Panikk!!!

Tull@

Flørter med forumet
HJEEELP!!! Kom over et innlegg her hvor det står at otrivin ikke skal brukes av gravide!!!

Har nå brukt det daglig i to uker jeg!!! HAr vært potte forkjøla, og har vært helt nødt! Men tanken har ikke streifet meg engang, at det kan være skadelig!!! Herregud nå er jeg redd altsa! Noen som har vært gravid og brukt det uten at det har gjort noen skade???

Jeg spurte på apoteket nå sist jeg var forkjøla, og dem sjekka det opp og sa at den vanlige Otrivinen (+ menthol) kan man bruke som normalt (ikke ut over anbefalningene på pakken) [:)] Men den Otrivin Comp skulle man derimot ikke bruke.

Åååå nå ble jeg beroliget. Så vanlig otrivin uten menthol for voksne kan man bruke da sant?? Hva er comp??

Jeg fant faktisk dette i felleskatalogen:

GraviditetBrukes med forsiktighet av gravide. Unngå høye doser og hyppig bruk. Bruk av anbefalte doser medfører liten risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet.

Jeg har brukt den max 3 ganger om dagen. MEN SKAL KUTTE HELT FRA IDAG!!!

Det er pga at den har karkontraherende effekt, altså at blodårene kan trekke seg sammen andre steder enn i nesen også. Dette kan føre til SA. Men sjansen for det er ekstremt liten, tror man skal bruke mye da.

Du kan bruke Rhinox da, der står det ingen advarsler i felleskatalogen. [:)]

Jeg fikk også litt små panikk da jeg leste det innlegget ista.. Dro på apoteket og spurte om råd, og jeg ble også anbefalt otrivin med forsiktighet.. Jeg har brukt zycomb noen dager jeg da, og den er nok ikke så bra...

Back
Topp