Pålegg jul

En_gang_kanskje

Gift med forumet
Assistert-jentene
Vi som prøver :)
Himmelbarn
Heia dere! :happy: Jeg har spist hvitost og kokt skinke en god stund nå men nå har jeg lyst i julen til å spise litt mer spennende pålegg :smiley-ashamed004 Har dere noen tips eller hva liker dere å spise som kjøttpålegg i julen som gravid? Jeg skal iallefall kjøpe inn greddost men det er jo ikke kjøttpålegg :joyful: Hørt at skinkestek er ok, litt usikker på lammerull fra kjøttdisken? Kanskje best å kjøpe vakuumpakket? :dontknow

Hva slags pålegg skal du spise i julen? :love017

Røykelaks er alltid et must! Ellers er ribberull godt. Er ikke typen som spiser så sykt mye forskjellig, holder meg gjerne til det samme :hilarious:

Røykelaks er alltid et must! Ellers er ribberull godt. Er ikke typen som spiser så sykt mye forskjellig, holder meg gjerne til det samme :hilarious:
Liker ikke røykelaks men ribberull er godt! Er begge deler trygt for gravide? Har hørt gravide skal være forsiktig med røykelaks men usikker på ribberull :dontknow

Liker ikke røykelaks men ribberull er godt! Er begge deler trygt for gravide? Har hørt gravide skal være forsiktig med røykelaks men usikker på ribberull :dontknow
Ribberullen er trygg (den vakumpakka påleggsvarianten) fra butikken. Men som alt annet kjøttpålegg bør man spise ferskes mulig. Røykelaks har jeg selv spist litt av, selv om det er mulig det står på nei-lista hvis man er streng :hilarious: Viktigst at det spises ferskt og man ikke lar noe stå lenge ute av kjøleskap eller i kjøleskapet over flere dager pga fare for bakterievekst

Ribberullen er trygg (den vakumpakka påleggsvarianten) fra butikken. Men som alt annet kjøttpålegg bør man spise ferskes mulig. Røykelaks har jeg selv spist litt av, selv om det er mulig det står på nei-lista hvis man er streng :hilarious: Viktigst at det spises ferskt og man ikke lar noe stå lenge ute av kjøleskap eller i kjøleskapet over flere dager pga fare for bakterievekst
Da blir det ribberull på meg :love017

Tips: legg litt chevre eller brie på en brødskive med litt spekeskinke og stek den i stekovnen med honning og gjerne litt valnøtter :)
Jeg hopper også over røykelaks siden jeg føler det har vært så mange tilbakekallinger på det siste årene :/ ellers så spiser jeg ost med eggerøre :) men jeg er veldig kjedelig i påleggsveien sånn generelt

Chatgpt sier jeg må være forsiktig med sylte som gravid men jeg blir ikke helt klok altså :schocked028
Sylte er trygt siden den er kokt :) Står litt om pålegg her feks:

Vet ikke om chat gpt er det jeg ville stolt mest på, den kan jo koke noe sammen fra forskjellige kilder som i sum blir feil :Heartred

Sylte er trygt siden den er kokt :) Står litt om pålegg her feks:

Vet ikke om chat gpt er det jeg ville stolt mest på, den kan jo koke noe sammen fra forskjellige kilder som i sum blir feil :Heartred
Ja det har du rett i, takk for link :love017

Varmebehandlet pålegg kan spises, bare unngå spekemat! :)

Og ja, røykelaks er greit.
Men skal være ferskest mulig (dvs, ikke med kort holdbarhet) og spises fort etter åpning.
Gjelder forsåvidt alt kjøttpålegg. Velg med god dato og spis fort ! :)

Man trenger vel stort sett bare å holde seg unna roastbeef og spekemat og alle de gode ostene haha. Neida, men alt sånt som lammerull, ribberull, sylte og skinkesteik er kokt eller tilstrekkelig varmebehandlet til at det er trygt å spise. Husk at de rådene allerede er veldig føre var, det vil nok i 99% av tilfellene være helt trygt å spise salami eller spekeskinke fra en stor, proff, norsk produsent som Gilde eller Nordfjord, for de følger så strenge krav til hygiene osv. Samme med brie fra Tine. Men for å være heeeelt trygg så rådes man til å holde seg unna. Det betyr at det som ikke står på lista trenger man ikke å lure på om er greit. Røkelaks synes jeg personlig blir ganske fort heslig etter åpning uansett, så den blir spist fort! I jula gleder jeg meg mest til å spise eggesalat ❤️ Og så har jeg kjøpt inn en kremost med pepper fra Castello som jeg håper er god :)

Back
Topp