P-pille slutt

SillyMilly

Forelsket i forumet
Jeg sluttet på p-piller for 15 mnd siden (mai 2020) etter 6-7 år. Jeg har hatt uregelmessig mens helt siden p-pille slutt og husker ikke hvordan syklusen var før jeg begynte på p-piller. Det frustrerer meg, jeg har så lyst å bli preggy!

Hvor lang tid etter p-pille slutt er det vanlig å bli gravid?
Hvor lang tid etter p-pille slutt er det vanlig at man eventuelt får en normal syklus?

Hilsen jente, 23 år
 
Det sies at p-pillene kan forstyrre syklusen inntil ett år etterpå. Men du er jo forbi ett år nå, så jeg ville tatt kontakt med fastlege for henvisning til gynekolog, kan hende hjelp til å regulerer den ustabile syklusen er det som skal til :)
Jeg hadde litt ujevn syklus i et halvt år etterpå, prøvde ikke å bli gravid i den perioden så har ingen erfaring der.
Lykke til!
 
For meg tok det tre uker å få el etter p-pilleslutt, og syklusen har så langt vært ganske stabil +-1 dag (er riktignok bare 3 sykluser siden jeg kuttet). Med jr ble vi gravid første syklus etter p-pilleslutt selv om vi forventet at det skulle ta minst 3-4 mnd (som er det "vanlige" når man har gått på p-piller).

Gjennomsnittlig blir de fleste gravid innen 3-6 mnd. Man kan legge til et par måneder med p-piller og jo eldre man er. Har du prøvd over ett år og er yngre enn 38 år (eller var det endret til 36 nå? Noe sånt i hvert fall) så kan du gå til fastlege for utredning. Er du eldre kan du gå etter 6 mnd med prøving. Ved ustabil syklus slik du har (som kan virke som din "standard" siden den har vært ustabil så lenge) så kan du helt sikkert snakke med fastlegen om utredning uansett. Ustabil syklus kan f.eks skyldes pcos, og det gjør det vanskelig å bli gravid. Eller kroppen din sliter med el... :dontknow Uansett har du prøvd "lenge" nok for utredning.
 
Back
Topp