paperbagbok med julegodt-oppskrifter

Fru Lotten

Forumet er livet
Sikkert 2 år siden sist jeg laget paperbagalbum-skjønner ikke helt hvorfor, er jo kjempemoro!!
Her er litt av den![:)][;)]

ORIGINAL: Asil

OJ, den var bare helt nydelig! Har du en oppskrift liggende (eller målene)?

tusen takk![:)]
Målene er 12,5*12,5.
Det er brune papirposer (er vel sånne amerikanske lunsjposer) som er brettet i to, festet sammen med bånd og dekorert. Også blir det jo plass til å sette inne ekstra sider/tags i poseåpningene

så stilig... Flink du er da...
Skjønte ikke så masse av forklaringen jeg for jeg liker å få forklaring på bilder jeg... Har du det??

ORIGINAL: Perlemor til to

Skjønte ikke så masse av forklaringen jeg for jeg liker å få forklaring på bilder jeg... Har du det??

nei har ikke det...
men asså-du bretter de i to akkurat som du ville gjort med et ark, og fester de sammen i bretten, som jo blir ryggen på boka....

Kjempeflott bok du har laget, masse god inspirasjon til juleprosjektene som står for tur[:D]

Så fin den var[:D]
Hvor får du tak i du de posene?

ORIGINAL: lottepus

ORIGINAL: Perlemor til to

nei har ikke det...
men asså-du bretter de i to akkurat som du ville gjort med et ark, og fester de sammen i bretten, som jo blir ryggen på boka....
åja... da skjønte jeg det... Så artig!!![:D]

Ååå! Denne var skikkelig fin![:)]

Er ikke så ofte inne på forumet lenger, men sist jeg var var det også en tråd fra deg jeg svarte på. Blir så inspirert av det fiiine du lager![:D]

Tenker jeg må lage en sånn her også. Kan jo bli julegaver til neste år iallefall! (jeg er nemlig ferdig, eller alt er bestemt) [:D]

Du har ikke lyst å legge ut oppskriftene også?? *knis*[8D]

NYDELIG

ORIGINAL: ~LillePusi~

Kjempstilig! [:)]
En annen idè er jo å bruke små chipboard bøker,der kan man jo også dekorere sidene som man vil. Det finnes også noen konvolutt album fra 7 gypsies,som er kjempekule,da kan man dekorere sidene,samtidig som du kan putte små bilder og oppskrifter inn i konvoluttene[:)]

Du kan kjøpe sånt her: http://www.papirloftet.no/catalog/product_info.php?products_id=3487&osCsid=9636b129be74f38a101fa38c0164c223

Ja det går også an, men det er  liksom ikke helt det samme![;)]

ORIGINAL: tullmusa

Ååå! Denne var skikkelig fin![:)]

Er ikke så ofte inne på forumet lenger, men sist jeg var var det også en tråd fra deg jeg svarte på. Blir så inspirert av det fiiine du lager![:D]

Tenker jeg må lage en sånn her også. Kan jo bli julegaver til neste år iallefall! (jeg er nemlig ferdig, eller alt er bestemt) [:D]

åh, så koselig å høre da!!![:)]
Det ligger oppskrift i link i et svar fra meg over her![;)]

ORIGINAL: mammaen til Tobias

Så fin den var[:D]
Hvor får du tak i du de posene?

hmmm....jeg trooooor det var hos scrappekroken....lenge siden....men jeg kan kikke litt rundt!

Næææh, sånne oppskrifter på julegodt! Hihi![:D]

ORIGINAL: tullmusa

Næææh, sånne oppskrifter på julegodt! Hihi![:D]

åh! hehe!! ja det var noe annet ja....
Lillemann har en sykdom som gjør at han ikke tåler mye "vanlig" mat, så en del av oppskriftene er tilpasset han, og smaker ikke spesielt godt for "oss normale", men her er noen oppskrifter som vi andre kan spise og like![:D]

Juleknekk/Honningknekk
2 dl kremfløte   
2 dl sirup
2 dl sukker
1 ss meierismør
Fremgangsmåte
(lik for Honningknekk og Juleknekk)
Bland sukker, sirup og fløte i en kjele og la blandingen boblekoke i ca. 45 minutter. Rør i blandingen av og til under kokingen.
Drypp noen dråper i kaldt vann og kjenn om de kan formes til kuler.
Rør i honning (bare for honningknekk) og smør og fordel massen i små konfektformer.
Avkjøl.

Drops

1 kg sukker
2 kopper vann
2 ss eddik
2 ts peppermynteolje / smaksessenser - fåes på apoteket  

Fremgangsmåte
Kok vann, sukker og eddik til det blir gult - ca.30 min.
Hell massen i en smurt stekepanne, og tilsett peppermynteolje eller smaksessenser. Hell litt av massen på en teflonmatte (mens du holder resten av massen varm). Rull massen til en pølse og klipp av. Gjenta dette med resten av massen.

Marsipan

1/2 kg mandler
1/2 kg melis
1/2 - 1 eggehvite
1 ts sitronsaft

Skåld mandlene. La de helst tørke noen dager. Mandlene males 2 ganger - siste gang med melis. Bland inn eggehvite/sitonsaft til en fast masse.

Ristopper

190 g mørk sjokolade
190 g delfiafett
85 g puffet ris                                                                                               
Totalt 655 mg

Smelt delfiafett langsomt. Brekk sjokoladen i det smeltede fettet, la den smelte sammen med fettet, gjerne på vannbad. Hell det over den puffede risen og bland forsiktig og grundig. Lag ristopper med skje på et kaldt brett. Sett brettene kaldt til ristoppene er stivnet. Oppbevares kaldt i lukket boks etter dette!

Ooohh! Tusen takk![:D]

Utrolig bra. Skrev du oppskriftene ut fra pc.
(Dette er litt nytt for meg)[:)]

Back
Topp