p-plaster

miss85

Flørter med forumet
Hei![:D]
Siden jeg er så nysgjerrig her så må jeg bare spørre:
hvordan fungerer p-plaster? hvor tygt er det? pris? må man få det på resept?
tar det lang tid å evt bli gravid etter man har brukt det?
noen erfaringer fra dere her kanskje.. klem

har ikke brukt plaster selv, men mener jeg har lest at de fungerer på samme måte som p-piller, en skifter en gang i uken, en får det på resept, på samme måte som p piller, og jeg tror prisen ligger på det samme! Rundt 300 kr for 3 mnd. Ser ut Jeg vet ikke om en får problemer etter å ha brukt plaster, men det tilfører jo hormoner på samme måte som piller... tror kanskje det kan være ganske individuelt, slik som med piller! Leger og helsepersonell påstår jo at p-piller ikke ødelegger noe, men det tror jeg mange her inne vil være STERKT uenig i.... Men det skal være like sikkert som piller...

heisann...jeg selv har brukt p-plaster,men var ikke så veldig fornøyd...kan lett bli dratt av mens man har sex...
jeg sluttet med p-plaser etter a svigerinna mi fikk hjerneblødning..legene trodde det kunne være en reaksjon fra plasteret...

klem

Resept
Jeg fikk P-plaster på resept..

Trygt?
Det er like trygt som P-pillen, bare lettere å huske siden det skal skiftes en gang i uka istedet for å ta pillen hver dag.

Virkningsmåte
Et plaster inneholder de samme hormonene som p-piller og de trenger inn gjennom huden istedet for å bli tatt opp i tarmen (som med piller).

Henger det fast?
Plasteret hengte veldig godt på meg, litt FOR godt, for jeg tålte ikke limet
(har alltid vert litt sensitiv overfor plaster-lim)
Plasteret kan plasseres f.eks bak på skulderen på et sted der huden ikke tøyes og bøyes så mye og der en svetter mindre, da henger det godt.

Pris
Jeg betalte ca 300kr for en pakke som varer i 3x4uker det blir ca 1200 i året ved normalt bruk.

Hvordan
Man bruker plaster i 3 uker (skifter en gang i uka) og går en uke uten plaster.
Ønsker man ikke "mensen" eller blødning en måned er det bare å sette på nytt plaster den uka en skulle hatt plasterfri.

Bli gravid etterpå?
Jeg hadde en vanlig mens (kom ikke før 6 uker etter siste plaster) og så neste måned var jeg gravid.
Ikke noe problem for MEG å bli gravid etterpå iallefall[;)]

LYKKE TIL

Tusen takk for svar! ble litt klokere nå ..
men jeg har hørt at p-plaster ikke gjør så mye ugangn med systemet som det p-piller gjør, altså at det er lettere å bli gravid fortere med plaster eller piller? Stemmer det?

Det har faktisk jeg også hørt,miss85! Det "sitter" ikke like godt i kroppen i ettertid som p-pillene! Mye lettere for å bli gravid etterpå.. [;)]

jeg fikk p-plaster den dagen det kom på markedet i norge,og var langt mer fornøyd med det enn p-piller.Grunen til at det ikke er så sterkt for kroppen,er fordi det går gjennom huden,dermed slipper leveren den belastningen med hormonene. Hormonene blir også skilt ut hele døgnet,istedenfor et kort tidsrom hvor man fordøyer p-pillen. Jeg gikk to måneder uten å få mensen da jeg sluttet,etter p-piller har jeg fått mensen som normalt.Det tok 7 måndere før jeg hadde normal syklus igjen.

Slike tilfeller har jeg hørt og...
Vips så fant ho ut at ho var gravid 17 uker på vei![8|]
Brukte selv plasteret i ca 3mnd'er,hadde utrolig mye bivirkninger.
Føyk opp en del kilo,slet med kvalme,irritert hud(prøvde å sette det andre steder,uten nytte) og noen HELT enorme humørsvingniger!!!
Men alle kropper tar jo til seg hormoner forskjellig...
Etter jeg kutta ut,ble jeg gravid på førstkommende el- så var ikke vanskelig å bli gravid.
Selv lurer jeg litt på å prøve denna p-ringen- ca likt prinsipp! Men den har enda noen færre hormoner i seg,og mener det er lik pris og...

jeg syntes det er litt scary med p-plaster. det var i nyhetene i fjor om hvertfall ei (eller to) svensk jente som legene mente døde som følge av p-plaster - tror det var hjerneblødning. [:o]og det samme har hendt flere ganger i usa.
jeg gikk på p-piller en stund, men fikk masse bivirkninger og følte at kroppen var helt ute av kontroll...så jeg gikk tilbake til den gode gamle gummien[;)] og det går jo helt fint. og nå når vi bestemte oss for å prøve var det godt å ha en kropp som var tilbake til normalen og som jeg kjenner liksom. skjønner?

en annen ting: en lege advarte venninna mi sterkt mot å bruke yasmin-pilla, hun sa at hun ALDRI ville skrevet de ut til noen.

yasmin piller? hva var så ille med det?
det er faktisk det jeg har brukt .. hm .. blir litt bekrymret her [&:]

jeg er ikke helt sikker...jeg brukte dem også, i ca. 3 mnd kanskje. men slutta da fordi jeg fikk så mange bivirkninger. ei venninne av meg brukte de også og hadde mensen i 2 mnd og sånn. da blir det litt ekkelt liksom...og jeg har ei anna venninne som ble innlagt på sykehuset med fare for blodpropp, og hun gikk på yasmin.
men legen min sa at det var de beste og nyeste med minst bivirkninger. ikke vet jeg. man reagerer nok forskjellig.
men en annen grunn til at jeg også sluttet er fordi en sykepleier-venn av meg som jobbet på barsel sa at det er så mye man ikke vet med p-piller, feks har prosent kvinner med bekkenløsning økt betraktelig etter at p-piller ble vanlig. jeg hadde ikke lyst å tukle med syklus og kroppen liksom.

MEN: miss85, det var IKKE meninga å skremme deg! jeg bare sa hva jeg hadde hørt. men jeg har selv ingen medisinsk utdanning:)

Det er blitt påstått at folk har dødd av å gå på pillen også..
det er vel en grunn for at det er reseptbelagt..[8|]

Men jeg er iallefall et eksempel på at P-plaster funka fint så lenge det skulle, og ble gravid (og levende) etterpå[;)]

Back
Topp