Panikkangst?

hønemor_90

Blir kjent med forumet
Jeg får innimellom noe som føles som panikkangst. I perioder er det sjelden, andre perioder er det svært ofte. Det kan være noe så enkelt som at samboer ikke svarer på tlf/sms som "utløser" det, men det kan vel ikke være hele grunnen? Jeg blir kvalm/kaster opp, får pustevansker og gråter. Nå er jeg gravid og da synes jeg disse anfallene er enda verre. Hvis noen kan hjelpe meg med å finne ut av noe, så stiller gjerne spørsmål eller hva som helst.. Trenger bare hjelp til å finne ut...
Evt send meg en melding.
:)

Hei! Jeg sliter også med panikkangst, og det jeg føler hjelper meg mest, er mindfullness :) Det handler om å bare la følelsene komme og gå uten å "analysere" dem.. Vet ikke om det kanskje kunne ha vært til hjelp for deg? Jeg gikk til en psykolog som brukte den metoden, og siden har jeg ikke opplevd de sterkeste anfallene, og livet er blitt mye bedre :) Har du vurdert å gå til psykolog? Jeg regner med at fastlegen din vil henvise deg, og at det ikke tar så lang tid før du får psykolog siden du er gravid. Jeg håper du finner ut av det! :)

Hei! Jeg sliter også med panikkangst, og det jeg føler hjelper meg mest, er mindfullness :) Det handler om å bare la følelsene komme og gå uten å "analysere" dem.. Vet ikke om det kanskje kunne ha vært til hjelp for deg? Jeg gikk til en psykolog som brukte den metoden, og siden har jeg ikke opplevd de sterkeste anfallene, og livet er blitt mye bedre :) Har du vurdert å gå til psykolog? Jeg regner med at fastlegen din vil henvise deg, og at det ikke tar så lang tid før du får psykolog siden du er gravid. Jeg håper du finner ut av det! :)

Tusen takk for svar. Jeg har ikke gått til psykolog, men det er under vurdering. Samtidig syns jeg det på en måte er flaut og litt tabu (ikke noe vondt ment mot deg!). Har du noen tips ift mindfullness da?

Tusen takk for svar. Jeg har ikke gått til psykolog, men det er under vurdering. Samtidig syns jeg det på en måte er flaut og litt tabu (ikke noe vondt ment mot deg!). Har du noen tips ift mindfullness da?
Jeg forstår hva du mener, jeg hadde de samme tankene før jeg gikk til psykolog :) Men jeg ble overrasket over hvor greit det egentlig var når jeg først gikk.. Jeg lærte veldig mye om meg selv og ble overrasket over hvor mange "svar" jeg fikk. Hvis det sliter deg såpass mye ut at dette blir et problem, så er det ingen synd å prøve :) Du kan alltids slutte eller bytte psykolog hvis det ikke er noe for deg. Angående tips, så liker jeg å forestille meg en sky hvor det f.eks. står "buss" på (jeg fikk alltid panikkanfall på busser før), som gradvis forsvant ettersom angsten forsvant. Da "overfører" man liksom angsten til noe i stedet for å tenke så mye på det, hvis du skjønner :) Av og til ble jeg også bedt om å lukke øynene og å "se på meg selv" utenfra når angsten kom (jeg husker ikke helt hvorfor jeg skulle gjøre det, men det hjalp). Men jeg vet ikke hvor mye hjelp dette kan være for deg, da det sikkert er individuelt. Hvis du ikke er komfortabel med å gå til psykolog, så vet jeg at det også holdes mange kurs om mindfulness :) Men det er viktig å finne roten til hvorfor du har det sånn for at slike ting skal hjelpe. Det er sikkert ekkelt at anfallene kommer uventet, og derfor anbefales det å gå til psykolog i slike tilfeller, for å finne ut hva som trigger dem. :)

Back
Topp