Panikk over barn nr 5

tiriltunge

Glad i forumet
Marsmagi 2025
Augustmagi 2025
Panikk : noen med 4 pluss barn eller som har mange barn i hus som av og til kjenner panikken komme over dere, dette var jo planlagt men av og til er jeg så redd for at en nr 5 blir for mye , de fire første er store å alt er behagelig nå, men ønsket om en liten var stort , men samtidig livredd for t d skal bli kjempe krevende eller at at jeg ikke skal fikse det! Jeg har det med å krise maksimere så det kan ha med det og gjøre ! Åsså er jeg sikker på at alle rundt kommer til og få sjokk og ha en mening om at jeg er gal som begynner på nytt :woot:

Takk :) som regel ordner det seg vel men når de eldste barna steiler heilt med tanken på en til så gjør det alt vanskelig

Jeg synes det høres ut som det vil gå bra :cheers Masse god hjelp i større barn! Min personlige erfaring er at det ikke er noen stor overgang å gå fra 4 til 5 barn. Mine er født i 2016, 2017, 2020, 2023 og 2024. Yngste er 4 mnd, og jeg ønsker flereee :shy: Men kjenner litt på at det begynner å bli flaut å si at man er gravid da, fordi alle skal komme med kommentarer som man ikke ville fått om man ventet barn nr 2 :stop:

Ja kjenner på det samme, men her var det krise da jeg luftet det for barna, var ingen så ville snakke med oss om det var tilfelle at det kom en til, det var alså helt krise om det skjedde ! Å det blir sikkert mange reaksjoner , kjenner jeg er så sliten innvendig nå av og holde det skjult ! Mentalt helt utslitt ! Vet snart ikke hva jeg skal gjøre

Jeg synes også det er mentalt slitsomt med å skulle grue meg til reaksjoner, så skjønner den veldig godt! Nå skjønner jeg jo at dette ikke var planlagt, men min erfaring er at jeg ikke orker å vente med tingene som er mentalt drenerende. Jeg sa i fra til venninner og familie som jeg visste kunne være kritisk eller som det betydde noe for meg at ikke var kritisk, eller skuffa, allerede når vi prøvde. Og til andre som jeg visste jeg kom til å grue meg til å si det til. Luftet det for ungene og. Så min erfaring er å få sagt det så raskt som mulig til folk jeg gruer meg til, er bedre å ha sagt det og når forholde seg til de faktiske reaksjonene, enn å gå rundt og være redd og lei meg for reaksjonene de "sikkert får". Og så igjen når jeg sier det. Det blir dobbel pining og veldig negativt..

Hvor store er ungene dine nå? En idé kan rett og slett være å la gubben si det uten at du er der, og si at det er greit det reagerer, men at mamma synes det er tungt. Det synes jeg er helt innafor å si, de trenger jo også å lære seg at de ikke alltid trenger å forholde seg til sin første tanke, og at mennesker faktisk kan bli lei seg om nav bare buser ut, og at de må tenke over hvordan de reagerer utad. Det må vi jo som voksne og, heldigvis lærer vi jo oss det.

Jeg har det litt sånn med min 15 åring (skrev litt om det i dagboken min). Han vet det enda ikke, og jeg gruer meg til å si det.. Men føler meg mindre sårbar nå (10 uker gravid), enn helt i starten.

Til det andre du spør om, selvsagt vil det være en overgang, og selvsagt vil det være litt annerledes med en baby igjen, etter store barn som tørker seg selv, ikke må gjetes og som sover på natta (vet ikke hvor gamle barna dine er som sagt), det må man jo være realistisk på. Men så har du også bare én liten? Jeg så på bilder her om dagen, og når vi fikk nummer 5 hadde vi da 5 barn under ti år. Mange små og én baby er nok annerledes enn en baby og at alle andre er over 3-4 år, ferdig med bleier osv.

Du har klart det 100 % til nå, sannsynligheten for at du klarer dette og er mye større enn omvendt :happy: :Heartred

Takk for et fint og utfyllende svar , mine blir 21,17,16 og 12 år i år, knakk helt sammen når vi skulle legge oss i går, for det er så tungt når de har vist den type reaksjon når jeg har luftet tanken på en til! Men nå er jo ståa at jeg er 21 uker å ikke planlegger en graviditet ! Men det må de bare takle ! Til alt det andre så alt går jo , som sagt d blir bare en liten nå, å det er jo ikke de som skal ta seg av den! Men akkurat nå er det skikkelig tungt å vanskelig

Så du hadde en dagbok, så svarte deg der heller :Heartred

Takk for et fint og utfyllende svar , mine blir 21,17,16 og 12 år i år, knakk helt sammen når vi skulle legge oss i går, for det er så tungt når de har vist den type reaksjon når jeg har luftet tanken på en til! Men nå er jo ståa at jeg er 21 uker å ikke planlegger en graviditet ! Men det må de bare takle ! Til alt det andre så alt går jo , som sagt d blir bare en liten nå, å det er jo ikke de som skal ta seg av den! Men akkurat nå er det skikkelig tungt å vanskelig
Du er 21 uker på vei? Ville sagt det snarest, både for deg selv og for dem :)

Vi fikk nummer 6 i desember. Har fra før på 23, 16, 14, 8 og en liten gutt vi mistet i fjor.
Jeg synes det er veldig fint at de andre er så store, det er enklere nå enn da jeg fikk de to litt tette på 14 og 16 år.
16-åringen vår er ikke så imponert over en lillebror, og 14-åringen er mest bare ute med venner. 8-åringen er veldig stolt og glad. Eldste på 23 synes det er koselig, men er naturlig nok ikke veldig «på». :)

Jeg angrer absolutt ikke!

Nei ser ikke for meg at de tre eldste blir så veldig delaktig men hun på 12 år ønsker seg svært ett mindre søsken , de synes rett og slett de er nokk søsken å syns livet er komfortabelt nå og vi har all verdens tid til dem ! Alle blir fulgt opp! Men ja må vel bare få det ut snart ! Så får jeg ta det som kommer når det kommer !

Ble gravid med nr 5 i fjor sommer, og fortalte en av venninnene det tidlig. Fikk som svar «skal du beholde den..?» Slettet og blokkerte hele dama, og har ikke angret et sekund.

Lille Tidemann kom i februar og er en fryd.. storesøsknene digger han.
:Heartred du er en erfaren mamma, så dette kommer til å gå fint, andres reaksjoner får de deale med selv. Og har de ikke noe hyggelig å si, så kan de ryke og reise :greet015

Jeg er gravid med nr 7 :Heartbigred mine er 12, 10, 8, 7, 5, 2. Jeg også var nervøs for hvordan folk skulle ta det, men nå bryr jeg meg ikke lenger. Vårt liv, og vi gjør det vi vil gjøre:-) travelt liv, men elsker det!

Jeg er gravid med nr 7 :Heartbigred mine er 12, 10, 8, 7, 5, 2. Jeg også var nervøs for hvordan folk skulle ta det, men nå bryr jeg meg ikke lenger. Vårt liv, og vi gjør det vi vil gjøre:-) travelt liv, men elsker det!
Ååh jeg blir så interessert i å høre hvordan dere med så mange barn får det til i hverdagen - spesielt om alle bor sammen hele tiden :D kunne godt tenkt meg mange, men hus-bil-hytte - ALT blir jo for smått :p ikke kan vi flytte heller siden det er mannens barndomshjem. Gårdsplassen er stor da :Heartred

Ååh jeg blir så interessert i å høre hvordan dere med så mange barn får det til i hverdagen - spesielt om alle bor sammen hele tiden :D kunne godt tenkt meg mange, men hus-bil-hytte - ALT blir jo for smått :p ikke kan vi flytte heller siden det er mannens barndomshjem. Gårdsplassen er stor da :Heartred
Her bor vi sammen alle sammen hele tiden :love7 å vi gjør akkurat som alle andre familier, drar på turer og ferier, koser oss hjemme, kjører hit og dit, lekser +++ travelt, men ville ikke hatt det annerledes:) vi har ikke kjempe stort hus, men vi har 5 soverom, mulighet til å få to til. Men det ser vi ikke noe nødvendighet i enda værtfall:-)

Alt blir litt dyrere, det er ikke å stikke under en stol - om vi skal på hotell trenger vi to familierom på åtte mennesker, så det blir jo dobbelt så dyrt som ett :knegg: :hilarious: Du kan ikke velge og vrake i biler da det trenger 8+ osv. Vi bruker 18.000 kr på mat nå i måneden, da er vi nøktern. Så ja, det koster jo, men det blir jo prioriteringer :love7 Vi har også 5 soverom, to deler, en bor enda på soverommet vårt, og en i magen da. Vi har planer om å sette opp lettvegger så vi får to soverom til, ungene våre er blitt så store at de ønsker seg mer privatliv, så det respekterer vi.

Last edited:
Alt blir litt dyrere, det er ikke å stikke under en stol - om vi skal på hotell tegnet vi to familierom på år mennesker, så det blir jo dobbelt så dyrt som ett :knegg: :hilarious: Du han ikke velge og vrake i biler da det trenger 8+ osv. Vi bruker 18.000 kr på mat nå i måneden, da er vi nøktern. Så ja, det koster jo, men det blir jo prioriteringer :love7 Vi har også 5 soverom, to deler, en bor enda på soverommet vårt, og en i magen da. Vi har planer om å sette opp lettvegger så vi får to soverom til, ungene våre er blitt så store at de ønsker seg mer privatliv, så det respekterer vi.
Ja akkurat det med ferier blir sykt dyrt og mye organisering :nailbiting:

Back
Topp