Pålegg til baby?

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Hva bruker dere som pålegg til baby, ikke melkebasert?
 
Leverpostei, makrell i tomat (den på tube er enkel å smøre ut), kaviar.
 
Kva med moste frukter eller bær, egg, melkefri smøreost eller skinke? :)
 
Leverpostei, makrell i tomat (den på tube er enkel å smøre ut), kaviar.
Tenkte ikke på at de kom i tube og. Makrell er på handlelista [emoji106] Leverpostei er en slager, men trenger litt variasjon :)
 
Vi moser banan, og lagd eplemos som vi tar opp fra frysen. Ellers leverpostei, makrell i tomat og det hender at de får ei skive med syltetøy en gang i blant, bare for variasjon :plitt enklere og mer alternativer etter han ble 10mnd, og når han blir et år :)
 
Tenkte ikke på at de kom i tube og. Makrell er på handlelista [emoji106] Leverpostei er en slager, men trenger litt variasjon :)

Den er enklest på tube til de små syns jeg. Også her er det ovnsbakt leverpostei, ikke den på metallboks som mange gir til barn. Ovnsbakt smaker best. Vi gir den fra Folkets, finnes på Kiwi. Den er en av de bedre i forhold til jerninnhold og saltinnhold, og mye bedre enn den på den gule metallboksen.
Ellers kan jeg tipse om peanøttsmør, Mills sin har faktisk ikke så mye salt, og vi har gitt det fra 6 mnd ca.
Vår er over året nå, og elsker også snøfrisk naturell (noe å tenke på til senere). Vi gir kun smørbart pålegg, alt annet blir plukka av skiva og spist først.
 
Den er enklest på tube til de små syns jeg. Også her er det ovnsbakt leverpostei, ikke den på metallboks som mange gir til barn. Ovnsbakt smaker best. Vi gir den fra Folkets, finnes på Kiwi. Den er en av de bedre i forhold til jerninnhold og saltinnhold, og mye bedre enn den på den gule metallboksen.
Ellers kan jeg tipse om peanøttsmør, Mills sin har faktisk ikke så mye salt, og vi har gitt det fra 6 mnd ca.
Vår er over året nå, og elsker også snøfrisk naturell (noe å tenke på til senere). Vi gir kun smørbart pålegg, alt annet blir plukka av skiva og spist først.

Bruker ovnsbakt her og :) brukte jo tube til eldste litt, bare hadde glemt at den fantes.
Blir nok plukket av her og, men avokado og egg er populært.

Eldste er snart 3,5 år, og det plukkes fortsatt av. Men da får hun beskjed om at hun kan spise skiva uten pålegg.
 
Bruker ovnsbakt her og :) brukte jo tube til eldste litt, bare hadde glemt at den fantes.
Blir nok plukket av her og, men avokado og egg er populært.

Eldste er snart 3,5 år, og det plukkes fortsatt av. Men da får hun beskjed om at hun kan spise skiva uten pålegg.

Ja, det er nok litt enklere å lære en på 3,5 enn en på litt over året å ikke plukke av pålegget. Vi kommer dit, men hun er 1 år og 5 mnd straks. Mye pålegg å velge mellom som er smørbart fortsatt. Egg gir vi i båter, som omelett, speilegg stekt på begge sider, eller eggerøre. Har det som litt plukkemat. Noe annet funker ikke helt enda.
 
Når jeg skulle begynne med brød og pålegg med mine lagde jeg følgende:
- avokado og kokt torsk
- avokado og kokt egg
- stekt kyllingfilet og kokt brokkoli eller gulrot

Moste det med stavmikser og tilsatte litt vann hvis det ble for tørt

Ellers har jeg laget en del ulike vegetar pålegg hvor jeg har kokt kikerter, bønner eller linser og most det med kokte grønnsaker og litt sitronsaft.
Hummus har vært favoritten.
 
Egg, både eggerøre, omelett og kokt, avokado, banan, leverpostei på gul boks er melkefri, kaviar, makrell i tomat, tunfisk, syltetøy ei gang innimellom, kokt skinke, setvelat, salami
 
Leverpostei, kaviar, avokado, banan, aprikosmos,
 
Egg, både eggerøre, omelett og kokt, avokado, banan, leverpostei på gul boks er melkefri, kaviar, makrell i tomat, tunfisk, syltetøy ei gang innimellom, kokt skinke, setvelat, salami
Den grove er ikke melkefri ihvertfall, er skummet melk. Er ikke melk i den ovnsbakte til gilde da, som er den vi stort sett har :)

Men det aller viktigste er at det ikke er melk som hovedingrediens, som for eksempel ost. Salami skal de vel helst ikke ha pga saltet
 
Last edited:
Den grove er ikke melkefri ihvertfall, er skummet melk. Er ikke melk i den ovnsbakte til gilde da, som er den vi stort sett har :)

Men det aller viktigste er at det ikke er melk som hovedingrediens, som for eksempel ost. Salami skal de vel helst ikke ha pga saltet

Den originale er melkefri også finnes det en variant som både er gluten og melkefri (den står i hyllen med allergi mat)
 
Den originale er melkefri også finnes det en variant som både er gluten og melkefri (den står i hyllen med allergi mat)
Aha. Kjøper den aldri, men det er mest fordi keg syns den ikke smaker noe særlig. Ovnsbakt er mye bedre, og det syns 3-åringen og :)
 
Den grove er ikke melkefri ihvertfall, er skummet melk. Er ikke melk i den ovnsbakte til gilde da, som er den vi stort sett har :)

Men det aller viktigste er at det ikke er melk som hovedingrediens, som for eksempel ost. Salami skal de vel helst ikke ha pga saltet
Ja det finnes vel grov leverpostei på gul boks også nå, det tenkte jeg ikke på, mente den vanlige typen. Salami gikk helt fint som pålegg sa hs til oss, men mini trengte ikke få det på alle brødmåltid, hver dag
 
Back
Topp