Panikk!

Zara85

Elsker forumet
Julibarna2014
Augustmødrene 2014
Noen dager har jeg det veldig fint i mitt eget hode, og noen dager (sånn som idag) får jeg fullstendig panikkanfall over hva som venter meg.. Jeg har født før, så jeg vet hvor vondt det gjør. Har vært inne til samtale ang fødselsangst, og følte meg bedre da. Men noe ingen klarer å fortelle meg er hvordan jeg skal klargjøre meg mentalt til å oppleve de smertene en gang til.. Skal jeg bare fortsette å skyve det foran meg og ta det som det kommer eller finnes det noen metode dere har funnet for å gjøre dere klare?

Har tre uker igjen til termin, og ihvertfall idag er jeg så stresset at jeg er kvalm.. :(

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er fremdeles i fornektelsesfasen. Har igjen ca like lenge som deg. Om jeg tillater meg å tenke etter på det som venter blir jeg ganske skjelven, ja, men hjernen er enn så lenge god på å blokkere disse tankene. Om det er en fornuftig strategi er en annen sak. Det gir hvertfall noenlunde sjelero her og nå ;-)
Når jeg er i stressende situasjoner hvor hjernen _ikke_ blokkerer det ut syns jeg det hjelper masse å konsentere seg om å puste, samt å tenke på at "om x timer er det overstått, det er like lenge til som (f.eks.) siden jeg spiste frokost. Tida går videre, det er bare å bli med".

Dra på flere samtaler rundt fødselsangst! Snakk iallefall med jordmor el lege om det.

Ellers må du selv prøve å finne tilbake til det som gjorde deg noenlunde rolig etter forrige samtale.

Alternativt kan du gjerne prøve å slutte å forberede deg rett og slett? Det som skjer det skjer. Det er fort gjort at det blir litt mye fokus på forberedelse.

Det beste for deg er å slappe av best mulig for å lade opp til både fødsel og barseltid.

Jeg skal ha ks og gruer meg ganske mye, men prøver å akseptere at jeg må gjennom det og at det ikke akkurat hjelper å grue seg. Det hjelper også å snakke med jordmor :-)

Jeg også lurer på om fornektelse er beste veien.. ;) jeg får jo ikke gjort noe fra eller til, når jeg først har blitt gravid så må jeg jo få han ut på et vis. Jeg skal til jordmor igjen neste uke, så jeg får prata litt med henne da.
I disse kontroll-dager, hvor vi kan kontrollere det meste som skjer oss her i livet, så tror jeg dette er en av de opplevelsene som bli vanskelige fordi vi har ikke kontroll på en dritt.. Kroppen bare kjører på, uten å bry seg om jeg henger med eller ikke..
Når jeg snakket om fødselsangst med jordmor fikk jeg tatt opp de tingene fra forrige fødsel som skremmer meg, sånn som at det gikk så fort og at jeg ikke følte noenting på flere dager. Føler meg ganske trygg på at de tingene skal gå bedre denne gangen. Så da er d bare smertene igjen da, og de får jeg kanskje ikke gjort så mye med mentalt.. :/

Det som hjelper meg, er at jeg har bestemt meg for full epidural. Å den skal ikke slåes av ved pressing, og være i litt etterpå. Og jeg skal få smertestillende kontinuerlig, før det blir vondt.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Fornektelse funker bra her, 29 dager til termin. Også har jeg bestemt meg for at denne fødselen skal bli fin. Siden jeg har bestemt meg for at denne gangen skal bli fin og Anderledes og en god fødsel, så gleder jeg meg nesten litt, for det har jeg jo ikke opplevd før!

Har skrevet ønskebrev til sykehuset også, det gjorde jeg ikke sist!

Det var jo en fin innstilling å ha da.. :) positive tanker skal jo hjelpe veldig på en fødsel.. :)
Jeg også har tenkt på epidural, men siden ingenting ble slik det skulle forrige gang så tør jeg ikke å låse meg fast i noe som helst. Tenk om de ikke får satt epidural på meg grunnet hektisk dag, da blir det sikkert helt forferdelig hvis jeg har låst meg fast i det..

Det var jo en fin innstilling å ha da.. :) positive tanker skal jo hjelpe veldig på en fødsel.. :)
Jeg også har tenkt på epidural, men siden ingenting ble slik det skulle forrige gang så tør jeg ikke å låse meg fast i noe som helst. Tenk om de ikke får satt epidural på meg grunnet hektisk dag, da blir det sikkert helt forferdelig hvis jeg har låst meg fast i det..

:) ja de mener visst at positive tanker skal hjelpe så satser på det :P

Back
Topp