Påkledning i vogn

Ballerinapåperina

Flørter med forumet
Aprilspirene 2024❤️
Jeg føler ikke at jeg blir klok på det med påkledning, ser så mye forskjellig hos de forskjellige.
På natta sover hun best om hun har på seg bomullspysj+sovepose tog2.5+tynn hennes eller min dyne opp på beina. Så ganske god og varm blir hun, men ikke sånn glovarm når jeg sjekker nakken.
Når jeg kler henne til utendørs tar jeg på ull undertøy + strikket ulldress +vognpose med dun (den kalles helårspose fordi du kan ta inn og ut dundyne og da blir det vår/høst posen). Ikke noe ull i selve posen.
Jeg har tatt henne ut noen ganger i det siste og hun kjentes glovarm ut og er drittsur. Da var det ca -4 grader. Men om jeg kler på henne mindre er jeg veldig redd for at hu fryser. Hun hater å ha hendene inne i posen- vil sitte å leke/fikle med noe. Så i realiteten har hun pose kun opp til bryst/midje.
Mens jeg ser at andre har enda varmere poser (med ull og dun) OG lammeskinn. Så jeg forstår ærlig talt ingenting.
Hva kler dere kidsa i minus grader?

Sniker fra Juli
Dette er noe jeg også lurer på, klarer ikke å bli klok på bekledning i vogn.
I desember har vi jo egentlig hatt det ganske varmt på sørlandet, har vel stort sett vært rundt 8-10 varmegrader.
Da har vi hatt ullbody og strømpebukse også rett i vognpose (edit fleese ikke dun). På kveldene når det har vært kjøligere har vi også hatt en ulldress fra lillelam i tillegg.
Nå som det er blitt litt kaldere så blir det nok lillelam dressen på dagtid og eventuelt en tykkere dress på kvelden, også bytter vi til dunpose som jo er ekstra varm og god, så jeg tenker jo at det kan bli for mye også..
Tar nok heller med et ullpledd som han kan ha oppi posen dersom det virker som at han blir kald.
Vi har jo lammeskinn i bunnen av vogna, men det blir jo utenfor posen, så vet ikke hvor mye effekt han får fra det..
Også er det jo votter og lue i tillegg da.

Last edited:
Dette med bekledning og skiftende temperaturer er så utrolig vanskelig ja :P Hjelpes. Har vært relativt mildt her frem til jul også, så hun har sovet ute. Vært litt stress å vurdere fra dag til dag hva som trengs.. Men nå som det er rundt -10 grader, så har vi trilt henne ute til hun sovner, også satt henne inne i gangen med et åpent vindu etterpå. Da ble det enda mer komplisert med at ho ikke skal fryse mens vi er ute, men heller ikke koke i hjel når hun kommer inn (derav åpent vindu for å senke romtemperaturen litt iallfall). :happy090

Her ligger hun i dunpose, også varierer vi antrekk og eventuelle tilleggspledd etter utetemperaturen. Hvis det er mildt har hun ullgenser og ullstrømpebukse utenpå vanlige klær, og når det er kaldt tar jeg på henne en tykk ulldress jeg har strikket (selmas sovedrakt, heter den vel). Så pakker jeg inn føttene og magen med et ekstra pledd etter behov. Pleddet er lett å nappe av når hun skal sove inne i gangen.

De holder stort sett varmen… vi har en ganske varm pose, så når det er -5 til + 5 har jeg helt vanlige bomullsklær og en ekstra strikkegenser over body, varm lue og votter, har noen ganger ekstra ullsokker om jeg synes det er veldig kaldt ute. Er det så kaldt at jeg må kle på henne mer er det egentlig for kaldt til å sove ute…

Back
Topp