P-sprøyte?

LittleWonders

Forumet er livet
VIP
Julegavene 2019
Noen her som har erfaring med det?
Leser flere steder om folk så går opp mye i vekt med den:-/

Hvordan syns du det er og bruke P-sprøyte? Bivirkninger ?

Jeg hadde ingen bivirkinger, gikk heller ikke opp i vekt. Men den er ikke anbefalt pga. blodpropp om jeg ikke tar helt feil. Legen min nekter å sette den ihvertfall!

Jeg fikk ikke nå bivirkninger annet enn litt frengner på siden av låret :) gikk ikke opp i vekt, fikk ikke mensen. Så jeg kommer nok til å bruke det igjen en gang når jeg har fått barn :)

Gikk opp 20 kg, forsto ikke at den var grunnen før det var for sent. Tok over 1 år før jeg fikk tilbake TR på vanlig måte, og 3 år før jeg ble gravid. Brukte ingen prevensjon på de 3 årene. Så jeg anbefaler virkelig IKKE p-sprøyte. Skulle ønske helsesøster hadde informert mer om mulige bivirkninger. :(

Elsket den! ... Mens jeg brukte den..
Bortsett fra uregelmessige blødninger som var ganske frustrerende trivdes jeg godt med den..

MEN så sluttet jeg.. hadde et ønske om å bli gravid.. og kroppen nektet å bli seg selv igjen..konstante blødninger (kanskje 1 uke pr måned uten blødninger.. hvis jeg var heldig..) etter to år slik gikk jeg til utredning.. gynekologen forbannet legen som hadde gitt meg resept.. det burde helst bare gis til prostituerte og narkomane.. ikke tenåringsjenter/unge som etterhvert skulle ønske å få barn..

Så nei.. jeg anbefaler den så absolutt ikke.. med mindre du er ferdig med å få barn og driter litt i hva som skjer av hormonforstyrrelser med kroppen din..

Gikk på sprøyta i to år, ingen bivirkning og gikk ned i vekt (drev med kostholdsendring og økt fysisk aktivitet pga overvekt fra før vet du). Ingen menstruasjon i to år, eneste deilige "bivirkning" :) men vet at mange får økt søtsug, akkurat det kontrollerer man jo selv, bestemmer selv hva man velger å putte i munnen så man trenger absolutt ikke gå opp i vekt ;)

Jeg gikk på det i et drøy år og er ikke fornøyd! Fikk hyppig migreneanfall pga hormonnivået, etter siste sprøyten tok det 9 mnd til mensen kom tilbake. Skummelt :/

Gikk på den i litt over ett år. Hadde to mnd uten blødninger, og etter det blødde jeg hver dag frem til jeg startet på vanlige piller ett år senere. Aldri mer hormoner som prevensjon her i gården;)

Gikk på den lenge. Mistet menstruasjonen. Tåler ikke østrogen så for meg var den en av få produkter å velge i. Denne gang skal jeg sette inn p stav istedet. Samme virkestoff men myyye mindre dose. ;)

Ingen bivirkninger her. Mistet mensen helt og det var deilig. Men det kan ta lang tid å få tilbake syklus igjen (tok "bare" 5 mnd her) så er lurt å slutte i god tid før man evnt ønsker å bli gravid. Fare for blodpropp tror jeg ikke det er. Men den kan gi økt fare for mangel på calsium og osteoporose(benskjørhet).

Har brukt p-sprøye i 8år(bortsett fra da jeg har vært gravid) Helt fantastisk synes jeg. Ingen mens å ingen bivirkninger. Satt siste sprøyte sept2012, er nå gravid 4+2:) Gikk ganske fort med mine 2 gørste barn også. Merket ingen vektoppgang.

Back
Topp