Pålegg på brødskiva for tiden?

minoja

Elsker forumet
Jeg er så matlei for tida, så lurer på hva som er ditt favorittpålegg nå? (så kanskje jeg får noen forslag som virker fristende :p)
Jeg elsker jo birkebeinerskinke og morrpølse og slikt så har allerede abstinenser. Skikkelig kjipt å ha det lageret liggende med mat i kjøleskapet den dagen testen var positiv - men skal nok klare å holde meg til november ;) Og få sambo til å kjøpe med det når han kommer på besøk på sykehuset etter fødselen(slik som han gjorde sist) ;)

Har ikke matlyst, men bruker fortiden leverpostei med agurk med et glass appelsinjuice til for jernlageret sin skyld. Synes også det er god med kokt skinke og agurk :) Så agurk fortiden en hit hos meg :)

Hvorfor fryser du det ikke og tar det opp igjen? Då kan du jo spise det. Fikk jeg beskjed om av legen ihvertfall. Då¨dreper du de farlige bakteriene som kanskje er der. 

Genial tråd! Er også forferdelig matlei og skriiker etter gullsalami, birkebeinerskinke og morr. Kjøper inn pålegg for variasjonens del når jeg er i butikken, men etter en dag frister det ikke lenger.. Bytter mellom hvitost, leverpostei, brunost, gomme og egg:/

Agurk er nr 1!! 

Spiser mye servelat, majones og agurk, syltetøy, egg og noen ganger isbergsalat og laks! 

minoja skrev:

lykkeligsmurf skrev:
Hvorfor fryser du det ikke og tar det opp igjen? Då kan du jo spise det. Fikk jeg beskjed om av legen ihvertfall. Då¨dreper du de farlige bakteriene som kanskje er der. 

Det er kun trygt å spise om det kokes eller stekes!! Helt feil at det kan fryses.
Det står under informasjonen fra offentlige myndigheter på matportalen.no:
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

fryser du spekematen vil du drepe Toxoplasmose bakterien. men det kan hende kjøttet inneholder listeria bakterien, og den drepes ikke. nå er det ikke påvist listeria bakterie i norsk spekemat, tror jeg, vi er jo veldig nøye med pakking o.l.

men de fleste anbefaller jo å la være, pga at det kan inneholde listeria.. men ja tenker viss legene sier at det går fint-- (nå skal jeg høre med de på sykehuset på tirsdag.. for elsker spekemat selv!!!)

og det er veldig mye hysteri med maten syns jeg! min mamma åt at jeg tydligvis ikke kan ete, og det er flere her inne som har ete spekemat i tidligere svangerskap.. så tror ikke vi bør bli helt hysteriske :P vi har jo overlevd til nå :) så tenker det er opp til hver enkelt hvor mye de vil følge råd o.l.

selv eter jeg mye leverpostei, jordbærsyltetøy, brunost og telepølse! elsker telepølse ( i det siste vist :P ) :)

Grov brødskive med smør, salatblad, kokt skinke og agurk!
Eller: Grov brødskive med salatblad, egg, litt salt og tomat! 
Og sist men ikke minst: Ett glass iskald melk. DA koser jeg meg.
Må ellers ha cherrytomater... bare må ha det

NinaBeate skrev:

minoja skrev:

lykkeligsmurf skrev:

Det er kun trygt å spise om det kokes eller stekes!! Helt feil at det kan fryses.
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

fryser du spekematen vil du drepe Toxoplasmose bakterien. men det kan hende kjøttet inneholder listeria bakterien, og den drepes ikke. nå er det ikke påvist listeria bakterie i norsk spekemat, tror jeg, vi er jo veldig nøye med pakking o.l.

men de fleste anbefaller jo å la være, pga at det kan inneholde listeria.. men ja tenker viss legene sier at det går fint-- (nå skal jeg høre med de på sykehuset på tirsdag.. for elsker spekemat selv!!!)

og det er veldig mye hysteri med maten syns jeg! min mamma åt at jeg tydligvis ikke kan ete, og det er flere her inne som har ete spekemat i tidligere svangerskap.. så tror ikke vi bør bli helt hysteriske :P vi har jo overlevd til nå :) så tenker det er opp til hver enkelt hvor mye de vil følge råd o.l.

selv eter jeg mye leverpostei, jordbærsyltetøy, brunost og telepølse! elsker telepølse ( i det siste vist :P ) :)

Hehe...joda, ventet meg vel at noen inne her også ville komme med slike argumenter....men jeg forholder meg til det myndigheter anbefaler her, altså steke/koke eller la vær å spise for 9 mnd. Såpass klarer jeg å "ofre" for min unge....og spiller da ingen trille hva mamma gjorde eller ikke da vi var små. Vi burde da vite bedre i dag og følge råd fra myndigheter og ikke synsinger til uoppdaterte leger og familiemedlemmer.
Før i tiden røyka flere under svangerskap, drakk, sikra ikke unger i bilen osv osv jada, de har overlevd - men man kalles ikke hysterisk i dag når man slutter å røyke, drikke, sikrer unger i bilstoler osv?!? Men å unngå mat som kan forårsake skader på foster eller abort da kalles man hysterisk?!?
Gir ingen mening i mine ører, men så klart bestemmer verken jeg eller andre over hva du eller andre velger å gjøre. Jeg ville bare si at det er feil og tro at slike bakterier/parasitter ikke kan være i norsk kjøttmat, selv om den stort sett er ren....men å ville ta sjanser?!

Her går det endel i bringebærsyltetøy.. Frisk og godt. Egentlig ikke noe glad i bringebærsyltetøy, men det virker ihvertfall ikke kvalmende.

Ellers har jeg spist litt toast, føles mye bedre når brødet er varmt faktisk :)

Toast er godt

Jeg for min del har dilla på smoothie...! Kjøper frossen skogsbærblanding og har i eksra med bringebær og blåbær (frossent det og) - kjører i blender sammen med rapsolje og rismelk (den med tilsatt kalsium). Har også nedi en god spiseskje med vaniljeshake pulver fra Herballife. Da er jeg sikker på at jeg får i meg masse sunt og bra for både babyen og meg. Og det smaker nydelig

Jeg må ha en sånn hver frokost - har helt dilla. Koser meg også med en på kvelden - friskt og godt når jeg er kvalm. Som jeg er stort sett 24/7..... ;)

ååh, smoothie hørtes digg ut! Kanskje jeg må ordne meg en :D

minoja skrev:

NinaBeate skrev:

minoja skrev:

lykkeligsmurf skrev:

Hehe...joda, ventet meg vel at noen inne her også ville komme med slike argumenter....men jeg forholder meg til det myndigheter anbefaler her, altså steke/koke eller la vær å spise for 9 mnd. Såpass klarer jeg å "ofre" for min unge....og spiller da ingen trille hva mamma gjorde eller ikke da vi var små. Vi burde da vite bedre i dag og følge råd fra myndigheter og ikke synsinger til uoppdaterte leger og familiemedlemmer.
Før i tiden røyka flere under svangerskap, drakk, sikra ikke unger i bilen osv osv jada, de har overlevd - men man kalles ikke hysterisk i dag når man slutter å røyke, drikke, sikrer unger i bilstoler osv?!? Men å unngå mat som kan forårsake skader på foster eller abort da kalles man hysterisk?!?
Gir ingen mening i mine ører, men så klart bestemmer verken jeg eller andre over hva du eller andre velger å gjøre. Jeg ville bare si at det er feil og tro at slike bakterier/parasitter ikke kan være i norsk kjøttmat, selv om den stort sett er ren....men å ville ta sjanser?!

røyking og drikkinger påvist at det ikke er bra... og det kan ikke sammenlignes med spekemat syns jeg.. røyker og drikker du, er du dum. det er påvist skader på de barna som blir utsatt for dette..
så klart har de kommet lengre i forskningen.. men viss du leser de anbefalninger som er for gravide, er det veldig mye en ikke kan ete! ditt og datt er ikke bra.. og jeg mener det er hysteri...det blir rett og slett for mye greier.. anbefalinger betyr ikke at en ikke kan ete de ulike matvarene.. alt er jo farlig å ete viss en eter det i store mengder. trenger ikke proppe i seg spekemat hver dag. men en- to ganger kan da ikke skade. klarer meg fint uten i 9mnd jeg og, har ikke noe med det å gjøre, men jeg mener at når leger sier at en kan ete, så ser jeg ikke på det som noe problem egentlig. da er det opp til hver enklet hva de ønsker å gjøre.

men gidder ikke diskutere dette.. vi har alle våre egne meninger, og jeg kommenterete ditt innlegg som du kommenterte på lykkeligsmurf's innlegg :)

Smooth i vei ! ;)

Kan jo lage med annet også...jordbær..banan...vaniljeyoghurt...eplejuice..tropisk frukt..
bare husk isbiter i når du skal bruke blenderen - hvis du ikke bruker frosse frukt! Smoothie skal være kaaaaldt! iallefall er det best mot kvalmen, synes jeg :)

NinaBeate skrev:

minoja skrev:

NinaBeate skrev:

minoja skrev:

lykkeligsmurf skrev:

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+(PDF)

røyking og drikkinger påvist at det ikke er bra... og det kan ikke sammenlignes med spekemat syns jeg.. røyker og drikker du, er du dum. det er påvist skader på de barna som blir utsatt for dette..
så klart har de kommet lengre i forskningen.. men viss du leser de anbefalninger som er for gravide, er det veldig mye en ikke kan ete! ditt og datt er ikke bra.. og jeg mener det er hysteri...det blir rett og slett for mye greier.. anbefalinger betyr ikke at en ikke kan ete de ulike matvarene.. alt er jo farlig å ete viss en eter det i store mengder. trenger ikke proppe i seg spekemat hver dag. men en- to ganger kan da ikke skade. klarer meg fint uten i 9mnd jeg og, har ikke noe med det å gjøre, men jeg mener at når leger sier at en kan ete, så ser jeg ikke på det som noe problem egentlig. da er det opp til hver enklet hva de ønsker å gjøre.

men gidder ikke diskutere dette.. vi har alle våre egne meninger, og jeg kommenterete ditt innlegg som du kommenterte på lykkeligsmurf's innlegg :)

Hahaha.....det er nok med en liten bit spekemat om den inneholder smitte ;) og jeg synes en er like dum om man tar risken ved spekemat som med røyk og alkohol....man vet godt om skader smitten fører med seg og konsekvenser. Men vil man ikke sette seg inn i ting så vil man ikke det, da er det jo lettere å kalle folk hysteriske ;)

da sier vi det sånn :)

håper iallefall du har fått noen nye tips til hva du kan ha på brødskiva di :D

akkurat idag så har jeg og dattern funnet frem nugatti mmmmmmmmmmmmmm smakte veldig godt

Har et stort problem med mat akkurat nå. Spyr opp alt jeg spiser, og brødskive er det værste jeg kan spise, for det gjør så sinnsykt vondt å få det opp.

Elsker knekkebrød med leverpostei, majo og agurk! nam
Cherrytomat, kalkunskinke, hvitost og kaviar er også favoritter.

Her går det fryktelig mye i vanlig ost for tiden. Helst på knekkebrød. Annen brødmat frister ikke så veldig, bortsett fra når det er varmt. Så da blir det litt ostesmørbrød eller skeier ut med landgang med ost og skinke.
Forrige svangerskap hadde jeg sylteagurk på nesten alt, det har jeg så langt ikke hatt behov for denne gangen. :-)

Back
Topp