pålegg

ønskebarnet

Glad i forumet
hva spiser dere av pålegg? er så fryktelig matlei når det kommer til brødskive for tiden. Kan jo liksom ikke ordne gourmetmat for hver gang jeg blir sulten :-p så må finne noe som frister! tips og forslag taes imot med stooor takk :-)

Spiser utrolig mye hvitost. Ellers blir det litt syletøy, leverpostei med majones og rødbeter, servelat, salami med majones og agurk...
Er liksom litt matlei jeg også, så blir mye frukt og grønt

Har spist mye Jarlsberg på ristet brødskive med litt smør og bergbys sennep i det siste

Akkurat nå går det i italiensk salat (av alle ting!!!). Eller blåbær syltetøy. Hvis jeg orker lager jeg eggerøre :)
Men hadde du spurt forrige uke gikk det bare i Mills ovnsbakt leverpostei med agurk! Så det veksler litt! Men er ikke mye som er GODT.... Spiser mest fordi jeg blir kvalm hvis jeg ikke gjør det! (dvs enda mer kvalm enn det jeg allerede er :p )

Spiser mest gulost eller sjokoladepålegg...
Trodde salami var fyfy fordi det er spekemat?

Her blir det veldig mye brunost og hvitost, krydderost og litt leverpostei... Er rimelig lei av pålegg om dagen ja! Har så utrolig lyst på alt jeg ikke kan spise - salami og røykalaks blant anna, sukk

Bah! Jeg er også fryktelig lei, ihvertfall brødmat og pålegg.. Det har vel mest gått i syltetøy og ost, men de dag hadde jeg faktisk plutselig lyst på kaviar og kokt egg! Måtte forte meg å lage det før lysta forsvant igjen :P

Spiser mest gulost eller sjokoladepålegg...
Trodde salami var fyfy fordi det er spekemat?

Det er en omstridt diskusjon! Men egentlig er det fy fy ja!
Saken er at noen jordmødre mener at matsikkerheten her i Norge er såpass stor at det trygt å spise bare man har fryst det først! Ergo stoler folk på jordmora si og spiser!
Men hadde man tatt en kjapp undersøkelse finner man ut (uten å ha doktorgrad i noe som helst) at listeria IKKE DØR ved frysing! Kun toxoplasmose dør ved frysing! Så hvis salamien inneholder listeria, hjelper det ingenting å ha fryst!
Så konklusjonen blir at folk må velge selv; enten stole på matsikkerheten- eller ikke ta sjangsen!
Selv stoler jeg ikke på det å tenker som så: Det er kun en kort periode av livet! Er ikke verdt å risikere babyens liv for ei skive salami:)
Men klart at jeg har opplevd at matsikkerheten har sviktet! Min sønn fikk blødende ecoli i 2009! Veldig lite hyggelig!

Det er en omstridt diskusjon! Men egentlig er det fy fy ja!
Saken er at noen jordmødre mener at matsikkerheten her i Norge er såpass stor at det trygt å spise bare man har fryst det først! Ergo stoler folk på jordmora si og spiser!
Men hadde man tatt en kjapp undersøkelse finner man ut (uten å ha doktorgrad i noe som helst) at listeria IKKE DØR ved frysing! Kun toxoplasmose dør ved frysing! Så hvis salamien inneholder listeria, hjelper det ingenting å ha fryst!
Så konklusjonen blir at folk må velge selv; enten stole på matsikkerheten- eller ikke ta sjangsen!
Selv stoler jeg ikke på det å tenker som så: Det er kun en kort periode av livet! Er ikke verdt å risikere babyens liv for ei skive salami:)
Men klart at jeg har opplevd at matsikkerheten har sviktet! Min sønn fikk blødende ecoli i 2009! Veldig lite hyggelig!
Bra forklaring, er ikke alle sm vet at listeria ikke dør ved frysing. Om jm hadde sagt til meg at det var greit å spise om jeg fryser den først hadde jeg bedt ho ta seg en bolle. For min del er det ikke verdt det, det er bare snakk om 9 mnd av livet ditt, jeg klarer meg helt fint uten ;) men alle må selvfølgelig se det an selv..

Josefinebrød med leverpostei og majones, eller havreknellebrød med kaviar og ost :-) Nam nam!

Er ikke ofte jeg spiser salami heller, kun når jeg virkelig har lyst på det og absolutt ikke lyst på noe annet :p

Har det akkurat likt! Ingenting av det jeg har spist før frister noe særlig, har gått i jordbærsyltetøy under brunost de siste dagene, NAM :D og kokt egg, men ellers er det lite som frister for tida... Håper vi får igjen matlysten snart ;)

plagsomt å være så matlei! Er fra før ganske kresen til hva jeg har på brødskiva. Fra før har jeg som regel bare spist hvitost med majones og agurk, og bringebær med smør under. En og annen sjelden gang har jeg kunnet spist eggerøre. og nå har jeg minimalt med lyst på noen av delene :-p så jeg sliter :-p

Prim har også blitt en storfavoritt her. En ting jeg egentlig ikke er noe fan av.

Back
Topp