ikke jeg at det er det samme, hehe... Men syns jo at de 14dagene bør regnes fra man kommer hjem fra sykehuset.

Husker du hva det het det han fikk da?

Velferdspermsisjon kanskje?

Tariffavtalene gir som regel en mer omfattende rett til korte velferdspermisjoner:

Med korte velferdspermisjoner etter nedenstående regler menes permisjoner for nødvendig tid, inntil 1 dags varighet, betalt med ordinær lønn.

• Permisjon for ektefelle/samboer når det er nødvendig i forbindelse med fødsel i hjemmet eller ved innleggelse på sykehus.
Fra: http://www.lo.no/s/Medlemskap/medlemsfordeler/05-Rett-til-velferdspermisjon/

sist fekk gubben fri i 14 dager,men berre betalt for 1[8|][:@]
så det hadde vi ikkje rå te,så han for på jobb igjen[:(]
no he han akkurat fått ny jobb så vi tørr ikkje spør om fri så lenge,sjøl om det ha vor kjempe fordel for mej sia ej he en 2 åring heime også[:-]
han he enda prøvetid,så han får vel berre reise på jobb at[:(]

ORIGINAL: luthien_b

her tar pappan de 2 ukene fra når vi kommer hjem fra sykehuset [:)]

Sambo kommer til å være hjemme sammen med oss i 14 dager. Men han har ikke krav på lønn [:'(]

Tror ikke det...? Han jobber i en privat bedrift og er ikke organisert.

det er opp til hver enkelt arbeidsgiver hvor vidt de ansatte får lønn eller ikke de 14 dagene. men likt for alle er at de har krav på 14 dager[;)] lærte jeg av jordmor idag

ORIGINAL: oggi sin

det er opp til hver enkelt arbeidsgiver hvor vidt de ansatte får lønn eller ikke de 14 dagene. men likt for alle er at de har krav på 14 dager[;)] lærte jeg av jordmor idag

Jo...det er greit. Men når starter de 14 dagene? når fødselen starter eller når man er hjemme igjen f.eks?
Av det jeg leste (se litt opp i tråden) så virker det som om fødselen går under velferdsperm.... (som f.eks en begravelse)

Back
Topp