Påskeopplegg i barnehagen.

Cullen

Glad i forumet
Holder på med en oppgave på skolen og lurer på hvordan du hadde stilt deg til følgende scenario:

Du har et barn i barnehagen. Det nærmer seg påske og du får info fra barnehagen om at de skal markere og fortelle barna om hvordan kristendommen feirer påske. Barnehagen har vært igjennom endel religioner siden barnet ditt begynte så det går ikke bare på kristendom. det er en nøytral barnehage.
Barna skal få innsyn i bibelens påskefortelling og har laget en påskevandring i barnehagen. De har tatt et rom og delt det i 4 og i hvert hjørne skal de gjenoppleve hendelser fra bibelpåskehistorien.

Første hjørnet palmesøndag- en av barna skal være jesus og de andre barna skal vifte palmeblader på den jesus og rope hurra osv..
andre hjørnet skjærtorsdag- barna fårsette seg i ring og spise et rundtstykke og etterpå skal de få vaske beina sine i fotbad.
tredje hjørnet langfredag- et bilde av jesus på korset.(et mildt bilde) og fortelling om hva som skjedde rundt dette.
og fjerde hjørnet påskedag.- jesus våkner fra de døde.(noe alle bjørnen sover-lek. vi synger påskemorgen slukker sorgen.

barna skal gjøre forskjellige ting i hver post og lærer dermed om historien.
De har blitt fortalt historien på forhånd og vet at det er en historie/eventyr og at de som er kristne tror på at det er sant.

etterpå er det påskelunsj.

Hva syns dere om et slikt opplegg i en nøytral barnehage?
Er det å gå for langt?
Er det ok?

Vil ha saklige og ærlige svar.

syns ikke det virker drøyt

Jeg synes det er veldig profft av barnehagen å sende ut et skriv om dette p åforhånd, dette gir foreldre som ikke ønsker dette muligheten til å gi tilbakemedlinger på dette og de barna kan drive med aktuelle aktiviteter mens dette foregår.

Barnehagen har en rammeplan som skal danne grunnlaget for alt arbeidet i barnehagen, der står det at barna ska lære om ulike religioner, men at den kristne tro skal hovedvektlegges, men en kan ikke drive forkynnelse i barnehagen. dette er ikke forkynnelse, men en rekostruksjon/fortelling fra påsken. det virker som et veldig godt opplegg synes jeg.
Særlig bra at det gir muligheten til at de barna som har foreldre som ikke ønsker at barna skal delta i dette får muligheten til å gi beskjed.

hadde jeg ikke hatt noe imot.
Hadde blitt glad hvis barnet mitt fikk lære religionshistorie på en sånn levende måte[:)]

synes det hadde vert fint[:)]

ORIGINAL: slisabeth

Barna skal spille Jesus, og oppstandelsen. Det hadde ikke jeg taklet at mitt barn skulle være med på i hvertfall, spesielt ikke hvis barnehagen kaller seg nøytral ,

Det respekterer jeg, men hadde du reagert på samme måte om de hadde samme type vandring om hendelser i koranen eller fra hendelser i hinduismen osv..?

Jeg er ekstremt imot at barnehager skal lære små barn at den ene eller andre religionen er rett, men å lære at NOEN tror sånn og sånn, men for andre er det eventyr, det er greit.
Hvis de klarer å gjennomføre det opplegget så alle barna forstår at det ikke er virkelighet, men fortellinger som det finnes noen som tror på, så er det flott. Og da er det selvsagt viktig at de gjør det med mange forskjellige religioners historier, og ikke bare én.

Jeg mener at om man er en god lærer, så klarer ikke barna en underviser å gjette hvilken religion man tilhører.

Spesielt om man er religionslærer.
Det er kanskje mer relevant for lærere litt høyere opp i skolen da.

Jo, altså... jeg reagerer på noen ting...

Nå vet jeg ikke hvordan det skal formidles nøyaktig, men på meg virker det som at barna skal fortelles at "dette er ikke sant, men de kristne tror på at det skjedde". Her (også med andre religioner) må man trå forsiktig. Få frem at ikke alle tror på det samme, og at ikke alle tror at det har skjedd... noen tror på det ene, noen tror på det andre... men ikke gi barna en "sannhet" om at det de skal få høre er et eventyr..

At barna skal leke Jesu oppstandelse? Nei, det synes jeg ikke noe om egentlig... Det blir liksom litt respektløst, på en måte. Kan ikke forklare hvorfor jeg føler det, men slik er det nå en gang..

Ellers synes jeg idéen er god.. det viktigste er jo å forklare, forklare, forklare... HVORFOR viftet de med palmeblader...? Hvorfor ditt, hvorfor datt..

Min sønn går i en menighetsbarnehage som altså har en utvidet kristen formålsparagraf.

For meg hadde det følgelig ikke vært problematisk, personlig, med et slikt opplegg, men for en barnehage som er nøytral, krever det veeeeeeeldig bevisst holdning på hvordan dette presenteres, så jeg er småskeptisk der. Ikke at det hadde gjort meg noe, men på generelt grunnlag. (I vår barnehehage går de nok mye lenger, og har bl.a samling med kateketen fra kirka som et prøveprosjekt i høst, men de er som sagt en menighetsbarnehage, dit søker man ikke sitt barn om man har store problemer med slikt)

Syns alt untatt at barna skal SPILLE historien høres greit ut.
For da tar man det hakket lengre enn å fortelle.. det er mer på grensen til forkynning i mine øyne, og det skal man uansett ikke gjøre.
Formidle er bra!

Men ellers høres dagen flott ut.

Jeg synes det hørtes kjempe fint ut![:)]
Men er enig med endringene som er skrevet over i tråden her[;)]
som "dette er ikke sant" - kan ikke si det på den måten!

Jeg synes det er å gå for langt, og ville ikke likt det om mitt barn gikk i en livssynsnøytral barnehage. Hjelper ingenting om de hadde slikt med flere religioner, jeg synes det er alt for mye. Hvorfor skal det være så mye fokus på religion i en nøytral barnehage? Jeg mener at foreldrene kan få stå for det meste av den opplæringen for de minste. Hvorfor ikke fokusere på våren i stedet for påsken f.eks.?

Hadde jeg hatt barna i en menighetsbarnehage eller noe slikt, så ville situasjonen selvfølgelig vært helt annerledes, da hadde det vært selvvalgt. Vi går i en åpen barnehage drevet av kirken, og jeg synes det er fint at gutten min får lære bibelhistorier og kristne sanger der.

digget det med å spise og så fotbad[:D]

nei jeg synes ikke det er for drøyt så lenge de voksne ikke forteller historien som fakta (det med jesu oppstandelse! det andre er jo ganske så dokumentert fakta eller hva?). Og at det er dette de kristne feirer påske. Jeg ville også tatt med den opprinnelige påskefeiringen som jødene hadde (før jesu tid og på jesu tid).

ORIGINAL: Sukkertopp

Jeg synes det er å gå for langt, og ville ikke likt det om mitt barn gikk i en livssynsnøytral barnehage. Hjelper ingenting om de hadde slikt med flere religioner, jeg synes det er alt for mye. Hvorfor skal det være så mye fokus på religion i en nøytral barnehage? Jeg mener at foreldrene kan få stå for det meste av den opplæringen for de minste. Hvorfor ikke fokusere på våren i stedet for påsken f.eks.?

Hadde jeg hatt barna i en menighetsbarnehage eller noe slikt, så ville situasjonen selvfølgelig vært helt annerledes, da hadde det vært selvvalgt. Vi går i en åpen barnehage drevet av kirken, og jeg synes det er fint at gutten min får lære bibelhistorier og kristne sanger der.

Alle barnehager i norge har kristen formålsparagraf - noen har utvidet kristen formålsparagraf. Har aldri hørt om en livssynsnøytral barnehage. I rammeplanen står det at bhg skal markere de høytider til de religionene som er representert i bhg, fordi bhg skal gjenspeile den kulturen barnets hjem kommer fra.

Den nye formålsparagrafen som trådte i kraft januar 2009 sier at barnehager nå ikke bygger på de kristne grunnverdier annet enn om barnehagen har en egen kristen formålsparagraf i vedtektene. Dette betyr at det opplegget du beskriver kan være for mye i forhold til den nye formålsparagrafen for barnehager og skoler.

ja kjære vene det er da virkelig bare flott det!! Selv om vi ikke er kristne. Skal påska feires, er det bare fint at de får vite grunnen også [:D]
Synes barna bare har godt av og få vite litt om kristendommen og andre religioner for den del.

Helt greit. Ikke bare greit heller, men positivt[;)]

Back
Topp