P-stav

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Hei jenter.
Etter noen år som singel har jeg funnet kjærligheten på ny men har ingen ønsker om at det skal komme et tilskudd riktig ennå som følger av dette;) så da blir det å finne god prevensjon.

Jeg har fått resept og time til å sette in P-stav, men.. jeg ble plutselig usikker når hun I andre enden av telefonsamtalen på legekontoret spurte 'Er du helt sikker på at det er dét du vil ha da?'
Burde jeg ikke ville ha p-stav?

Jeg ble anbefalt p-stav i 2016 når jeg kom på sjekk etter å mistet i ca uke 8 da jeg ble gravid som 22 åring, ikke helt planlagt.

Noen med erfaring med p-stav ? :)

Så hyggelig at du har funnet ny partner ❤️❤️❤️ Håper det er en snill mann som tar godt vare på deg - det fortjener du❤️❤️
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du fikk det spørsmålet, men det er jo veldig sikkert og enkelt å bestille en time for å ta ut hvis det ikke er riktig for deg likevel.
Folk i resepsjon kan jo si både det ene og andre synes jeg - men er jo alltid greit å tenke over hva man velger, og det høres det ut som du har gjort :)
Har ikke erfaring med p-stav da :p

Så hyggelig at du har funnet ny partner ❤️❤️❤️ Håper det er en snill mann som tar godt vare på deg - det fortjener du❤️❤️
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du fikk det spørsmålet, men det er jo veldig sikkert og enkelt å bestille en time for å ta ut hvis det ikke er riktig for deg likevel.
Folk i resepsjon kan jo si både det ene og andre synes jeg - men er jo alltid greit å tenke over hva man velger, og det høres det ut som du har gjort :)
Har ikke erfaring med p-stav da :p
Tusen takk for det, Veivalsa:Heartred Vi har vært gode venner i 10 år men plutselig vet du. Både han og familien hans behandler behandler oss veldig godt☺️

Har time i dag. Har lest nettet opp og ned men finner ikke noe som er spesielt negativt for p-stav egentlig, jeg setter den inn så får vi se. Sikker skal den jo i hvertfall være, så det er bra;)

For meg var ikke P-stav noe særlig, men det er mulig det funker bra for deg. Men jeg ville kanskje gått for den med minst tid jeg da hvis barn er aktuelt en gang i fremtiden.
Herlig at du har funnet kjærligheten!
Ønsker du å utdype hvordan eller hvorfor den ikke var så bra for deg? :)

Takk for det:Heartred

Så bra å høre :) Kan du tenke deg til hvorfor hun i telefonen kan ha vært litt "usikker"?
Aner ikke! Som noen andre skriver, sekretærene har ofte egne og rare meninger. For meg fungerte den godt, ingen blødninger før hormonene begynte å dabbe av og det var på tide å bytte og til og med da var det ikke en ordentlig mens. Lykke til!

Ønsker du å utdype hvordan eller hvorfor den ikke var så bra for deg? :)

Takk for det:Heartred
Ekstreme hodepiner, humørsvingninger ute av denne verden etc.. Så passet ikke for meg. Nå som vi har bestemt oss for å ikke få flere barn så har mannen sterilisert seg så jeg skal slippe å gå på prevensjon.

Ekstreme hodepiner, humørsvingninger ute av denne verden etc.. Så passet ikke for meg. Nå som vi har bestemt oss for å ikke få flere barn så har mannen sterilisert seg så jeg skal slippe å gå på prevensjon.
Ojjsann, såpass ubehagelig. Fullt forståelig at det ikke var noe for deg da :) Håper det ikke blir min erfaring.
Godt dere har tatt en felles beslutning og mannen tok "støten" så du slipper å bekymre deg mer. Det er noe herk at det er vi kvinner som må lide oss igjennom bivirkninger og potensielt andre farer for å slippe å bli gravide når det ikke er ønskelig.

Kan være at du fikk det spørsmålet fordi det kan være et styr når staven skal ut igjen etter noen år. Det danner seg arrvev rundt og noen leger vil helst ikke inn og skjære for mye i armen.

Jeg brukte pstav i ett år ca. Fikk voldsomt uregelmessige blødninger, kunne blø i ukesvis. Mistet også all sexlyst og fikk økt matlyst. Så for meg var ikke pstav noen god match. Mer fornøyd med psprøyte da jeg brukte det i tidig 20åra, og p-ring har funket greit, ingen blødning med noen av dem :)

Jeg føler det har vært mye artikler ang. p-stav som forsvinner slik at den til slutt må opereres ut. Kan det være derfor? Vil tro det er ganske sjeldent da. Til meg anbefalte legen spiral fordi den hadde mindre hormoner.

:laughing002Kan være at du fikk det spørsmålet fordi det kan være et styr når staven skal ut igjen etter noen år. Det danner seg arrvev rundt og noen leger vil helst ikke inn og skjære for mye i armen.

Jeg brukte pstav i ett år ca. Fikk voldsomt uregelmessige blødninger, kunne blø i ukesvis. Mistet også all sexlyst og fikk økt matlyst. Så for meg var ikke pstav noen god match. Mer fornøyd med psprøyte da jeg brukte det i tidig 20åra, og p-ring har funket greit, ingen blødning med noen av dem :)
Ja, kanskje litt mer omfattende enn andre prevensjonsmidler:confused005

Har fått satt inn staven nå. Skulle være smertefritt sto det på nettet...(:laughing002)det var ikke noe godt å få satt den inn men graviditet og fødsel er jo både lenger og verre om det skal sammenlignes så for god beskyttelse uten å måtte huske på noe annet fremover så er det verdt det, for min del. Med minste jeg skal reagere og slite med div. nevnte bivirkninger selvfølgelig

Last edited:
Jeg føler det har vært mye artikler ang. p-stav som forsvinner slik at den til slutt må opereres ut. Kan det være derfor? Vil tro det er ganske sjeldent da. Til meg anbefalte legen spiral fordi den hadde mindre hormoner.
Ja, det har jeg hørt om. Skummelt. Jeg fikk ikke inntrykket av at de var spesielt bekymret for akkurat dét når jeg satte den inn men merket jo at det er en del mer omfattende å sklle sette inn p-stav enn å gå på apoteket for å hente ut p-piller for eksempel:hilarious:

Håper du blir fornøyd!
Jeg har hatt to p-staver, og har vært kjempefornøyd med det som prevensjonsmiddel. Meeen stav nr 2 ble satt av en uerfaren lege, så den ble satt alt for dypt:sour: Jeg ble henvist til feil avdeling på sykehuset mange ganger, så hele prosessen med å få den ut tok 8 mnd, og jeg måtte operere den ut! Akkurat det var skikkelig kjedelig, men kunne jeg fått garantert at det ikke kom til å skje igjen hadde jeg helt klart vurdert en ny stav! Hvis du kjenner din greit under huden så er du nok trygg fra en komplisert fjerning av den:D

Hatt det to ganger, vært fornøyd begge gangene. Ble gravid fort igjen også, faktisk etter 14 dager etter uttak av den første haha!
Var litt pes å få ut nr 2, pga den ble satt en smule dypt og mye arrvev. Men alt i alt fornøyd! Mista mensen helt med den første, litt uregelmessig med nr 2. har bare hatt de i Max 1 år av gangen fordi vi hver gang ombestemte oss mtp baby haha.

Tror den p-staven må ut.... Æsj altså!
Har spottet og blødd om hverandre i 3 uker og går OPP i vekt... Jeg trener 5 ganger i uken og spiser sunt so jeg alltid har gjort men buksene passer ikke lenger. Julen ble det ingen store matrester heller da vi lå syke annenhver uke omtrent, så kan ikke skylde på den i år:hilarious:

Gjør p-stav noe med kroppen så de holder/tar til seg mer enn man vanligvis gjør? Jeg har alltid vært slank og kunnet nærmest gått opp eller ned noen kilo på en uke eller to om jeg har gått inn for det før, men nå virker ikke kroppen lenger slik. Merkelig.

Noen andre som har gått opp i vekt? Gikk du tilbake etter uttak av p-staven?

Jeg som var så naturlig I kroppen etter fødsel I 2018 ettersom jeg ikke gikk på prevensjon, jeg kjenner jeg er lei meg og redd for at jeg har tuklet med kroppen som ikke ordner seg nå:help

Last edited:
Tror den p-staven må ut.... Æsj altså!
Har spottet og blødd om hverandre i 3 uker og går OPP i vekt... Jeg trener 5 ganger i uken og spiser sunt so jeg alltid har gjort men buksene passer ikke lenger. Julen ble det ingen store matrester heller da vi lå syke annenhver uke omtrent, så kan ikke skylde på den i år:hilarious:

Gjør p-stav noe med kroppen så de holder/tar til seg mer enn man vanligvis gjør? Jeg har alltid vært slank og kunnet nærmest gått opp eller ned noen kilo på en uke eller to om jeg har gått inn for det før, men nå virker ikke kroppen lenger slik. Merkelig.

Noen andre som har gått opp i vekt? Gikk du tilbake etter uttak av p-staven?

Jeg som var så naturlig I kroppen etter fødsel I 2018 ettersom jeg ikke gikk på prevensjon, jeg kjenner jeg er lei meg og redd for at jeg har tuklet med kroppen som ikke ordner seg nå:help

Hormoner generelt kan tukle med kroppen. Vektoppgang er ikke uvanlig ved p-piller heller...
Jeg har ikke gått på staven selv, kun gått på piller, men fikk ekstrem psykisk ubalanse, og det tok faktisk et halvår etter slutt før hormonene balanserte seg til normalen.
Er vel litt mindre hormoner i p-stav enn vanlige p-piller, de blir vel mer likt som minipiller, så kan jo håpe det ikke tar like lang tid med p-staven.

Men, kan vel fremdeles stabilisere seg? Kan vel ta opp til 3-4 måneder før kroppen blir vant til hormonene..

Hormoner generelt kan tukle med kroppen. Vektoppgang er ikke uvanlig ved p-piller heller...
Jeg har ikke gått på staven selv, kun gått på piller, men fikk ekstrem psykisk ubalanse, og det tok faktisk et halvår etter slutt før hormonene balanserte seg til normalen.
Er vel litt mindre hormoner i p-stav enn vanlige p-piller, de blir vel mer likt som minipiller, så kan jo håpe det ikke tar like lang tid med p-staven.

Men, kan vel fremdeles stabilisere seg? Kan vel ta opp til 3-4 måneder før kroppen blir vant til hormonene..

Ja, du har nok rett i det. Det kan stabilisere seg sa de på legekontoret ja, alt i fra noen måneder til et halvår, man har ingen mulighet til å vite på forhånd hvordan folk vil reagere på P-staven.

Skal gi den litt tid og se om det bedrer seg, forhåpentligvis stabiliserer det seg jo men kjenner jeg har det litt i bakhodet 'hva hvis?' :)

Ja, du har nok rett i det. Det kan stabilisere seg sa de på legekontoret ja, alt i fra noen måneder til et halvår, man har ingen mulighet til å vite på forhånd hvordan folk vil reagere på P-staven.

Skal gi den litt tid og se om det bedrer seg, forhåpentligvis stabiliserer det seg jo men kjenner jeg har det litt i bakhodet 'hva hvis?' :)

Nei, sånn er det jo med hormoner. Man vet jo aldri hvor godt man tåler dem - og om man blir å venne seg på det.. Jeg har ikke turt å prøve hormoner etter jeg oppdaget hvor hard effekt p-pillene hadde på meg.. Depresjon vil jeg ikke risikere å havne innenfor igjen så.

Back
Topp