Påkledning

Idaamor

Blir kjent med forumet
Lurer litt på hva som er normalt å ha på av klær på bebisen når man skal ut på trilletur? Og da tenker jeg i vintermånedene hvor det gjerne er litt kaldt (har en god og varm dunpose).
Og på natta? Holder det med pysj og dyne? Litt greit å vite i forhold til hva man skal kjøpe inn :)

En god dress, dyne/pose og deilig lue er godt nok i vogn. De ligger varmt og trygt nedi der. Om natten bruker vi bare vanlig pysj og dyne. Heller regulere tempen på rommet som skal ligge på ca 18 gr mener jeg..

Vi bruker ull, ull og atter ull. Jeg synes det er lettere å regulere påkledningen da, og de holder seg varm på hele kroppen.
Ser for meg ullbody og strømpis, og en strikka dress når vi skal på trilletur. Og selvsagt lester, votter og lue i ull. På natta bruker vi ullpysj og dyne, pluss tidvis et strikka ullteppe. Vi har det kaldt på soverommet...

for det er så utrolig mange unger som faktisk reagerer på ull. Og er ikke lett å finne det ut på nyfødte med røv og andre hudgreier. Vet så veldig godt hvordan det er å ha kløe og sånt uten å bli trodd, da jeg har levd med allergi siden jeg var liten, og fikk svar først når jeg var 21. Ungene mine bruker ull når de er større altså, bare ikke helt i starten. dessuten ligger de godt under tepper, dyner og poser den første tiden, så er ikke redd for at de skal fryse.

jeg brukte heller ikke ull på storebror når han var baby, var først når han starta i barnehagen det ble brukt mye. Var ikke så mye ute når han var baby(født i okt) mens nå har jeg kjøpt inn litt ull fordi vi kommer til å være mye ute alle sammen. Jeg har kjøpt inn dunvogn pose, god vinterdress, reima lue og votter + en ulldress til å ha på i vognen.

2 lag ull, lue, votter og sokker ( også i ull) nedi en god vinterpose. Mine har ikke reagert på ull iallefall.

Her er vi forsiktige med ull den første tiden,siden jeg selv har hatt ullallergi siden jeg var lita og alle tre tanteungene mine på broren min sin side reagerte på ull rett på kroppen. Så vi kommer til å prøve oss fram litt,se hva som er best for hun lille. Blir vel uansett varmt nok for henne regner jeg med.

Jeg har kjøpt inn litt ull, men har også tenkt at det kanskje ikke er behov for veldig mye i starten. Man skal jo ikke ut hvis det er for kaldt uansett. Ull er jo uansett greitt å ha på, men det kan jo et prisspørsmål også. Og i det perspektivende det kanskje ikke så stort behov i starten. Hadde sommerunge sist, så jeg er også litt usikker på påkledningen. Men håper at som forrige gang, så er det lettere når ungen har kommet og at man fort lærer hva som funker og ikke.

Så er jo ungene forskjellig også. Noen varmere enn andre. Så kommer det jo an på om man skal samsove eller ikke

det blir nok bomull under ullen, siden både jeg og min bror reagerte på ull når vi var små.

Et lite tips til dere som er redd for at barna skal reagere på ulla, bruk ubehandla ull. Trenger ikke så mange plagg, 2-3 bodyer og et par longser er ofte nok i starten. Det er fort gjort å skylle opp de små klærne etterhvert som de blir skitne.
Vi skal og må ut i alle slags temperaturer for å hente og levere storebror i barnehagen. Og her som vi bor snødde det i juni i år, så jeg har ingen tro på at behovet for ull reduseres noe før den tid. =)

Her er vi ikke plaget med allergier, så det blir nok ull/silke innerst, så et lag med ull eller fleece og så dunpose + ullsokker, votter og lue.. Bare passe på å kjenne ofte i nakken om de er for varme/kalde.. Hadde aldri problem med at storesøster ble kald, hun er som mammaen og fryser aldri, så hun hadde gjerne litt mindre klær enn andre barn, noe hun fortsatt har.. Hvis ikke ville hun blitt våt av svette, og det er jo ikke bra!

Back
Topp