Påsketradisjoner

hunnykaos

Forumet er livet
jentene i juni13
VIP
Novemberlykke 2015
Hva er dine påsketradisjoner? Når er det vanlig at man tar frem påskeeggene? Kommer haren med de, eller er det mamma som gir de til ungene og ungene som vet det?

Vi har brukt å være på hytta, men de siste årene har vi bare vært hos mamma. I fjor var vi i USA i bryllup.

Jeg er oppvokst med påskeegg-maling og påskepynt overalt. Godteri og påskekrim på TV. Skiturer på hytta og pølsegrilling i solveggen.

Etter jeg møtte mannen min har tradisjonene blitt færre, han har ikke så mye tradisjoner i sin familie.

I år skal vi bare være hjemme, så blir nok å finne egne tradisjoner. Skal i allefall male egg en dag. Og finne ut hvilken dag påskeharen kommer med egg.. Er litt usikker hvilken dag som er vanlig....

Har ingen tradisjon enda. Vi gjømmer nok egget til henne på lørdag og lar henne leite, for da har haren vært der. For det er vell på lørdag?

Foreldrene mine er jehovas vitner så de feirer ikke påske, derfor har jeg ingen aning på h organ det her med påske tradisjoner er :p men i fjord gjemte vi eggene så guttene måtte leite etter de på campingen. Regner med det er lørdag som er den dagen det er normalt æ jøre det ? Det sier hvertfall mannen min :)

Vi pleier dra på hytta med svigers, men i år vil jeg ikke pga føler meg litt sånn funksjonshemmet for tiden. Så blir første påske hjemme ! Har planlagt litt besøk og sånn og kjekke akt . for ungene.

Vi pleier å være på hytta,men er ikke sikkert vi skal det i år.
Har pleid å være hele familien med meg og mine foreldre,tante, onkel, 2 kusiner, og besteforeldre. Bestefar døde for mange år siden og bestemor er sjelden med på hytta lenger,blir bare stress.
Så har det jo kommet mann og barn i kusineleddet så nå begynner vi å bli mange.

Husker vi pleide å få egget påskeaften,og da måtte vi lete etter det.
I fjor fikk junior påskeegget sitt på hytta og vi fant det sammen ute bak en vedhaug ;)

Nå har ikke jeg barn, men i min familie har vi som tradisjon å lage skattejakt i påsken. Dette vil jeg videreføre til mine egne barn og i år har skal jeg lage skattejakt til niesene mine :) Har malt personlige påskeegg til dem som jeg har fylt med små leker og litt godteri.

Vi pleier og være på hytta i påsken, vesla pleier å ha påskeegg jakt på torsdag så hun har noe og drive med resten av påsken:) hun pleier å få litt godteri og noen leker ol oppi der:)

Vi pleier å reise hjem til min familie i påska, og da er det påskeeggjakt på påskeaften. Det er stooor stas..

I år blir det alenepåske i byen på meg og vovsen, mann og barn drar til Italia med resten av familien.. Når jeg ikke kan ta piller/eller en drink før flytur er jeg ikke istand til å fly- så da blir jeg hjemme :) Formen min er heller klein, har egentlig tenkt meg en tur til hjemlige trakter men det ser dårlig ut.. Har heldigvis noen gode venner her som passer på at jeg ikke blir så mye aleine :)

Mannen min er kirketjener, så han jobber ;) Jeg satser på å bli med i kirka. Er litt fint å få med seg kontrasten fra den mørke langfredag til den lyse påskedag. Ellers har vi ikke barn enda, så egget står framme stort sett hele påska - bare å momse ;)

Sent from my GT-S5360 using BV Forum

Vi er på vei til hytta nå:) det var og tradisjonen som vi hadde som barn:) vi skal være der med søstera mi og hennes familie, vi gjemmer eggene, men er litt usikker på hvilken dag det blir:p

Tradisjonen da jeg var lita var at vi reiste på hytta.. da vi kom frem fikk vi påskeegg av mamma og pappa. (Hørte aldri noe om påskeharen) Høtdepunktet var påskeskirenn.. Var det dårlig vær kunne det gjerne være bare en runde rundt hytta, men vi måtte gå.. Vi lagde startnr. sammen dagen før også var det premier til alle.. minst tre stk. til hver av oss 4 barna som var da (bestemor og bestefar kjøpte en, tante og onkel kjøpte en og mamma og pappa kjøpte en) Veldig koselig.. =)

Å,ja det glemte jeg! Skirenn med de på nabohytta som var venner av besteforeldrene mine. Med utkledning selvfølgelig :D

Vi pleier og være på hytta i påsken, vesla pleier å ha påskeegg jakt på torsdag så hun har noe og drive med resten av påsken:) hun pleier å få litt godteri og noen leker ol oppi der:)

Samme som her.. mannen skal iallfall på hytta med gutta, og tenker jeg må vel krype med opp der jeg også.. :p

Sent from my HTC One V using BV Forum

Har vell ikke så mange tradisjoner. Når jeg var liten brukte vi og male egg og mamma gjemte et stort påskeegg ute og vi måtte leite, men uten om det så har vi nå bare brukt å dra på fjelltur, fiske og fyre bål. Men blir nok ikke noe fjelltur nå siden jeg er gravid, scooter kjøring er vell ikke noe særlig bra for oss..

Back
Topp