Påfyll av rubellavaksine

Alvea

Forumet er livet
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Er det mange her som har måtta tatt den? Og hvor lenge måtte dere vente på oppstart med ivf? Jeg hadde litt lave verdier, men de skulle diskutere det, så håper med hele meg at det er innafor!

Jeg må det nå! Da jeg var gravid nå sist hadde jeg lite eller ikke noe antistoffer igjen, men skal ha forsøk i slutten av mai. Kanskje det ikke går da?

Er det mange her som har måtta tatt den? Og hvor lenge måtte dere vente på oppstart med ivf? Jeg hadde litt lave verdier, men de skulle diskutere det, så håper med hele meg at det er innafor!

Jeg måtte ta vaksinen før oppstart, minimum 3 mnd før. Dette var Riksen så kan være andre rutiner andre plasser.

Jeg må det nå! Da jeg var gravid nå sist hadde jeg lite eller ikke noe antistoffer igjen, men skal ha forsøk i slutten av mai. Kanskje det ikke går da?
Så du tok ikke vaksine etter det? Du får vel starte opp om de ikke har sagt noe annet? Jeg visste ikke at dette var en «greie» en gang :arghh:

Jeg måtte ta vaksinen før oppstart, minimum 3 mnd før. Dette var Riksen så kan være andre rutiner andre plasser.
Såpass ja :o Er det nå nylig? Jeg hører til st.olavs, så er altfor spent på svaret!

Så du tok ikke vaksine etter det? Du får vel starte opp om de ikke har sagt noe annet? Jeg visste ikke at dette var en «greie» en gang :arghh:
Nei, ingen har egentlig sagt jeg skal ta vaksine. Kanskje bare la det være.. Den MMR-vaksinen skal egentlig være livslang trodde jeg

Nei, ingen har egentlig sagt jeg skal ta vaksine. Kanskje bare la det være.. Den MMR-vaksinen skal egentlig være livslang trodde jeg
Da får vi satse på du slipper :) Det trodde jeg og! Merkelig at vi ikke må ta ny dose om den går ut etterhvert..

Såpass!! Hvorfor så lenge før?
Tror det har noe med potensiell smitte av foster, men vet ikke for sikkert. Gjorde bare som jeg fikk beskjed om :) men klinikken din har kanskje andre rutiner på det enn riksen, det går jo alt i sneglefart..

Såpass ja :eek: Er det nå nylig? Jeg hører til st.olavs, så er altfor spent på svaret!

Det var før første forsøk i august 2016, så ikke så lenge siden.

St.olavs har kanskje andre rutiner enn riksen på det :)

Det er litt varierende om de anbefaler 1 eller 3 måneder ventetid etter vaksinen før graviditet. Anbefalingen er pga levende virus i vaksinen. (Så det betyr jo også kondomer hjemme for de som eventuelt har en minisjanse for ventespire.)

Her fra Folkehelseinstituttet (FHI): "MMR- og rubellavaksine er kontraindisert til gravide og i siste måned før planlagt graviditet."

Her fra Helsebiblioteket: "Som for andre levende vaksiner bør graviditet unngås de tre første månedene etter vaksinasjon."

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinas...e-enkelte-sykdommene/rode-hunder-vaksinasjon/

http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/barselomsorgen/smittsomme-sykdommer/rubellavaksine

Det er anbefalt at kvinner med lav/usikker immunitet tar påfyll av rubellavaksinen før svangerskap.

Får la vær å ta den jeg da[emoji848] Er jo bare 1,5 mnd til egguttak! Men når det er sagt så synes jeg det er synd det ikke finnes vaksine mot den femte barnesykdommen! Den er heller ikke heldig for gravide å få!

Tror det er ganske standard med vaksinering at man fraråder graviditet før tre måneder etterpå

Får la vær å ta den jeg da[emoji848] Er jo bare 1,5 mnd til egguttak! Men når det er sagt så synes jeg det er synd det ikke finnes vaksine mot den femte barnesykdommen! Den er heller ikke heldig for gravide å få!
Nei, men siden det er en barnesykdom regner de med at de fleste har hatt den. Samme med CMV-virus. kan være kjempeskummelt om man får det for første gang som gravid, men siden det er et vanlig forkjølelsesvirus går de utifra at alle er negative...
Men Syfilis skal vi screenes for liksom. Helt høl i huet og lite oppdatert...
men du kan be legen om å sjekke for disse tingene når du skal ta blodprøver likevel

Tror mange av oss tilhører en generasjon som fikk beskjed om at vi var ferdigvaksinert og hadde livslang beskyttelse mot en del som det senere har vist seg at vi må ta påfyll av hvert 10.år

Tror det er ganske standard med vaksinering at man fraråder graviditet før tre måneder etterpå

Ja, det er det nok. Men jeg mente at jeg fikk beskjed om at det ikke ble noe forsøk hvis jeg ikke tok vaksinen.

Leste akkurat at i slutten av 2017 var det slutt på å screene gravide for rubella? Jeg tok jo de prøvene i januar[emoji85]

Ja, det er det nok. Men jeg mente at jeg fikk beskjed om at det ikke ble noe forsøk hvis jeg ikke tok vaksinen.
kan godt være, de vil jo ikke ta unødvendige risikoer

Leste akkurat at i slutten av 2017 var det slutt på å screene gravide for rubella? Jeg tok jo de prøvene i januar[emoji85]
Hæ? Mener de prøvene ble tatt av meg for noen uker siden

På helsekortet står det at det skal tas (det nye lilla)

Back
Topp