Papirarbeid og NAV og penger og sånn.

Jeg er ikke kjempe god på sånt, men har vært igjennom det en gang før. Kan svare på et par ting. Du kontakter ikke nav før etter uke 25-26. For det er først da du får jordmor eller lege til å skrive under en bekreftelse på at du er gravid og termindatoen din. Med tanke på utbetalingen, så vil 100% si at du får utbetalt det du har i dag. Din 50% stilling vil bli satt som 100% grunnlag. Så om du ønsker mer, vil jeg anbefale en ekstra jobb ved siden av. Husker ikke helt hvilke mnd de regner på dessverre, men det vet sikkert noen andre her :) Resten overlater jeg til de som er litt mer inne i det enn meg ;)

Er vel i uke 26 eller 28 man kan/skal legge inn søknad om permisjon hvis jeg husker rett.
Med 100% permisjon holder du samme lønna som du tjener i dag.
Økonomiskt for deg å prøve å jobbe mest mulig før permissjon.

Jeg ble å søke et deltidsstudie ved siden av jobben, med lån fra lånekassa får jeg en større inntekt, og lånet gjøres om til stipend/permisjon! Krysse fingrene for at jeg går en del da.. Noen andre som vet hva man regner ut permisjonen fra? De tre siste mnd, eller de tre beste mnd de siste seks eller ti mnd?

Det er de 6 beste månedene av de siste 10 måndene! :) Har selv vært i kontakt med nav om akkurat dette..har bare 50% jeg og,så får litt dagpenger i tillegg. Men jobbet 100% frem til 1.juni,så et par av de månedene blir med i beregningen :)

permisjonen regnes ut ifra de 6 beste månedene av de siste 10 månedene, eller et snitt på de siste 3 årene, alt etter hva som blir best for deg.
Men dagpengene regnes også ut ifra lønna di, så du får ikke mer i dagpenger om du går på det! Dagpenger er 60% av lønna, og man må han tjent så så mye (husker ikke hvor mye, men lurer på om det er 40.000 eller noe sånt) for å ha rett på dagpenger. Mulig det er en minstesats som jeg ikke har fått med meg, men tror ikke det? har bare hørt om maks sats. Man tjener seg opp rettigheter til permisjon på dagpenger, det gjør man. Jeg går på dagpenger nå (fra 1. juli), og får greit utbetalt fordi jeg har hatt ganske høy lønn, men kommer til å stå på for å få en eller annen jobb i løpet av svangerskapet... Har noe med pappans rett til permisjon også å gjøre.

Du kan jo også ta småvikariat for å spe på inntekten. Alle monner drar, så er du i god form er det jo bare å stå på alt du kan. Dagpenger er forresten 62,5% av inntekten du har, og 100% svangerskapspenger er 100% av det du faktisk tjente. Har du hatt bedre jobber før kan grunnlaget også være snitt siste 3 år mener jeg å huske. Men du burde be om en samtale med nav og få forklart hva som gjelder. Og det kan jo være de til og med kan finne deg et vikariat.. Lykke til!

Back
Topp