papirmølle etter fødsel=)

Lillemumma*KL

Forumet er livet
Noen som kan fortelle litt om hva den innebærer=)?
Vet i følge jordmor at d er masse papirer som skal skrives etter fødselen....hva innebærer de?

*takk*

Har ikke fylt ut et eneste skjema etter noen fødsler jeg. Synes bare det var fryktelig masete at tlf ringte i ett sett av folk som skulle selge meg det ene og det andre av bokklubber og barnemagasiner. Vær forberedt på det hvis du ikke har reservert deg mot slikt!!! Eneste papirmølla jeg hat fått er den på helsestasjonen, men skal ikke fylle ut noe der. Bare masse nyttig info[;)]

hmmm.... var da d jordmora mi sa men... hmmm.. var no greier med farskap og sånn... ikke vet j=) hørtes jo ut på hu som d var masse å fylle ut...*tullekråke*....

Forriga gang fylte far ut på journalen min at han var far til barnet, men denne gangen og første holdt det visst med at jeg fylte det inn selv. Ingen som nevnte det engang så jeg tok det opp med helsesøster på mandag og hun sa at så lenge det står på helsekortet ditt for gravide, så er det visst greit[;)] Er vel noe forskjellig prosedyre også fra sted til sted kan jeg tenke meg[:)]

Det med farskap veit jeg hvertfall litt om[:)] Jordmor sa til meg at så lenge vi ikke er gift så bør, ikke må, pappan fylle ut en farskapserklæring. Dette i tilfelle noe skulle skje meg. Har han ikke fylt ut en sånn vil han faktisk stå uten rettigheter overfor barnet dersom jeg f.eks skulle dø....

Så vi reiste til trygdekontoret i kommunen og fylte ut denne erklæringen. Det er ETT skjema som pappan og jeg må skrive under på, og det gir han faktisk rett på barnet hvis jeg skulle dø. Rett og slett.... Kan visst fylle den ut på sykehuset, men de er visst ikke sååå glade i det der. Greit å ha det ordnet FØR fødselen syns vi da, bare i tilfelle, også slipper vi å huske det etterpå[:)]

Farskapserklæringa fylte vi ut med jordmora da jeg var i uke 25 og det eneste vi har fått etter fødselen er fra likningskontoret ang navn på han.

Jordmora kom me et papir som skulle underskrives etter fødselen.... d var dette me farskapserklæringen! Men de varierer vell fra plass til plass [:D]

ok... da mente sikkert vår jordmor at den skulle fylles ut etter fødselen her da...ikke vet j.... Men var d ik noe nye regler ang d m farskap og at han fikk beholde barnet også???

Det med å fylle ut det skjemaet på sykehuset, det blir vi å gjøre for jeg fikk STRENG beskjed på trygedekontoret at de helst IKKE ville ha det inn på forhand, det er jo bare to underskrifter det er snakk om, og det gjøres dagen etter fødselen på sykehuset...

ORIGINAL: snuppa80

Det med farskap veit jeg hvertfall litt om[:)] Jordmor sa til meg at så lenge vi ikke er gift så bør, ikke må, pappan fylle ut en farskapserklæring. Dette i tilfelle noe skulle skje meg. Har han ikke fylt ut en sånn vil han faktisk stå uten rettigheter overfor barnet dersom jeg f.eks skulle dø....

Så vi reiste til trygdekontoret i kommunen og fylte ut denne erklæringen. Det er ETT skjema som pappan og jeg må skrive under på, og det gir han faktisk rett på barnet hvis jeg skulle dø. Rett og slett.... Kan visst fylle den ut på sykehuset, men de er visst ikke sååå glade i det der. Greit å ha det ordnet FØR fødselen syns vi da, bare i tilfelle, også slipper vi å huske det etterpå[:)]

Jordmora sa til meg at sykehuset fortrakk at erklæring av farskapet var ferdig underskrevet. Variere vel fra sykehus til sykehus da.

ORIGINAL: nettemor

Det med å fylle ut det skjemaet på sykehuset, det blir vi å gjøre for jeg fikk STRENG beskjed på trygedekontoret at de helst IKKE ville ha det inn på forhand, det er jo bare to underskrifter det er snakk om, og det gjøres dagen etter fødselen på sykehuset...

ORIGINAL: snuppa80

Tydelig stor forskjell på trygdekontorene, for vi var jo der i jula - i goood tid liksom, og de sa ingen ting på det[:)] Bare jordmor (som jobber på sykehuset) som sa at de helst ville slippe å fylle ut sånne skjemaer der. Men så klart - de gjør det jo da[:)] Hu mente vel at det ikke var helt deres jobb kanskje, og det er vel mer en Trygdekontor jobb egentlig da syns jeg[;)]

Jeg også er enig i at det er trygdekontoret sin jobb, men vanskelig når ingen av de vil ha noe da liksom, jeg fikk den lange leksa om hvorfor de ikke ville ha det på trygdekontoret og greier...

Kanskje trygdekontoret ditt er værre enn mitt?[:D] Trudde hvertfall ikke at det gikk an, for Kongsberg kommune er vel ikke akkruat den beste kommunen jeg har bodd i for å se det slik.....[;)] Legen min reagerte også på dem, så høyt i kurs her i huset er de ikke!

så lenge mann er gift trenger man ikke fylle ut noe, din mann blir regnet som far enten han er det eller ikke. ellers må bare mor oppgi far og om han skal ha foreldre rett eller ikke

Farsskapserklæringen kan også fylles ut på likningskontoret/folkeregisteret før fødselen. Det har vi gjort. Det er jo dit det blir sendt til registrering fra trygdekontoret/sykehuset likevel.

Da jeg fikk min første, ble farsskapserklæringen fylt ut på trygdekontoret, og de glemte faktisk å sende den til folkeregisteret, så ungen var nesten to år før faren ble registrert. Det var jeg selv som oppdaga at han ikke sto der da jeg ba om fødselsattest. Måtte selv ordne opp i det og få trygdekontoret til å sende den videre. Mye pes frem og tilbake.

Derfor anbefaler jeg å gjøre dette direkte hos folkeregisteret. For dem er det en fordel at farsskapserklæringen ligger klar når fødselsmeldingen kommer. Trygdekontoret får jo automatisk tilgang til opplysningene derfra likevel.

Back
Topp