Pålegg og frukt

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Hva bruker dere som pålegg på skiva nå?
Og så lurer jeg litt på om dere gir frukt/grønnsaker med skall på. Agurk, paprika, druer etc, ikke epler eller appelsin. Og hva med blåbær?
 
Ingen tips dessverre, men ønsker tips selv [emoji4]
Edit: Har nemlig ikke begynt med brødskive ennå [emoji85]
 
Last edited:
Skinke ost eller leverpostei. Smeller skiva sammen så det ikke blir så mye gris. Eller går det i appelsiner og banan mest av frukt[emoji6]
 
Skinke ost eller leverpostei. Smeller skiva sammen så det ikke blir så mye gris. Eller går det i appelsiner og banan mest av frukt[emoji6]

Er det ok å gi skinkeost altså? Jeg har glemt absolutt alt fra forrige gang, men jeg husker jo at de ikke skal ha melk. Kan jeg gi smøreoster så blir det jo mer variasjon.
 
Er det ok å gi skinkeost altså? Jeg har glemt absolutt alt fra forrige gang, men jeg husker jo at de ikke skal ha melk. Kan jeg gi smøreoster så blir det jo mer variasjon.

Jeg gjør iallefall det. Å han får smake på pappaens melkeglass innimellom også. Ost får han også på brødskiven[emoji4] Jeg respekterer å hører på de retningslinjene di har idag, men syns at det fort kan bli ett hysteri av alt sammen. Alt er liksom farligt.

Som min mor sa, at når vi var små, så sluttet di fleste å amme når vi var 6 mnd også fikk babyene melk i kopp. Ikke mme, men kumelk.

Har nå blitt folk av oss også.

Er 2 år siden sist jeg hadde en liten en, å har helt glemt det selv[emoji12] Mer avslappet denne gangen.[emoji4][emoji106]
 
Jeg gjør iallefall det. Å han får smake på pappaens melkeglass innimellom også. Ost får han også på brødskiven[emoji4] Jeg respekterer å hører på de retningslinjene di har idag, men syns at det fort kan bli ett hysteri av alt sammen. Alt er liksom farligt.

Som min mor sa, at når vi var små, så sluttet di fleste å amme når vi var 6 mnd også fikk babyene melk i kopp. Ikke mme, men kumelk.

Har nå blitt folk av oss også.

Er 2 år siden sist jeg hadde en liten en, å har helt glemt det selv[emoji12] Mer avslappet denne gangen.[emoji4][emoji106]
Så enig med deg!
 
Så enig med deg!

For all del - alle må gjøre det på sin måte. Man må også følge barnet i matveien uansett alder. Ser noen ammer/gir morsmelk mye enda, å bare gir litt mat/smaksprøver til babyen. Mens hos oss har han spist fulle måltider siden han var 6 mnd. Da syns jeg at vi godt kan "skeie" litt ut[emoji6]
 
For all del - alle må gjøre det på sin måte. Man må også følge barnet i matveien uansett alder. Ser noen ammer/gir morsmelk mye enda, å bare gir litt mat/smaksprøver til babyen. Mens hos oss har han spist fulle måltider siden han var 6 mnd. Da syns jeg at vi godt kan "skeie" litt ut[emoji6]
Ja, altså, alt til sin tid. Frøkna her spiser ingen fulle måltider enda og er veldig glad i pupp. Men jeg blir ikke hysterisk av å gi smaksprøve på 10mnd mat to uker før hun faktisk er ti mnd f.eks. :)
 
Ja, altså, alt til sin tid. Frøkna her spiser ingen fulle måltider enda og er veldig glad i pupp. Men jeg blir ikke hysterisk av å gi smaksprøve på 10mnd mat to uker før hun faktisk er ti mnd f.eks. :)

Måtte slutte med amminga, da han begynte å bite. Altså type blod i bh'n [emoji33][emoji85]

Tenkte at jeg hadde ikke nok til han lenger, han er aktiv å sterk so han spiser mye.[emoji28]

Var litt vemodigt de første dagene, men nå syns jeg det er luksus å slippe [emoji16]

Med første mann ammet jeg til han var 13 mnd. Det er forskjell på barna også, hva de vil-tåler og deres behov[emoji4]
 
Jeg gjør iallefall det. Å han får smake på pappaens melkeglass innimellom også. Ost får han også på brødskiven[emoji4] Jeg respekterer å hører på de retningslinjene di har idag, men syns at det fort kan bli ett hysteri av alt sammen. Alt er liksom farligt.

Som min mor sa, at når vi var små, så sluttet di fleste å amme når vi var 6 mnd også fikk babyene melk i kopp. Ikke mme, men kumelk.

Har nå blitt folk av oss også.

Er 2 år siden sist jeg hadde en liten en, å har helt glemt det selv[emoji12] Mer avslappet denne gangen.[emoji4][emoji106]
Opplever det likt som deg. Jeg er mer avslappet på sånt denne gangen :) Hun får smake absolutt alt utenom honning som faktisk kan være farlig. Vi er fortsatt på smaksprøvestadiet, så om jeg gir ungen min prim på skiven er det ikke fordi jeg vil gi henne sukker, men få i henne noe som helst :p

Men bare så det er sagt, store mengder melk kan hemme opptak av jern. Så hvis man er usikker på om barnet får i seg nok jern bør man ikke gi mye melk (dette gjelder forøvrig når de blir eldre også).
 
Hva bruker dere som pålegg på skiva nå?
Og så lurer jeg litt på om dere gir frukt/grønnsaker med skall på. Agurk, paprika, druer etc, ikke epler eller appelsin. Og hva med blåbær?

I helgen har vi smakt bløtkokt eggeplomme. Ellers leverpostei og makrell i tomat, er ikke så stor på skiver enda.

Det meste av frukt og grønt går ned her, skreller nesten ingenting. Tomater er favoritten. Deler en stor tomat i fire båter, lille gnager i seg innmaten og skallet blir igjen. Samme med nektariner og plommer. Prøvde paprika en dag, det var ikke like enkelt. Litt hardt uten tenner.
 
Grunnen til at de ikke skal ha melk er at det svekker jernopptaket og det er viktig for så små barn. MEN det betyr ikke at melk er farlig eller at det er noe kritisk om de får det i seg. helsesøstera mi sa at ost etc er helt ok fra 8 mnd og youghurt og syrna melkeprodukt er ok fra 10 mnd, men ren melk bør man vente med (ikke noe stress med en slurke eller to da) til de er 1 år.

Pålegg bruker vi makrell, leverpostei, smøreost for det meste.
Gir ofte en bit paprika, agurk etc å gnage på:)
 
Lillejenta har fått øynene opp for paprika, mais og jordbær nå :D
Det går framover :)
 
Lillejenta har fått øynene opp for paprika, mais og jordbær nå :D
Det går framover :)
Så bra! Her får jeg i henne smoothies, fruktpure og bittelitt grøt. Puppen et fprtsatt aller best da :p Men jeg syns hun sover litt bedre om natta nå
 
Back
Topp