P - piller og amming!!! Les dette...

liten_09

Flørter med forumet
Fikk i dag vite etter jeg har gått på Yasmin 28 i 5 uker at de skal man IKKE bruke når man ammer!! Jeg har mista melka mi etter jeg begynte på dem [:(] Det var også noen stoffer som ikka var bra for barnet!!! Disse pillene fikk jeg av en overlege på sykehuset på min 6 ukers kontroll!! Han skrev resept for ett år! Melka mi er nesten helt borte, så etter min store fortvilelse så tok jeg meg en tur på apoteket og hørte der i dag.. Da blar di opp i boka si og sier att disse må jeg ikke bruke under amming da dette ikke er bra for barnet og at man kan miste mengder eller all melka! Og jeg som hadde så mye melk og var så nøye med alt jeg spiste, så var det en overlege som ødela alt for meg[:@] Ville bare advare andre [:)]

Det var spesielt at en overlege skrev ut yasmine.. de er jo veldig sterke og p-piller skal jo så absolutt ikke brukes under amming. kun minipillen som f.eks cerazette (som ikke er så sterk at det gjør noe)

Dette hadde jeg ikke latt passere. Huff. Det er jo selvfølgelig ikke din skyld, man må jo kunne stole på legen sin.

ORIGINAL: Ihne

Man skal ikke gå på p-piller når man ammer, men minipiller.
Dette burde denne overlegen ha visst[:-]

Og så bør man alltid lese pakningsvedlegget før man tar i bruk noe.
Jeg gjør alltid det, selv om det bare gjelder p-piller. [8D]

Jeg gikk på disse i 5 år før jeg var gravid. han spurte åssen prevansjon jeg brukte før, og da sa jeg det, og da sa han at det var helt fint å bruke di!! Idiot[:@]nIkke så lett for meg og vite at man ikke skulle bruke di når jeg en overlege sier det er helt greit!

Du burde faktisk klage inn denne saken. Sånt bør ikke skje igjen.

ORIGINAL: Inmari

Du burde faktisk klage inn denne saken. Sånt bør ikke skje igjen.

mhm. sørg for at han aldri gjør den feilen igjen iallefall!

Ja jeg skal ta en tlf i morgen den dag!!! Tenk hvor mange han har gitt ut p piller til da!!! Og jeg som har pumpa og streva med å få opp produksjonen igjen, ikke rart det ikke har funka når jeg tar piller hver dag!! Men i dag var det stopp på di[:@] Huff alt det streve og jeg som hadde lyst til å amme lenger enn 2,5 mnd [:(] Kan jeg klage skriftelig og isåfall har det noe å si for meg?? Han legen som ga meg di redda livet til min lille gutt i siste liten, så føler meg takknemlig til han også. Men sånn skal så absolutt ikke skje!!

ORIGINAL: Miss lilla

trodde alle viste dette fra før,jeg[8|]

ORIGINAL: Guerlain

trodde alle viste dette fra før,jeg[8|]

ikke alle som går med felleskatalogen printa inn i hjernebarken da[8|]

Det har ikke jeg heller,men dette visste jeg også..

quote:

ORIGINAL: Guerlain

quote:

trodde alle viste dette fra før,jeg

ikke alle som går med felleskatalogen printa inn i hjernebarken da

Det har ikke jeg heller,men dette visste jeg også..

Men det hjelper jo svært lite for henne det gjelder nå, og evt framtidige pasienter av denne legen....

Leste pakkningsinnlegget nå! Det står ingenting om at du ikke kan bruke di under amming! Det står rådfør deg med lege før bruk!! Noe jeg gjorde!!

Ja jeg skal ta en tlf i morgen den dag!!! Tenk hvor mange han har gitt ut p piller til da!!! Og jeg som har pumpa og streva med å få opp produksjonen igjen, ikke rart det ikke har funka når jeg tar piller hver dag!! Men i dag var det stopp på di Huff alt det streve og jeg som hadde lyst til å amme lenger enn 2,5 mnd Kan jeg klage skriftelig og isåfall har det noe å si for meg?? Han legen som ga meg di redda livet til min lille gutt i siste liten, så føler meg takknemlig til han også. Men sånn skal så absolutt ikke skje!!

Fant dette på nettet om det hjelper:
Rett til å klage
Du har rett til å klage hvis du mener at du ikke har fått den helsehjelp du har krav på eller mener at du ikke er blitt informert tilstrekkelig. Du kan klage direkte til det helsepersonellet det gjelder, til avdelingen, til sykehuset, til pasientombudet eller til fylkeslegen. Klage til fylkeslegen må være skriftlig (og for ordens skyld bør de andre klagene også være det), og du må saklig beskrive forholdet du vil klage på. Du må selv undertegne eller den må undertegnes av en som representerer deg.

ORIGINAL: sol88

Leste pakkningsinnlegget nå! Det står ingenting om at du ikke kan bruke di under amming! Det står rådfør deg med lege før bruk!! Noe jeg gjorde!!
merksnodig. dette står det i pakkningsvedlegget:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Skal ikke brukes under graviditet. Avslutt behandlingen umiddelbart dersom graviditet inntreffer. Overgang i morsmelk: Kan innvirke på mengden og endre sammensetningen av morsmelken. Små mengder med antikonsepsjonssteroider og/eller metabolitter kan utskilles med melken. Disse mengdene kan påvirke barnet. Bør ikke anvendes under amming.

http://felleskatalogen.no/

hadde ringt til den legen og informert han om dette...

Helt enig i at du burde klage denne saken inn..! Som lege skal man vite dette.. Helt utrolig MERKELIG at han i det hele tatt skrev den ut.. [8|] Dette vet faktisk alle leger, og så og si alle damer som har vert gravide..
Passa du på å si at du amma? Har flere ganger fått utskrevet medisiner, men så sagt at jeg amma, og da har de måtta forandre på det..

Altså så lå gutten min og ammet sist legen hilste på meg etter haste keisersnitt på sykehuset, di var jo såå overasket over at jeg hadde så mye melk etter et KS, jeg hadde MYE liksom!! Og dette var 6 uker etterpå.. Regner da med at han tror jeg ammet.. Og hvis han visste at disse ikke skulle brukes ved amming, burde han jo ha spurt! Jeg har vært så nøye med alt jeg har brukt og rådført meg på apoteket om andre ting.. Men dette var min første, så dette visste jeg ikke! Trodde di på et sykehus visste sånt[:'(]

Jeg har hørt at man helst bare skal bruke cerazette.. men etter konstante blødninger, spurte jeg legen om jeg kunne bytte til jasmin - turnuslegen mente at jeg ikke kunne det, spurte sin overordnete, og vedkommende sa at det var ok så lenge dattera mi er over 1 år. Og at amminga ikke er en så stor del av kostholdet. Jeg har ikke merket noe på betydelig på melkemengden.

Amming.
Rådfør deg med lege eller apotek før du tar noen form for medisin. Det er mulig at barn som ammes kan påvirkes. Rådfør deg derfor med lege før bruk av Yasmin 28 ved amming

Ja var veldig dumt:( Syns det var litt kos og amme jeg.. Jeg hadde jo mer enn nok, så skjønte ikke hvorfor det bare ble mindre og mindre.. Og hver gang han hadde diet fikk han vondt i magen, men når han fikk bare nan så var han så blid som bare det.. Så begynte å lure siden jeg holdt meg unna alt man skal! Dritt kjipt! Men er ikke noe å gjøre noe med, annet enn å pumoe som faen![&:]

Dette var også noe jeg var klar over, og legen min satte meg på cerazette pga amming. Men det hjelper jo ikke deg noe[&:] Utrolig dumt for deg at du ikke visste dette, og at overlegen faktisk ga deg resept på det. Av ALLE personer så er det vel han som burde visst best. Så dette syns jeg du skal gå videre med.
Ellers så har jeg lært(og kanskje du også nå) at man bør dobbeltsjekke alle medisiner man får skrevet ut på felleskatalogen.no eller i felleskatalogen hvis man har den. Jeg bruker min flittig! Jeg hører stadig vekk om episoder hvor folk har fått skrevet ut medisiner de IKKE bør bruke, og slikt skal ikke skje[:@]

Back
Topp