Påleggsløsing hos barn..

Agnete

Forumet er livet
Ja, altså her bruker barna helt vilt mye pålegg. Vi klarer ikke å begrense matbudsjettet vårt pga all pålegg bruken.
Skjønner vi har vært ekstremt greie, men vi kan ikke bruke en boks leverpostei, eller en hel pakke skinke for matpakka på skolen.
Så dere som klarer å begrense matbudsjett hvordan får dere barna til å forstå at det innebærer også ikke "snitter" hver dag på skolen?:p

Ha regel på 1 skive med skinke på ei brødskive for eksempel. Kommer jo seff Ann på om det er stort brød eller ikke, men grei sånn huskeregel. Så får de ha 2 forskjellige typer på 1 skive. Altså majones og fårepølse for eksempel. Og forklare at alt det koster penger å skal ikke sløses. Da blir det mer begrenset utvalg i kjøleskapet til slutt

Har samme regel som Mymlen93. Måtte følge med litt i begynnelsen og gav beskjed hvis det var for mye (tok av pålegg). Vi ukeshandler og de vet godt at hvis vi spiser for mye pålegg i begynnelsen av uka da er det ikke noe igjen til slutten (ikke noe gøy med brød uten pålegg).

Ja, altså her bruker barna helt vilt mye pålegg. Vi klarer ikke å begrense matbudsjettet vårt pga all pålegg bruken.
Skjønner vi har vært ekstremt greie, men vi kan ikke bruke en boks leverpostei, eller en hel pakke skinke for matpakka på skolen.
Så dere som klarer å begrense matbudsjett hvordan får dere barna til å forstå at det innebærer også ikke "snitter" hver dag på skolen?:p
Har ikke problemet hjemme, men i bhg jeg jobber i sier vi enkelt og greit maks 2 pålegg på en skive. Det klarer de fint å følge :)

Det er bare å si at dette skal holde så og så lenge ogås må man vente. Da jeg var 13 år hadde moren min og jeg skikkelig dårlig råd i et par år. Det gikk rundt ig jeg var ikke redd i hverdagen fordi det bare akkurat gikk rundt, men jeg visste igså at vi ikke kunne sløse. Rett før lønning var det som regel ikke så mye i kjøleskapet, husker vi begge sto og lo fordi alt som åpenbarte seg var litt smør og en halv fiskepudding fra first price :hilarious: og da sløser man heller ikke med pålegget. På lønningsdagen gikk vi ofte ut og spiste og kosa oss skikkelig med det, og sånn generelt var det heldigvis ofte litt mer i kjøleskapet enn bare litt fiskepudding på slutten av måneden da.

Det bare rammer så urettferdig da det også går utover de barna som hører og respekterer.
hvis noen av barna ikke overholder påleggs grensen ville jeg ha lagt unna pålegg beregnet til de andre barna sånn at aktuelt barn hadde sin egen påleggskvote. Hvis selv det ikke blir respektert ville jeg innført andre konsekvenser eks mindre skjermtid for det aktuelle barnet. Poenget er at barnet må erfare at det får konsekvenser å bryte regler før det ser noe grunn til å ikke bryte regler.

hvis noen av barna ikke overholder påleggs grensen ville jeg ha lagt unna pålegg beregnet til de andre barna sånn at aktuelt barn hadde sin egen påleggskvote. Hvis selv det ikke blir respektert ville jeg innført andre konsekvenser eks mindre skjermtid for det aktuelle barnet. Poenget er at barnet må erfare at det får konsekvenser å bryte regler før det ser noe grunn til å ikke bryte regler.
Og det vet jeg de lærer av. Men liker godt å gi konsekvenser som samsvarer om du skjønner. Sløser=mindre på deg, men så har det ikke gått her hjemme pga vi er flere. Men egen boks kunne jeg jo sett om jeg fikk til :)

Kjøp en viss mengde pålegg. Når det er tomt så er det tomt. Da får de ikke pålegg før neste ukes handling.

Hva legger du i sløsing da? Hvor mye er det snakk O?
Skrev jo det i hovedinnlegget :) f.eks En pakke grovleverpostei på en matpakke til skolen 3-4 brødskiver. Eller en hel familiepakke med skinke til matpakken, en halv tube skinkeost på 3 skiver.
Ja altså skal vi tillate slikt forbruk er vi gjennom 6 pakker grov leverpostei i uka, 7 pakker med skinke og irundt 4-5 tuber med skineost. Og ja, disse to som sløser mest er helt ville på brødskiver :p
Nugattiboks er vi gjennom lørdag og søndag, satt begrensning på helg. Tenkte det skulle bidra til litt mindre, men nei da tømmer de boksen i løpet av helgen :)

Det bare rammer så urettferdig da det også går utover de barna som hører og respekterer.
Men det er ekstra læring da. Det barnet som forsyner seg mer må også ta inn over seg at noen andre blir påvirket av dens valg.

Det er jo heldig lite mat og næring i skiver. Her bruker vi også masse pålegg og skiver kun for å holde pålegget på plass.

Om man planlegger litt så er det genialt å kjøpe hele steiker, skjære syltynt, ja til og med investere i en pålegg skjærer, og fryse ned i porsjoner.
Tenke alternativt pålegg.

Vi bruker mye fiskekaker, pølse, korv, egg, etc pluss grønnsaker for at man skal bli god og mett.

Skinkestek er ofte sykt billig per kilo men om du kjøper påleggsskinke er den plutselig 3-400 kroner…

Kjøp store kjøttstykker og lage bbq pulled pork/chicken er også super slager her på skiven.

Jeg har to barn, matbudsjett på 8000 i mnd.

Men: vi baker brød selv og sparer sikkert en del på det, og de får ofte varm lunsj med seg, eller grøt. :)

Så kanskje tenke litt nytt rundt matpakken så blir behovet for pålegget som er veldig dyrt mindre? :)
God helg!

Det er jo heldig lite mat og næring i skiver. Her bruker vi også masse pålegg og skiver kun for å holde pålegget på plass.

Om man planlegger litt så er det genialt å kjøpe hele steiker, skjære syltynt, ja til og med investere i en pålegg skjærer, og fryse ned i porsjoner.
Tenke alternativt pålegg.

Vi bruker mye fiskekaker, pølse, korv, egg, etc pluss grønnsaker for at man skal bli god og mett.

Skinkestek er ofte sykt billig per kilo men om du kjøper påleggsskinke er den plutselig 3-400 kroner…

Kjøp store kjøttstykker og lage bbq pulled pork/chicken er også super slager her på skiven.

Jeg har to barn, matbudsjett på 8000 i mnd.

Men: vi baker brød selv og sparer sikkert en del på det, og de får ofte varm lunsj med seg, eller grøt. :)

Så kanskje tenke litt nytt rundt matpakken så blir behovet for pålegget som er veldig dyrt mindre? :)
God helg!
Nei,barna mine kan ikke ha med noe annet enn sånn mat. Da rekker de ikke å spise i det hele tatt, og kommer utsultet hjem, det er mye filmtitting på skolen. Vi har prøvd mye på de 10 årene vi har hatt skolebarn, og har nå gitt opp matpakker som består av mye annet. De har brødskiver med pålegg, de har litt frukt og yoghurt på fredager. Som regel kommer mye hjem igjen på grunn av "liten" tid.
Men brødet vårt er ikke næringsfattig, vi kjøper bra brød med næring eller så baker vi selv. Men jeg har brødelskere, som heller spiser det enn fancy matpakker for tro meg vi har prøvd mye.
De er også veldig tro mot pålegget sitt. De spiser kokt skinke, baconost, gulost, grovleverpostei, servelat. Alt annet rører de ikke, jeg elsker skinkestek så vi gjør som dere der, men det er til oss voksene. Og vi har fryseren full.

Dere klarer å leve på lavt budsjett, men kjøper dere mye billig produkter da, eller vanlige?
Vi har høyt matbudsjett, men vi har mye gutter som spiser enormt. Mener likevel at vi har litt å spare inn på, men jeg er sær i matveien og er lite billigprodukter jeg får til å leve med.
Jeg liker best å handle lett fra ferskvaredisken og vet det koster en del.

Og takk for tips! Du har mange gode, jeg tror at jeg personlig vil bruke det på min niste. For jeg synes brød med pålegg er grusomt kjedelig.
Det har jo også en betydning for budsjettet vårt, vi alle må ha nister til jobb.

Nei,barna mine kan ikke ha med noe annet enn sånn mat. Da rekker de ikke å spise i det hele tatt, og kommer utsultet hjem, det er mye filmtitting på skolen. Vi har prøvd mye på de 10 årene vi har hatt skolebarn, og har nå gitt opp matpakker som består av mye annet. De har brødskiver med pålegg, de har litt frukt og yoghurt på fredager. Som regel kommer mye hjem igjen på grunn av "liten" tid.
Men brødet vårt er ikke næringsfattig, vi kjøper bra brød med næring eller så baker vi selv. Men jeg har brødelskere, som heller spiser det enn fancy matpakker for tro meg vi har prøvd mye.
De er også veldig tro mot pålegget sitt. De spiser kokt skinke, baconost, gulost, grovleverpostei, servelat. Alt annet rører de ikke, jeg elsker skinkestek så vi gjør som dere der, men det er til oss voksene. Og vi har fryseren full.

Dere klarer å leve på lavt budsjett, men kjøper dere mye billig produkter da, eller vanlige?
Vi har høyt matbudsjett, men vi har mye gutter som spiser enormt. Mener likevel at vi har litt å spare inn på, men jeg er sær i matveien og er lite billigprodukter jeg får til å leve med.
Jeg liker best å handle lett fra ferskvaredisken og vet det koster en del.

Og takk for tips! Du har mange gode, jeg tror at jeg personlig vil bruke det på min niste. For jeg synes brød med pålegg er grusomt kjedelig.
Det har jo også en betydning for budsjettet vårt, vi alle må ha nister til jobb.

For en lei situasjon da, at de har så liten tid til å spise! Jeg skjønner jeg er heldig som framdeles bare har barnehagebarn.
Jeg kjøper aldri mat til fullpris. :) Jeg går gjennom alle sånne 40% avslagsdisker på mandager og lørdager, jeg handler direkte fra bonden og jeg tror ærlig at det som er veldig dyrt er det vi ikke kjøper, nettopp slikt som pålegg. Eksempel er jo nettopp en baconost, hva koster ikke de, 24-25 kroner? Og holder til 3-4 skiver? Hva er vel ikke kiloprisen der.
Når det er ost på tilbud kjøper jeg mange, og så har jeg i frysen.
Jeg er rett og slett en mathorder O:) har tre frysere. Så når vi har ekstra dårlig råd kan vi gå 1-2 mnd omtrent uten å kjøpe noe. I januar for eksempel så har jeg kun brukt 300 på mat. Men det er fordi jeg nå bruker 4000 på reko ringen, og da har vi kjøtt for de neste 6 månedene :)
Kjøpe brød er nesten aldri bra, fordi det fylles med så mye elendighet. Dessverre! jeg kjøper også innimellom brød og biter tennene sammen når jeg må betale 30-50 kroner for dritt. Men man er jo travel!Og kan nevne at jeg er enslig mor da, med to små på 2 og 4 så det er ikke sammenignbart med gutter i tenårene som kan spise deg ut av huset :D

Kjøpe brød er nesten aldri bra, fordi det fylles med så mye elendighet. Dessverre! jeg kjøper også innimellom brød og biter tennene sammen når jeg må betale 30-50 kroner for dritt. Men man er jo travel!Og kan nevne at jeg er enslig mor da, med to små på 2 og 4 så det er ikke sammenignbart med gutter i tenårene som kan spise deg ut av huset :D
Vi lager en litt lettvint variant av eltefritt brød her i huset. Vi rører sammen deigen om morgenen, så står det på benken og hever hele dagen. Ca 12 timer etter vi satte deigen så heller vi deigen over i papirkledte brødformer og lar det heve to timer til ca. Så steiker vi det først litt på 220 før det steikes ferdig på 200. Lar brødet bare stå under håndkle på benken for å kjøles ned til dagen etter.

Da kutter vi den brettingen som mange bruker når de lager eltefritt, og bruker heller ikke jerngryte med lokk fordi brød i vanlig størrelse er mer praktisk. Og da blir det mindre jobb. Vi dobler oppskriftene vi har funnet og lager to brød om gangen for å fryse det ene. Blir ikke like godt når det har vært frossent da.

Og hvordan går det med i pålegget denne uka? Nå er det vel ny ukeshandel så du får testa det i praksis

Og hvordan går det med i pålegget denne uka? Nå er det vel ny ukeshandel så du får testa det i praksis
Vi jobber med saken, og lagt merke til den ene er verst. Både når det gjelder, pålegg, middag, frukt osv. det er sjeldent tanke på andre eller morgen dagen :p De to dagene nå har det vært litt mindre på nistene. Håper det varer, for ha tenker å ikke gå mer på butikken denne uka :p

Back
Topp